Gå til innhold

HK i en WRC bil?

Ranger emnet


Bauer

Anbefalte innlegg

Kjetil Bolneset testet Henning sin gamle WRC-corolla i Drive for noen år siden og ble skuffet over aks/effekt i bilen og at det ikke føltes som noe mer enn 300 hk.

Dette kan jo ha noe med at Mr. Bolneset er bortskjemt med hester under panseret.

 

Det er forøvrig synd at det brukes enorme summer i WRC for å utvikle motorer som er spesialdesignet rundt en restriktor.

Dette er jo teknologi som ikke er så veldig aktuell for gatebiler.

F1 derimot har gjort mye på den fronten både med og uten turbo.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by boXer

 

Top Gear testet Hyundai Elantra WRC på 0-402m for noen år tilbake (med daværende rallyfører bak rattet) og fikk 12.3x som resultat. Med en vekt på rundt 1250kg tilsier dette ca. 300hk.

 

 

 

Nå er det litt mer en vekt og tid som skal til for å bruke en 402 til effektutregning da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Nå er det litt mer en vekt og tid som skal til for å bruke en 402 til effektutregning da...

 

Ja, for å REGNE ut effekt trenger man vekt og sluttfart.

Så regne det ut kan man ikke før man har sluttfarten. Og den husker hvertfall ikke jeg.

 

Men så kan man bruke slike kalkulatorer som feks. denne; http://www.turbofast.com.au/drag.html

For å få en grov beregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Ja, for å REGNE ut effekt trenger man vekt og sluttfart.

Så regne det ut kan man ikke før man har sluttfarten. Og den husker hvertfall ikke jeg.

 

Men så kan man bruke slike kalkulatorer som feks. denne; http://www.turbofast.com.au/drag.html

For å få en grov beregning.

 

 

Tror det er en misforståelse ute å går. Jeg gikk utfra at du hadde brukt en jalla kalkulator der du taster inn vekt og 402 tid, og så fikk du ant hester..

 

 

Robert, som må ut i kulde å mekke bil nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Kjetil Bolneset testet Henning sin gamle WRC-corolla i Drive for noen år siden og ble skuffet over aks/effekt i bilen og at det ikke føltes som noe mer enn 300 hk.

Dette kan jo ha noe med at Mr. Bolneset er bortskjemt med hester under panseret.

 

Det er forøvrig synd at det brukes enorme summer i WRC for å utvikle motorer som er spesialdesignet rundt en restriktor.

Dette er jo teknologi som ikke er så veldig aktuell for gatebiler.

F1 derimot har gjort mye på den fronten både med og uten turbo.

 

ellers så tror jeg rally vm har i all tid ført mer ting til bilene enn formel 1 har gjort. Er en god grunn til at det oxo satses hardt i gr n. grunn til at restriktoren skal monteres er jo at effekten må begrenses. Kunne vært farlig med en 700hk monster i skogen..

 

De gatebilene som har hatt nytte av F1 har som regel en prisklasse som en vanlig mann ikke kan kjøpe..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by raboc

 

 

Hva er jalla med det?

 

 

Det som er jalla med det er ganske enkelt at ting som utvekslingsforhold, dekk og kjøreteknikk kan gjøre at to biler, en med 400 og en med 2-300 kan ende på like mange "liksomhester", også flere faktorer som understell og slikt som teller inn, selvfølgelig kan du få en ca kjempegrov utregning, men i dette tilfellet skulle man finne ut om en bil hadde 300 eller 340 hester, og da blir det for fint til å bruke en slik test, men jeg vet ikke om han gjorde det da! Jess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

ellers så tror jeg rally vm har i all tid ført mer ting til bilene enn formel 1 har gjort. Er en god grunn til at det oxo satses hardt i gr n. grunn til at restriktoren skal monteres er jo at effekten må begrenses. Kunne vært farlig med en 700hk monster i skogen..

 

De gatebilene som har hatt nytte av F1 har som regel en prisklasse som en vanlig mann ikke kan kjøpe..

 

Nå tenkte jeg mest på grunnleggende ting som eks. skivebremser, EFI, turbo, DOCH osv.

Dette er ikke ting de fant på i rallyskogen.

4WD derimot kan vi vel takke rallysporten for.

 

Ellers vil jeg stemme for å ta bort restriktoren ved neste stortingsvalg...

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ganske spennende å se ene etappen på fredag var det vel. Martin hadde 214 km/t ved enden av en rettstrekke, Loeb slo mot turtallssperren et godt stykke før svingen med 204 km/t

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

Er en god grunn til at det oxo satses hardt i gr n. grunn til at restriktoren skal monteres er jo at effekten må begrenses. Kunne vært farlig med en 700hk monster i skogen..

 

 

Det er jo akkurat derfor at Gruppe B ble nedlagt, bilene gikk rett og slett for fort for de som kjørte de...

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg så et program med juha kankunen på tv hvor det var intervju med han og om Gruppe B. Det var flere ganger førerne spurte sjefene om mindre turboer, for de klarte ikke kontrollere bilene...syke greier...

Lancia Delta S4 hadde jo både turbo og kompressor :D

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg så et program med juha kankunen på tv hvor det var intervju med han og om Gruppe B. Det var flere ganger førerne spurte sjefene om mindre turboer, for de klarte ikke kontrollere bilene...syke greier...

Lancia Delta S4 hadde jo både turbo og kompressor yodude yodude

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

 

Det er jo akkurat derfor at Gruppe B ble nedlagt, bilene gikk rett og slett for fort for de som kjørte de...

 

det største problemet var at de ikke hadde teknologi til dette. hadde mekaniske differ osv...

 

700 hk da var ukontrollerbart, men kan gå bra idag. Problemet er at hvilken som helst pappa gutt kan kjøpe seg en wrc bil og stille i et løp. Skummelt nok med de vi har i norge med wrc biler og det er godt de ikke har mer effekt. kjører av nok som det er..;)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår