Gå til innhold

Innkjøring av bilmotor og valg av olje under og etter innkjøringa.

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dynotester de alle motorer?

 

Jeg kan garantere deg at jeg ikke skal dynoteste motoren min umiddelbart etter oppstart. Først må den justeres slik at jeg vet at den får tilstrekkelig suppe i hele registeret (dette skiller jo oss og fabrikkene), deretter skal jeg kjøre den inn forholdsvis hardt. Det er jo forøvrig ikke store forskjellen på STCC-tilnærmingen og din tilnærming. Dessuten tviler jeg på at noen andre enn meg tar konsekvensene uansett innkjøringsmetode...

 

På den annen side kan man jo justere motoren korrekt i dynobenken, men det tar jo tid. Det jeg tenkte på ovenfor var imidlertid flatt jern og effektmåling før man har justert skikkelig. En motor fra samlebåndet er jo i større grad justert på konstruksjonsstadiet og dessuten har fabrikken laget 100 000 bortimot identiske motorer de foregående uker.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynotester de alle motorer?
Nei,ikke hvis man ser på en dynotest som en affære med masse instrumenter og sånn. Men de testes på rulle alle som en... varves ganske godt,og belastes endel. Bit merke i at den ikke ni-pines eller ligger på rødmarkeringa...

 

Jeg kan garantere deg at jeg ikke skal dynoteste motoren min umiddelbart etter oppstart. Først må den justeres slik at jeg vet at den får tilstrekkelig suppe i hele registeret (dette skiller jo oss og fabrikkene), deretter skal jeg kjøre den inn forholdsvis hardt. Det er jo forøvrig ikke store forskjellen på STCC-tilnærmingen og din tilnærming. Dessuten tviler jeg på at noen andre enn meg tar konsekvensene uansett innkjøringsmetode...
Godt poeng. De som "mishandles til" er jo oftest motorer med kjent fuelkurve og tenning som er overhalt.. En hvor man begynner på scratch og den knapt starter og går er noe annerledes,som du påpeker. Anbefales ikke å gi jernet med den,nei...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg for egen del skulle forsøke meg på en konklusjon på innkjøringsspørsmålet vil den se ut omtrent slik:

 

  • Benytt samme olje som du har tenkt å bruke til vanlig
  • Bytt olje og filter etter den første oppstarten/tetthetskontrollen
  • Selve innkjøringen foretas i løpet av 30-60 minutter
  • Begynn innkjøringen med lav belastning ved lave turtall for å kjøre inn kamaksel og løftere
  • Øk deretter belastningen gradvis mot maks for å kjøre inn stempelringer og sylindervegger
  • Ikke ha høy belastning for lenge om gangen. Høye sylindertrykk og uforbrent bensin ned langs sylinderveggene vasker vekk olja og medfører for stor slitasje
  • Tidvis motorbrems/gasspedalslipp tillater olje på ny å krabbe opp langs sylinderveggene for smøring
  • Bytt olje og filter etter endt innkjøring. Analyser gjerne filteret

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Reodor, bortsett fra 1. punkt, men det første punktet kan alle vurdere for seg selv hva som er riktig.

 

Og forøvrig alle jeg har snakket med har sagt (sånn ca) det du skriver etter punkt 1. Og jeg skal følge den "oppskriften" der, bortsett fra at jeg skal bruke mineral olje, og jeg skal skifte den litt oftere. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Reodor, bortsett fra 1. punkt, men det første punktet kan alle vurdere for seg selv hva som er riktig.

 

Og forøvrig alle jeg har snakket med har sagt (sånn ca) det du skriver etter punkt 1. Og jeg skal følge den "oppskriften" der, bortsett fra at jeg skal bruke mineral olje, og jeg skal skifte den litt oftere. ;)

 

Men syntetisk olje er bedre på alle punkter :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat derfor skal jeg ikke bruke den. ;) Den er for bra.

 

Gulp! Da må vi forte oss å fortelle dette til STCC-gutta...

 

Er det ikke pussig hvordan svært mange folk sier at; "neida, bruk mineralolje på bilen din du, den er akkurat like god som syntetisk."

 

Men når motoren skal kjøres inn så er mineralolje plutselig mye dårligere...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs åssen du ser på det, begge to er oljer, men syntetisk olje er kanskje 5% bedre.

 

Mineral olje som jeg sa tidligere, har en tykkere oljefilm som kan ta opp mer dritt enn syntetisk. Dette har jeg blitt fortalt så jeg kan ikke linke til noen sted.

 

Men når "proffene" er uenige så tviler jeg på at noe er mye bedre enn det andre. Så uansett hva du velger så går det bra.

 

Jeg valgte mineral olje fordi den er en tykkere olje enn synetisk, altså oljefilmen er tykkere, dette hjelper med å rense bedre. Og oljefilmen er grovere i mineral olje, som gjør også at stempelringer sliter seg bedre til. Og når 4 av 5 motorbyggere i Norge sier at de anbefaler mineral, og den 5. sier at jeg skal sjekke med merkeverkstedet. Så stoler jeg på de 4 at de har riktig.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om viskositet og kvalitet på oljer blir man nok aldri enige... Men det er ingen tvil om at mesteparten av anbefalingene som blir gitt i denne sammenheng er basert på gamle fordommer og følelser.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, eller erfaringer. Men det kan man nok aldri vite.

 

DR_Bass, nei, det er tykkelsen på oljefilmen, altså ikke selve viskositeten, men når du tar en dråpe olje på en overflate og gnir den dråpe utover overflate, så får man tilslutt en tynn oljefilm, den oljefilmen som er igjen da er tykkere hos mineral enn syntetisk. (altså høyden på oljefilmen, hvis man ser det fra siden)

 

Og det også diskutert om 5W-30 Mineral er tykkere enn 5W-30 full syntetisk.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, eller erfaringer. Men det kan man nok aldri vite.

 

DR_Bass, nei, det er tykkelsen på oljefilmen, altså ikke selve viskositeten, men når du tar en dråpe olje på en overflate og gnir den dråpe utover overflate, så får man tilslutt en tynn oljefilm, den oljefilmen som er igjen da er tykkere hos mineral enn syntetisk. (altså høyden på oljefilmen, hvis man ser det fra siden)

 

Og det også diskutert om 5W-30 Mineral er tykkere enn 5W-30 full syntetisk.

 

Man kan ikke si noe som helst om oljas kvalitet og egenskaper ved å kjenne på den i romtemperatur.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Quaker state sin FAQ sakset jeg dette:

 

Myth #6

Engines have to be “broken in” before using synthetic oil.

I need to break in my engine with non-detergent oil.

If I use regular oil or synthetic oil in a new engine, my engine will take longer to break in.

 

Fact

It was common years ago for engine manufacturers to recommend non-detergent oils for engine break-in. This was when the pistons used cast-iron “square-faced” rings and the rings needed to wear some to “seat” into the engine. With today’s technology of oils and engine manufacturing, engine manufacturers no longer recommend the use of non-detergent oils for the break-in period. In fact, engines today are factory-filled with high quality API SL performance motor oil, which contains high levels of detergents and dispersant additives.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei detta var ikke enkelt! :)

 

Lurer på hvordan det blir i mitt tilfelle..

 

Det er jo snakk om en Volvo b23et maskin anno 80-tallet som er overhalt idag med org Mahle stempel med dertilhørende ringer..

 

Hva gjør man da? Men 80-tall er kanskje for nytt til at det kan være snakk om 'old school square faced cast iron piston rings'?

Var jo i sånne o.l tilfeller det var snakk om bruk av mineralolje ved innkjøring..

 

Stusser også på at de som bygger 1000 hesters supra på youtube videon som er linka tidligere i tråden også anbefaler El'cheapo mineralbased oil for break inn..

som var mer eller mindre ordrett gjengitt :)

 

kan det være at de også er ført litt bak lyset av urgamle metoder og ritualer til motorguden i Detroit.. :)

 

Nåken som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår