Gå til innhold

Dumpventil på Kompressor-motor. hvordan?

Ranger emnet


DJ-timoty

Anbefalte innlegg

hei.

 

har nettop gått til innkjøp av en Toyota Levin AE101 GT A`pex supercharger..

 

Denne har en 1,6 liters Kompressor-motor (4agze) som yter 170-180hk

 

tror min har litt modifikasjoner i tilleg da det har vært en bane-bil i japan, og har bur, recarostoler, omp seler, magnesium-felger , etc.. . og i tilleg går den litt kvassere en jeg hadde forventet ;)

 

men back 2 topic :P hvordan koble dumpventil på denne saken?

har lest litt om folk som har kobler i G60 corradoer, men skjønner ikke helt dette. kan noen komme med bilder og nærmere info? folk snakker om blending av slanger og alt mulig rart :P hehe.. har ikke peiling på dette jeg :(

 

gjør man det riktig skal man tjene effekt på det , og få veldig grei lyd faktisk :)

 

men er dette skadelig for motor eller kompressor?

 

MVH Tommy :)

 

2w40led.jpg

t0gpi1.jpg

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumpventilens funksjon er jo å forhindre stalling av turbo ved giring. Vil det ha noen funksjon ved kompressor? Neppe.

 

På Corrado trenger du ikke å ha dump for å få "dumplyden"

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumpventilens funksjon er jo å forhindre stalling av turbo ved giring. Vil det ha noen funksjon ved kompressor? Neppe.

 

Kommer ann på om trottle-huset sitter foran eller etter kompressoren. Sitter det foran er det unødvendig med dump, men sitter det etter er det like viktig med dump som på turbo.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på om trottle-huset sitter foran eller etter kompressoren. Sitter det foran er det unødvendig med dump, men sitter det etter er det like viktig med dump som på turbo.

 

Hvorfor det ? Kompressoren vil jo følge motorens turtall..

Mazda MX5 Supercharged

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg selv hva som skjer hvis du slipper gassen på høyt turtall, da vil jo gasspjeldet lukke mens kompressoren pumper på med luft. På turbo vil mottrykket stoppe turboen fra å spinne, men kompressoren er jo bundet til veiva og vil fortsette å øke trykket.

 

Som nevnt tidligere gjelder dette for sentrifugalkompressorer ("reimdreven turbo") som er de eneste kompressorene som har gasspjeldet etter turboen. Unntatt er kompressoren på Corrado G60 som har et gasspjeld som mekanisk åpner en dumpkanal når gasspjeldet lukkes.

 

Jeg har sett på nett at du har en "positive displacement" kompressor. Dvs at gasspjeldet ditt står foran kompressoren og struper innluften. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor/hvordan en dumpventil skal kunne monteres på dette systemet. Får ta høyde for at jeg ikke har sett systemet på denne bilen før, hvis det er et system som blåser inn i gasspjeldet vil jeg gjerne høre om hvordan det er gjort!

 

Fant et bilde av kompressoren, det er en "Roots-type" kompressor.

 

2733_2mg.jpg

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er du som har handlet deg den ja..jeg vurderte å kjøpe den fra japan auto for ihvertfall ett år tilbake, men det ble med vurderingen. Du får starte opp en tråd om bilen, hvis du har planer for den! Du får grei nok lyd med kun åpent luftfilter på kompressor mata biler, som sagt. Prøv med det først du, synes du ikke at du har nok lyd så får du få opp trykket fra kompressoren.

Hvor mye lader den nå?

 

edit: ser jo nå at du har åpent filter, så da gjelder det siste jeg sa :D

Mvh

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bilde av "min" kompressor?

 

det vil si at man ikke kan få dump-ventil på min? :wonder: :hmmmmmmmmm:

 

 

sier ja takk til mer informasjon :hello:

 

Ja det skal være din kompressor ja. Ser ut som en snerten liten sak.

 

Som sagt, hvis din bil ikke har et spesielt setup så er det ikke nødvendig med en dump-ventil.

 

Hvis du tar et bilde av plasseringen på spjeldhuset så kan vi få det avklart 100%. Det er bare å følge gasswiren så finner du spjeldhuset.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på HVORFOR du skal ha dump-ventil ???

 

fordi jeg digger lyden av det :driving hehe

 

NFSU generasjonen vettu :)

 

tror ikke det blir helt riktig å kalle meg for en del av NFSU generasjonen, hehe, er svært lite jeg spiller playstation, hehe, og er 22 år, og har hatt over 40 biler til nå :) hehe,

grunnen er bare så enkel at jeg digger lyden :popcorn

 

Hvis du tar et bilde av plasseringen på spjeldhuset så kan vi få det avklart 100%. Det er bare å følge gasswiren så finner du spjeldhuset.

skal prøve på det :)

 

Så det er du som har handlet deg den ja..jeg vurderte å kjøpe den fra japan auto for ihvertfall ett år tilbake, men det ble med vurderingen. Du får starte opp en tråd om bilen, hvis du har planer for den! Du får grei nok lyd med kun åpent luftfilter på kompressor mata biler, som sagt. Prøv med det først du, synes du ikke at du har nok lyd så får du få opp trykket fra kompressoren.

Hvor mye lader den nå?

 

edit: ser jo nå at du har åpent filter, så da gjelder det siste jeg sa :D

Mvh

 

jepp , er jeg som har den nå ja :) digg bil :)

fikk bytta den til meg for 14 dager siden :)

min bror hadde en tilsvarende for 3 år siden, og jeg ble hekta, hehe, og når jeg "ramlet over" denne kunne jeg ikke la være hehe. jeg digger lyden av poppoff, så det er kun derfor jeg vil ha det. trykket har jeg planer om å øke uansett , og som du sier, så er det åpent filter på den ja :)

vet ikke hvor mye den lader, men hørte RYKTE om at di lader 1 bar orginalt, og skal ikke se bort ifra det :P hehe

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår