Gå til innhold

Kabelkit til Soundmagus x-1502

Ranger emnet

Brother

Anbefalte innlegg

Hei har kjøpt meg dette kabelkittet til Soundmagusen min.

84-547_l.jpg

Jordingskabel: 16 mm², ytterdiameter: 9,4 mm, lengde: 1 m. Strømkabel: 16 mm², ytterdiameter: 9,4 mm, lengde: 6 m. Høyttalerkabel: 2 x 2,5 mm, ytterdiameter: 2 x 4 mm lengde: 5 m. AGU-holder med sikring + 60 A.

Det jeg ikke tenkte over var at forsterkeren skal ha 150 amp sikring tror jeg det stod. Er det bare og bytte denne i sikringsholderen eller burde jeg kjøpt det største kittet med 21mm kabel og 80+amp sikring osv.

Siden 16mm kitet jeg har er det nest største må det vel gå ann og bruke dette på forsterkeren. Hvor mye tåler egentlig en 16mm strømledning, og betyr dette med at det står 60+amp at jeg kan sette i en 150amp agu sikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16mm2 kabel til SoundAnusen er jo i det minste laget! (Den er målt til bortimot 1000rms i 1ohm!)Ville ha byttet kittet i et "kraftigere" ett, kjedelig at strømkabelen skal være flaskehalsen i oppsettet ditt liksom.

Men tilbake til spørsmålet ditt. Du kan bytte sikringsholderen ja, ikke noe i veien for det.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16mm2 kabel til SoundAnusen er jo i det minste laget! (Den er målt til bortimot 1000rms i 1ohm!)Ville ha byttet kittet i et "kraftigere" ett, kjedelig at strømkabelen skal være flaskehalsen i oppsettet ditt liksom.

Men tilbake til spørsmålet ditt. Du kan bytte sikringsholderen ja, ikke noe i veien for det.

Du mener vel bytte sikringen i holderen? Trenger ikke bytte hele holderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel bytte sikringen i holderen? Trenger ikke bytte hele holderen.

Han må nok bytte hele holderen, for AGU sikringer finnes ikke i større enn 80A. Men jeg ville aldri belastet en 16mm2 kabel med noe mer enn det uansett. Bytt hele kittet til noe kraftigere om denne forsterkeren er på bortimot 1000 RMS watt.

Mvh

Pål

Bilstereoforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må nok bytte hele holderen, for AGU sikringer finnes ikke i større enn 80A. Men jeg ville aldri belastet en 16mm2 kabel med noe mer enn det uansett. Bytt hele kittet til noe kraftigere om denne forsterkeren er på bortimot 1000 RMS watt.

Mvh

Pål

Bilstereoforumet.no

Spesifikasjonene på den er: http://www.pojacalo.com/soundmagus_X1502.htm

Tar gjerne imot tips om et annet sted jeg får at annet kit til rundt 500kr (600kr inkludert frakt). Kommer nok til og bruke det kittet jeg har først, men bytte til en større kabel og jording. Er jo strengt tatt bare dette jeg trenger og bytte.

Hovedspørsmålet mitt er at om jeg bytter til 150amp sikring, vil jeg kunne bruke den 16mm kabelen og vil den tåle dette. Hvordan sikring burde jeg bytte til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du trenger ikke 150a sikring til x1502, det er nå min mening i et nøtteskall.

2: skal du på død og vil bytte kun sikring, kan du bytte til max 80A som Earthquake sier, hvis ikke må du over på ANL sikringer, og da trenger du naturligvis ny sikringsholder også.

3: Mitt tips: Kjøp kraftigere strømkabler!!! minst 30m2 ville jeg hatt på x1502. Du trenger jo ikke bytte hele kittet :)

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du trenger ikke 150a sikring til x1502, det er nå min mening i et nøtteskall.

2: skal du på død og vil bytte kun sikring, kan du bytte til max 80A som Earthquake sier, hvis ikke må du over på AGU sikringer, og da trenger du naturligvis ny sikringsholder også.

3: Mitt tips: Kjøp kraftigere strømkablerkabler!!! minst 30m2 ville jeg hatt på x1502. Du trenger jo ikke bytte hele kittet :)

Ok, men skal man ikke ha lik tykkelse på Jordingskabel som på strømkabel? Tror isåfal jeg bytter til en ANL sikring 150 A

om jeg bytter til større strømkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om strømkabler så er det snakk om både pluss og minus, så jo, jordingskabelen skal være like tykk som strømkabelen.

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om strømkabler så er det snakk om både pluss og minus, så jo, jordingskabelen skal være like tykk som strømkabelen.

Men siden du også har 16mm kabel på din x-1502, dette fungerer greit eller? Sikringen går ikke når man skrur opp volumet en del. Hva ville blitt bedre dersom man bytter til større kabel? Bedre strøminntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tykkere kabel vil kunne "frakte" mer strøm enn en som er tynn. Hvis du skal koble denne x1502 slik at den er lastet i 1ohm, så vil den være i stand til å yte bortimot 1000w rms, og for å kunne klare å yte dette, må den rett å slett få nok strøm, og det får den ikke gjennom en 16mm2 kabel på noen meter. resultat: mindre trøkk. 1000wRMS bør bli matet gjennom minst 30mm2. MEN: Om du laster denne i 4ohm så yter den vel 400-500w vil jeg TRO (oppgitt til 600wrms), og da KAN 16mm2 være nok, men fortsatt i det minste laget! Greit å legge opp ordentlig kabling med en gang, så slipper man å gjøre det igjen.

PS: Jeg har ikke x1502. Har hatt x1500 som er forgjengeren til denne ampen. Samme specs på dem om jeg ikke husker feil, og den hadde jeg vel 30mm2 kabel til om jeg ikke husker feil.

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider