Gå til innhold

Fjerne katalysator - økning i effekt?

Ranger emnet

durden

Anbefalte innlegg

blant annet gruvedriften for å utvinne silisium og aluminium (silisium er et av verdens dyreste og mest sjeldne metaller, nettopp fordi det er nesten umulig å utvinne i fornuftige mengder) det innebærer en veldig omfattende og resurskrevende prosess. aluminium produseres stortsett i land som ikke er underlagt de strenge internasjonale miljøbestemmelsene, slik at utslippene ikke trenger å renses. aluminiums produksjon uten et kapabelt renseanlegg er ekstremt forurensende.

om det veier opp for en bilpark uten katalysatorer er ikke godt å si..

Her var det mye tull. Elementært ilisium er verken dyrt eller sjelden, og det brukes heller ikke i katalysatorer. Det gjør heller ikke aluminium. Katalysatorer er stort sett keramiske, mye mulig at det er både silikat og aluminat i monolitten, men det er ikke energikrevende å fremstille. Noe platina brukes om som selve katalysatoren, men det er forsvinnende små mengder.

Forøvrig reduserer jo ikke en katalysator utslippene av CO2 (som ville være det som slippes ut ved energikrevende produksjon), men CO og HC. Treveiskatalysatorer fjerner også NOx.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tull. Elementært ilisium er verken dyrt eller sjelden, og det brukes heller ikke i katalysatorer. Det gjør heller ikke aluminium. Katalysatorer er stort sett keramiske, mye mulig at det er både silikat og aluminat i monolitten, men det er ikke energikrevende å fremstille. Noe platina brukes om som selve katalysatoren, men det er forsvinnende små mengder.

Forøvrig reduserer jo ikke en katalysator utslippene av CO2 (som ville være det som slippes ut ved energikrevende produksjon), men CO og HC. Treveiskatalysatorer fjerner også NOx.

i stand corrected :)

D var platina jeg mente, men d ble til silisium av en eller annen grunn :)

Jeg har dog lest at både aluminium og silisium brukes i produksjonen av katalysatorer, hvor og hvordan skal jeg ikke uttale meg om.

Til slutt vil jeg bare påpeke at CO utslipp ikke er d eneste avfallsstoffet som er skadelig for naturen.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i stand corrected :)

D var platina jeg mente, men d ble til silisium av en eller annen grunn :)

Jeg har dog lest at både aluminium og silisium brukes i produksjonen av katalysatorer, hvor og hvordan skal jeg ikke uttale meg om.

Til slutt vil jeg bare påpeke at CO utslipp ikke er d eneste avfallsstoffet som er skadelig for naturen.

Det som brukes er silika og alumina, altså oksidene av Si og Al. Disse forekommer naturlig i form av ymse bergarter. Ikke spesielt energikrevende å fremstille altså.

Det er ganske greit å slippe alt for mye CO og HC i bylufta

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blant annet gruvedriften for å utvinne PLATINA og aluminium (PLATINA er et av verdens dyreste og mest sjeldne metaller, nettopp fordi det er nesten umulig å utvinne i fornuftige mengder) det innebærer en veldig omfattende og resurskrevende prosess. aluminium produseres stortsett i land som ikke er underlagt de strenge internasjonale miljøbestemmelsene, slik at utslippene ikke trenger å renses. aluminiums produksjon uten et kapabelt renseanlegg er ekstremt forurensende.

om det veier opp for en bilpark uten katalysatorer er ikke godt å si..

Vet du hvor mange gruver som utvinner platina i hele verden? 2! stk. Vet du hvor mye platina som går med til en katalysator.

Belegget er ca 2 molykyler tykt. hadde du holdt hele mengden platina som trengs til en katalysator i handa, kunne du nesten ikke sett det en gang.

Du snakker om at aluminium forurenser, i morderne katalysatorer brukes det ikke aluminium, men en keramisk bikube med platina og stål rundt.:D

360 M/TURBO TIL SALGS

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mange gruver som utvinner platina i hele verden? 2! stk. Vet du hvor mye platina som går med til en katalysator.

Belegget er ca 2 molykyler tykt. hadde du holdt hele mengden platina som trengs til en katalysator i handa, kunne du nesten ikke sett det en gang.

Du snakker om at aluminium forurenser, i morderne katalysatorer brukes det ikke aluminium, men en keramisk bikube med platina og stål rundt.:D

Da skal jeg ikke påstå noe annet :)

Ser ut til at jeg må gå kilden min i sømmene ;)

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med fare for offtopic;

Polakker og latviere er jo helt vill etter kasserte katalysatorer. Heromdagen var det et par stykker innom verkstedet og spurte meg om di kunne lete gjennom skraphaugen etter katalysatorer og gamle radiatorer. Ja sa jeg, og fikk en sekser polsk øl:D

Tro hva di gjør med disse katalysatorne? I radiatorne er det vel messingen di er ute etter?

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg. Men er jo stor forskjell forskjell på en ny, og en ødelagt katalysator!

Lurte bare på om det var enkelt å utvinne noe edelmetaller fra disse katalysatorne..Noe må di jo gjøre med di siden di kjører norge på langs etter disse..

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider