Gå til innhold

Adjustable Torque Rod

Ranger emnet


Petterj

Anbefalte innlegg

Har kjøpt noen nye momentstag med polyforinger fra IPDusa! :)

Men lurte litt på hvordan de skal monteres på min 240, for på bruksanvisningen (som er litt dårlig forklart) står det at man må gjøre noe med mellomakselen også!?

Momentstagene er justerbare, man kan skru på de, slik at de blir lengre eller kortere, hva er riktig avstand...?

Noen som kan forklare litt nærmere hvordan jeg får montert de på riktig måte?

 

HILUX%20DIFF%20LOCATOR.jpg

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke justere så mye at det blir vinkel mellom klokka og mellomakslingen når bilen står på bakken.

 

Her har DaButcher laget en grei forklaring på hvordan det skal gjøres, noe som noen her på forumet er i mot at han legger ut slik info! http://www.volvo-power.net/site/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=2

 

Når jeg monterte mine så justerte jeg for å få hjulet i midten av buen bak for å unngå subbing. Det ble for langt fram, så det resulterer i litt mer støy fra drivverk da det blir en vinkel mellom klokka og akslinen som jeg snakka om. Kryssa i mellomakslinen ryker og litt fortere da. Men jeg tok bare å justerte litt tilbake, må ha den så langt fram så jeg har min nå jeg, for jeg kjører 255 bakdekk...er trangt om plassen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man få bilen til å sette seg opptimalt så skal pinjongen peke 2grader ned i front når den står på hjulene, som disse egentlig er beregnet for å justere, men som sakt her så blir de brukt til å sentrere hjulene i hjulbuene av de fleste.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta hørtes litt vanskeligere ut enn jeg trodde.. Må jeg måle grader osv på vinkelen da, i forhold til mellomakselen.. ?

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, dere som har kjøpt for å sentrere hjulet, ja det er dritstygt og det subber. Men er det ikke billigere, enklere og raskere bare å skjære ut litt bakerst i buen? Den er jo to tommer bred, så er jo nok å ta av.

 

Til Rosa ståpikk gatebileier: Hvorfor kjøpte du de stagene opprinnelig? Inni hodet mitt sier en stemme at du egentlig ikke har bruk for de og at du skal legge de i en norgespakke med min adresse på. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve det ut! Litt lengre enn original stagene..

 

Hvorfor jeg har disse stagene og skal sette de i? Fordi de foringene som sitter i endene på de originale ryker jævlig fort, må ha noen som tåler litt mer, og det ble forklart at man får flere krefter trøkt ned i bakken hvis man monterer de!

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve det ut! Litt lengre enn original stagene..

 

Hvorfor jeg har disse stagene og skal sette de i? Fordi de foringene som sitter i endene på de originale ryker jævlig fort, må ha noen som tåler litt mer, og det ble forklart at man får flere krefter trøkt ned i bakken hvis man monterer de!

 

lengre? du er helt på jordet...

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydligvis...hehe

 

 

Hvorfor kjøpe de, og ikke skjære bort/banke opp kanten i stedenfor? Jo det skal jeg fortelle deg, prøv det du. Og sett på 255/35-18 hjul med 45mm senk og orginale stag. Så kan vi se om det subber eller ikke!

 

Hoved poenget er å få mer kraft nedi bakken, dessuten er de 9mm tykkere en de orginale kjøttbeina. De orginale mine kjørte jeg ovale så poly foringen var sprekka og hylsa var nesten løs. Så derfor kjøper man slike i stedenfor å korte inn orginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk det til nå..

først justerte jeg de litt FOR korte, ca 1 cm, da var det mye banking og risting i bilen..

Så justerte jeg de inn igjen, slik at de ble 2-3 mm kortere enn original stagene, da blei det bra!

Var det at bakakselen måtte ligge helt vannrett fant jeg ut! =)

_____________________________________________

2010- - Volvo 850 T-5R (1995)

2009-2010 - Saab 900 2.0 (1995)

2007-2009 - Volvo 240 TIC (1992)

2005-2006 - Volvo 240 GL (1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår