Gå til innhold

Bytte av bunnpannepakning

Ranger emnet


slitenvolvo

Hva skal jeg bytte først?  

20 stemmer

  1. 1. Hva skal jeg bytte først?

    • Simringen
      7
    • Bunpannepakningen
      3
    • Flytte til en kommune der de ikke bryr seg om olje i oppkjørselen
      10


Anbefalte innlegg

undersøkte min FT sinnsykt mye mtp oljelekkasjer, og fannt ut følgende:

 

- Det skal lekke MYE hvis olje skal nå svinghjulet. Bilen skal da gjerne stå i litt oppoverbakke, og simringen må lekke. da renner det langs veiva og naturligvis inn på svinghjulet. Med litt uflax når olja disse små vent.hullene på baksiden svinghjulet, og du får alvorlig friksjonsproblemer til olja er brennt bort.

 

- Bunnpannepakningen har en tendens til å gå til HELVETE om man brukte paknings-sement (brukte selvsagt smarte meg) når bunnpannepakningen først ble satt på. Når man deretter tar av dette "simringhuset" for å bytte simring, så røsker man rask med hele bak-kanten av bunnpannepakningen(Fy faen så sint man blir..)

 

- Oljelekkasje fra motorens FRONT er ofte simringen i front av veiva, Og det kan være bunnpannepakningen.

 

- Oljelekkasje ved oljefilter er som regel filteret i seg selv, Og det kan være lekkasje på Oljekjøler-adapteren.

 

- Har du lekkasje på Venstre side av motoren, er det som regel Veivhus-ventilasjonen som lekker pga den er tett/ har dårlig pakning eller (vanligst) blitt montert på en møkkete/ruglete overflate.

 

- Oljelekkasje fra baksiden av toppen er som regel toppdekselpakningen. glem ikke simringen til fordeleren også...

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke bare var meg som brukte paknings-silicon :D En lærer så lenge en lever, hehe.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg blir boende i blærum en stund til. Lekkasjen var en kombinasjon av lekk bunpannepakning på passasjersiden, og lekk i tetteringen til veivhusventilasjonen. Oljen rant ned til inspeksjonsdelselet, gjennom det og ut ved den nederste bolten.

 

Min mini-howto for bytte av bunpannepakning.

 

  1. Heng motoren opp i elefantjekk/vinsj.[1]
  2. Skru løs toppmutrene på høyre og venstre motorfeste.
  3. Skru løs fremste delen av eksosanlegget fra resten av eksosanlegget.
  4. Jekk/løft motoren opp så høyt som overhodet mulig. Du kan få ekstra klaring ved å ta løs fordeleren, om du har toppmontert fordeler.
  5. Skru av gummiputa på traversen (to philips skruer)
  6. Skru løs mutrene som holder motorfeste til traversen.
  7. Fjern venstre motorfeste helt, både fra blokka, og fra traversen.
  8. Skru løs inspeksjonsdekselet til svinghjul/flexplate, samt bunpanna.
  9. Roter bunpanna mot klokka ca 45grader (bøy unna eventuelle servoslanger/batterikabler).
  10. Nederst i motoren sitter det en sil. Denne må gå klar av skavlpeplatene i bunnpanna. Har du gjort alt ovenfor skal det gå, men klaringen er minimal, og du må ha akkurat rette vinkelen for å få den ut.
  11. Montering er motsatt av demontering. Pass på å gjøre alle flagter rene. Er den originale pakningen delt, så har volvo puttet på noe "teip" i skjøtene. Den må vekk før den nye pakningen settes på. Bruk gjerne silikon i mot selve bunpanna.

 

[1]: Stalltips: har du hverken vinsj eller elefantjekk, kan volvos standard saksejekk brukes som vinsj.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår