Gå til innhold

Volvo B230F som fusker :(

Ranger emnet

Snackman

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 90 model Volvo 240 stasjonsvogn med en B230F motor.

For litt siden ble bilen stjålet, og jeg fikk telefon fra politiet om at den var forlatt feilparket på et fortau i byn forrige uke.. Reiste for å hente bilen, og fikk den slept hjem fordi den var tom for strøm og tom for bensin pluss pluss ( vinduene var smadret og eksos annlegget var falt ned osv)

Ihvertfall fikk jeg ladet batteriet og fylt bensin på den, og da startet den etter en stund.. men gikk litt dårlig. Tok ut pluggene selv om de ble skiftet for 8 uker siden, og de var helt sotet ned... Byttet de , og da startet den lettere og gikk litt finere, men fremdeles fusker den så mye at det er håpløst å ha en normal kjøretur med den..

Tok ut de nye pluggene for å se igjen, og de var helt nedsotet de og etter bare noen minutter..

Lurer på ka som kan være problemet? Den virket jo helt fint før den ble stjålet..

Prøvde å sjekke diagnose boksen, men den er visst ikke helt stabil den , for fikk ikke noe lys i dioden annet enn når jeg hold nede knappen..

Satte pinnen i hull nr 2 og alt som beskrevet på volvo forumet..

Etter en stund la jeg merke til at det var et ultra svakt lys i dioden, men er ikke mulig å lese noe feilkoder utav det eller noe.. for dårlig.. vetkje hvorfor det ikke funker det heller..

Noe jeg kan gjøre for å få den til å virke?

Ihvertfall... koblet fra Luftmengdemåleren, for å se om motoren gikk bedre da (i nødprogram) men den ble ikke noe bedre av det.. Prøvde og å plugge av Lambdaen , men heller ikke det ga noe forbedringer..

Tilslutt i desperasjon plugget jeg av svinghjuls sensoren, og da stoppe jo selvsagt hele dritten jaja.. Ihvertfall noe som e som det skal!

Noen som har noe ide om ka annet jeg kan prøve? Trenger bilen som arbeidsbil, så står litt hjelpeløs uten

Får vel kanskje prøve å dusje litt rundtomkring med startgass.. men tviler på det e vakumlekasje.. men kem vet.

Lambdalyset lyser og da.. det har det gjort siden jeg kjøpte den.. Forrige eier sa det lyste fordi det var en biltema lambda, og da lyser lyset selv om lambdaen virker? ikke vet jeg..

All hjelp mottas med takk

No Turbo Shit, Just Real Power :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 90 mod som hadde noe av det samme lampa du snakker om lyste men var ikke biltema lambda i denlurer på om det var luftmengdemåler eller relet til bensin pumpa som var problemet. Men en jeg snakket med som har jobba på volvo verksted lenge sa at 240 90 mod var en problem bil . vet ikke men er den eneste som holdt helsikke har hatt 88,89,90 og 91 mod kun 90 mod som fuska og trøbbla men er jo fint vist du kan låne deler fra en annen 240 og prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med Biltema-lambda og lampen lyser ikke.

Jeg hadde problem med fusking og lambda-lampa lyste på min 92-mod etter å hatt på et billig åpent luftfilter en stund.

Satte på original luftfilterboks og ny luftmengdemåler og da vart det bra igjen.

Luftmengdemåler har de på Biltema til ca halve prisen av original og den funker greit.

Men det kan være en fordel å låne luftmengdemåler, lambda og div med noen og finne ut hva som er gåent viss du har mulighet for det så slipper du å kjøpe mange dyre deler og så er det bare en liten filleting som var problemet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å kjøpt ny lambda på biltema i dag for å prøve det.. Luftmassemåler får de ikke inn før om 3 uker, så får håpe dette funker..

Litt teit at lambdaen fra biltema kommer med helt andre farger på ledningene enn originalt da, og uten plugg.. Kommer nok til å bruke litt tid på å finne ut av åssen dette skal kobles riktig.. Har og kjøpt antioxide spray som skal fjerne oxideringer fra elektro kontakter osv.. Tror nok det e endel dårlige kontakter ute å går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har jeg dillet litt og fått diagnose boksen til å virke.. Først fikk jeg feilmelding på innsprøytnings dysene.. Så plukket jeg litt på de og satte de på plass igjen, og etter det fikk jeg feilmelding på Luftmassemåleren.. Så no får jeg vel prøve å få lånt meg en luftmasse måler og se om det gjør susen, eller om det e flere feil:)

Og typpisk nok så tar det 3 uker før biltema får inn Lmm igjen..

Men e no ett steg videre ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider