Gå til innhold

HK i en WRC bil?

Ranger emnet

Bauer

Anbefalte innlegg

En av restriktorene er at de kan ha max 35mm i diameter på roret som går inn til turboen, der turboen suger inn luft.

Trur subaru har 340hk i den nye bilen .pga at den ha litt mer vekt

en de andre wrc bilene...de fleste ligger på 300-320hk pga restriktorer, men har et heftig dreimoment. Motorene er på rundt 500-600hk uten restriktorer.

Har også kun 2" eksos hele veien, i fleste tilfeller med en lyddemper, noen ganger to. Dette er med på å få opp dreimomentet, dette er også en av restriktorene.

Audi Coupe Quattro 87mod-prosjekt

X-Audi Competition quattro 94mod

X-Audi 80 1.8s med GTI motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

reglene sier at det skal monteres en restriktor med hvisse mål foran inntaket på turboen. denne skal være plombert. har faktisk lagd en til en delta intergrale en gang, men det var 38mm. har vel 34 mm i wrc.

Blir jo spekulasjoner om effekt, men veldig blinde de som tror de fortsatt har 300 hk etter så mange års erfaring med restriktor.

før satset de i gr.a. på masse moment fra bunn og lite turtall, mens wrc motorene har mer jevnt register og høyt turtallsområde..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi sport

En av restriktorene er at de kan ha max 35mm i diameter på roret som går inn til turboen, der turboen suger inn luft.

Trur subaru har 340hk i den nye bilen .pga at den ha litt mer vekt

en de andre wrc bilene...de fleste ligger på 300-320hk pga restriktorer, men har et heftig dreimoment. Motorene er på rundt 500-600hk uten restriktorer.

Har også kun 2" eksos hele veien, i fleste tilfeller med en lyddemper, noen ganger to. Dette er med på å få opp dreimomentet, dette er også en av restriktorene.

bilene har til og med katalysator...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

Det råeste med disse motorene er vel at de ligger med 300hk< og 700nm gjennom hele registeret fra 800-1500rpm til 7000rpm.

Det gires da på 4500rpm eller noe slikt?

Da er dreiemomentet på god vei ned igjen.

De kan jo ikke ha 700Nm på 7000 rpm, da hadde de hatt vesentlig fler hester.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

reglene sier at det skal monteres en restriktor med hvisse mål foran inntaket på turboen. denne skal være plombert. har faktisk lagd en til en delta intergrale en gang, men det var 38mm. har vel 34 mm i wrc.

Blir jo spekulasjoner om effekt, men veldig blinde de som tror de fortsatt har 300 hk etter så mange års erfaring med restriktor.

før satset de i gr.a. på masse moment fra bunn og lite turtall, mens wrc motorene har mer jevnt register og høyt turtallsområde..

Var en tidligere WRC sjåfør som kjørte Super 1600 forrige runde. Han sa største forskjellen var at han måte bremse mye senere siden bilen var lettere, og gire mye før, 5000 i WRC og 9000 i S1600

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

hadde blitt mye da med over 600hk.. he he..

men skal garantere at bilene er mye raskere enn det gr b noengang var..:)

Det er vel mye pga aktive differ og generelt milevis bedre kjøreegenskaper.

bilene har gått fra å være 'handlevogner med rakettmotorer', til en kjørbar BIL. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Henning Solberg ble spurt hvor mange hk det var i WRC bilene og bilen til Petter sa han litt over 300hk.

Det er momentet som er styrken her helt klart.

Corolla WRC hadde på slutten rundt 580Nm trur jeg. Så har det vel vært litt økning de siste årene.

Top Gear testet Hyundai Elantra WRC på 0-402m for noen år tilbake (med daværende rallyfører bak rattet) og fikk 12.3x som resultat. Med en vekt på rundt 1250kg tilsier dette ca. 300hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute en tur på verkstedet til Henning Solberg på bursdagen min (satt på med bilen hans en tur og greier:D ). Da spurte jeg hvor mye effekt det var i hans bil. Han mente det var drøye 350hk i bilen hans og kanskje opp imot 50 hk til i de nyeste WRC-bilene, men at FIA hadde bestemt 300 og derfor ble det ikke sagt mere av teamene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Speedy9

Jeg var ute en tur på verkstedet til Henning Solberg på bursdagen min (satt på med bilen hans en tur og greier:D ). Da spurte jeg hvor mye effekt det var i hans bil. Han mente det var drøye 350hk i bilen hans og kanskje opp imot 50 hk til i de nyeste WRC-bilene, men at FIA hadde bestemt 300 og derfor ble det ikke sagt mere av teamene....

Vis FIA far sagt 300 så blir vel bilene målt. er jo som og si til en friidrets utøver at det ikke er lov og dope seg men ingen kontriolerer det;)

Ligger nok på ca 300hk +-30hk

http://www.rallycars.com/Cars/Toyot...orolla_WRC.html

Å hvorfor sier dem aldeledes her en det du sier???

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta ut av Autopanelet i Autofil bladet:

"Til Petter: Er det noen grenser for hvor mange hk du kan ha i en rallybil? Hvor mange hk kan du ha?"

"Petter: Vi har bla en "Struping" på våre motorer som begrenser effekten, slik at maks bir ca. 340 hester. Dere skal også huske at det er viktig på hvilket turtal vi får full effekt.

Her kan det variere mye. Det er viktig at bilen er sterk på lave turtal ut av svinger. Nå er min bil særdeles sterk i bunn, men jeg ønsker meg noe mer sprut på toppen.

Det kommer etter hvert. Våre 2-liters turbomotorer kunne tålt 600 hk dersom det var fritt frem med regler."

Lenke til kommentar
Del på andre sider