Gå til innhold

Innkjøring av bilmotor og valg av olje under og etter innkjøringa.

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte inn en nyoverhalt motor på aller fineste og sarteste måte for noen år siden, og den ble aldri helt god. Denne gangen vil jeg klemme til betraktelig hardere under innkjøringen ja.

 

Liten historie som underbygger det du sier.

 

I 1990 kjøpte min far en Mitsubishi Lancer Fiore av Malaysisk produksjon, på Kypros, for den nette sum av 45.000 norske kroner. Av forhandleren ble han fortalt at denne bilen var ferdig innkjørt, "greit nok, det var jo deilig", tenkte han. Med rundt 0 mil på telleren tror jeg ikke den kan ha vært mye innkjørt. Men etter det jeg er blitt fortalt, (mis)brukte min far den lille 1.3-litern som satt i dette "monsteret" av en bil.

I '93 kjøpte han en Toyota Corolla i Norge - dette var go'bilen og tross alt misbruker man ikke en godbil på samme måte som en bruksbil - det skjønner jo alle. Denne var han meget forsiktig med, har jeg hørt, og jeg husker jo også hvordan denne Corollaen manglet krefter. Den likte seg ikke over 4000 omdreininger og ble etterhvert skikkelig dævkjørt..

Og hvordan gikk det med Lanceren? Den gikk, gikk og gikk, ble kjørt hardere og hardere før den ble solgt etter 14 års tro tjeneste. Om 75-hestern var mer effektiv enn den i Corollaen? Gjett om! Nå skjønner jeg jo godt dem som ikke vil misbruke en "ordentlig" bil på samme måte som min far gjorde med Lanceren, men det skader vel tross alt ikke å trykke inn gasspedalen av og til.

 

Nå skal det sies at vekt, motoregenskaper og fartsoppfattelse er litt forskjellig fra en bil til en annen, men drit i det.. :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det sies at mineralolje smører dårligere enn syntetisk. Men hvorfor har det seg slik da at flere motorbyggere ikke gir garantier ved bruk av syntetisk olje. da gjelder ikke det bare motorer bruk til racing.
Nettopp av denne grunn. Hvis man henter sin nyoverhalte mølle hjem,og i sin forvillelse tenker at "Jeg skal påkoste den beste mulige olje" og trer i den syntetisk og på toppen av dette kjører den inn snilt...da vil den motorbyggeren få klage på oljeforbruk etc. Med mineralens "dårligere" smøring så får man ihvertfall slitt den litt mer inn før mønsteret er borte,selv om bestemor kjører inn bilen din,og da slipper de klager (selv om den ikke er helt 100)... Seff,du kan kjøre inn på syntetisk,hvis du føler deg klar for å griseplage din nybygde 150 000-kroners perle... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg grubler litt på er:

 

Hvor stor forskjell er det egentlig på friksjonen mellom syntetisk- og mineralolje forutsatt at de øvrige egenskapene og additivene er like? Hvis det er slik at syntetoljen er 1% bedre så burde ikke dette ha så mye å si for innkjøringen mellom ring og honemønster. Den syntetiske olja har jo mange andre gode egenskaper den også er kjent for, og som man kunne ha hatt nytte av selv under innkjøringen mener jeg.

 

Har vi noen tall på dette?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reodor, det er ikke bare det at mineral olja smører litt dårligere, det er at den er mer bærekraftig ovenfor dritt som evt løsner under innkjøringa, metallstøv osv. I alle fall så var det en av de store grunnene til at man skulle velge mineral olje under innkjøringa.

 

Siden den olja jeg kjøpte var så billig så skal jeg skifte den litt med hyppere:

 

1. 0-250km Quaker State "Peak Performance" 5W-30 mineral olje

 

2. 250-1000km Quaker State "Peak Performance" 5W-30 mineral olje

 

4. 1000-2500km Quaker State "Peak Performance" 5W-30 mineral olje

 

5. 2500-15000km Castrol Edge 0W-40 full syntetisk olje

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reodor, det er ikke bare det at mineral olja smører litt dårligere, det er at den er mer bærekraftig ovenfor dritt som evt løsner under innkjøringa, metallstøv osv. I alle fall så var det en av de store grunnene til at man skulle velge mineral olje under innkjøringa.

 

Dette skulle jeg likt å se en tribologisk begrunnelse for. I mine ører høres dette ut som en svært ukvalifisert gjetning av noen som ikke har peil på oljer. Jeg har heller ikke peil på oljer, men jeg har vett nok til å tvile på denne forklaringen. Det er jo i praksis å underminere hele syntetoljeinstituttet...

 

Jeg har tatt feil før jeg, så det er bare å komme med en faglig holdbar forklaring på dette så bøyer jeg meg i støvet...

 

Bærekraftig ovenfor dritt?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp av denne grunn. Hvis man henter sin nyoverhalte mølle hjem,og i sin forvillelse tenker at "Jeg skal påkoste den beste mulige olje" og trer i den syntetisk og på toppen av dette kjører den inn snilt...da vil den motorbyggeren få klage på oljeforbruk etc. Med mineralens "dårligere" smøring så får man ihvertfall slitt den litt mer inn før mønsteret er borte,selv om bestemor kjører inn bilen din,og da slipper de klager (selv om den ikke er helt 100)... Seff,du kan kjøre inn på syntetisk,hvis du føler deg klar for å griseplage din nybygde 150 000-kroners perle... :)

 

De motorbyggerne jeg tenker på er ikke akkurat av den typen som får klager på produktet de leverer.

 

Når jeg skulle kjøre inn motoren min, så hørte jeg med de (kansje) tre beste motorbyggerne i landet. Jens Hattestad (Jenspeeed) Skinne bros, og sarpsborg motorverksted. Jeg spurte om innkjørings prosedyre og ojle jeg burde bruke på bane, Vanlig kjøring sommer og vinter. (Motor b230ft middels trimm ca350hk.)

 

Svarene var mye av det samme fra alle tre.

innkjøring første halvtimen etter start. ca 2000-3000 rmp i 10min. uten belastning. så 20min ikke under 2000 noe belastning og svake drag opp til ca 5000 ett par tre ganger. Olje 15-40 mineral.

Så oljeskift og bytte av filter.

Etter det så skulle man kjør vanlig med varierende turtall og belastning, fullgass i korte sekvenser 5-10 sek. Ca 70-100 mil. Samme type olje.

Bytte filter og olje igjen og så er den ferdig kjørt inn.

 

Olje jeg ble anbefalt å bruke til daglig:

Sommer: 15-40 Mineral av god kvalitet

Vinter: 10-40 Mineral av god kvalitet

Bane: 20-50 Mineral racing.

 

Vil legge til på slutten at det med valg av olje avhenger mye av type motor du har. Nye motorer skal man bruke syntetiske oljer på p.g.a sammensettningen av materialet brukt i motoren ,de er laget for det. På litt eldre motorer som Cosworth, volvo, osv, som har større oljekanaler så vil mineralolje gi den beste beskyttelsen. MEN!!! du må da også bytte olje litt oftere enn med syntetisk olje, da mineral olje ikke varer like lenge.

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle jeg likt å se en tribologisk begrunnelse for. I mine ører høres dette ut som en svært ukvalifisert gjetning av noen som ikke har peil på oljer. Jeg har heller ikke peil på oljer, men jeg har vett nok til å tvile på denne forklaringen. Det er jo i praksis å underminere hele syntetoljeinstituttet...

 

Jeg har tatt feil før jeg, så det er bare å komme med en faglig holdbar forklaring på dette så bøyer jeg meg i støvet...

 

Bærekraftig ovenfor dritt?

Altså at den kan ta opp mer dritt og holde på det enn syntetisk kan, dette har noe med tykkelsen og oljefilmen. Dette sa i alle fall Sarpsborg motorverksted til meg.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motorbyggerne jeg tenker på er ikke akkurat av den typen som får klager på produktet de leverer.
Mr Hannestad,dvs Jens har fått klager...dog svært så urettmessig. :)

 

Når jeg skulle kjøre inn motoren min, så hørte jeg med de (kansje) tre beste motorbyggerne i landet. Jens Hattestad (Jenspeeed) Skinne bros, og sarpsborg motorverksted. Jeg spurte om innkjørings prosedyre og ojle jeg burde bruke på bane, Vanlig kjøring sommer og vinter. (Motor b230ft middels trimm ca350hk.)

 

Svarene var mye av det samme fra alle tre.

innkjøring første halvtimen etter start. ca 2000-3000 rmp i 10min. uten belastning. så 20min ikke under 2000 noe belastning og svake drag opp til ca 5000 ett par tre ganger. Olje 15-40 mineral.

Så oljeskift og bytte av filter.

Etter det så skulle man kjør vanlig med varierende turtall og belastning, fullgass i korte sekvenser 5-10 sek. Ca 70-100 mil. Samme type olje.

Bytte filter og olje igjen og så er den ferdig kjørt inn.

For da å sitere Jens,"noen liker mora,anere liker dattera ser de gutar"... Sier ikke at den metoden er feil,for det er den ikke. Den er MYE bedre enn "fabrikksinnkjøringa"... Men en tanke mer omstendelig enn nødvendig. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Hannestad,dvs Jens har fått klager...dog svært så urettmessig. :)

 

 

En liten ting jeg har lurt på lenge, hvorfor kaller folk Jens for mr. Hannestad ?

 

(Bor ikke langt unna der han jobber, og jeg bor selv på Hannestad. kan ikke huske jeg har sett han i nærheten lissom :))

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg stussa på nå, alle snakker om hvor mange km bilen skal tilbakelegge. Men det er jo litt forskjell å cruise i 100km/t i 6 gir ved 2500 rpm, enn landeveis kjøring i 60 km/t i 4 gir v ed 2500 rpm...

 

Det jeg mener at begge motorene går på 2500rpm, men den motoren i bilen som cruiser i 100km/t vil bruke 30 timer på 3000km. Mens bilen som kjører 60 km/t vil bruke 50 timer på 3000km.

 

Begge motorene går rundt 2500 rpm. Men den bilen som kjørte i 60 km/t vil nesten få dobbelt så mye innkjøring.

 

Jeg regner vel med at bilen under innkjøringsfasen skal helst bli kjørt rundt 50-60 km/t?

 

Og spiller det noen rolle om jeg fyller 95 eller 98 oktan?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår