Gå til innhold

Flekklakkering

Ranger emnet

burnoutking

Anbefalte innlegg

Har tatt noe smårust og fikset noen småbulker på bilen min, og tenker å lakkere over med airbrush. Det e rpå bakskjermen over den ene hjulbuen, litt nede i kanalene og over skiltet på bakluka (vanlig på Golf III :P).

Hvordan kan jeg få overgangene mellom gammel og ny lakk best mulig? Slik at det ikke blir en ru overflate i kanten.

Hvordan bør jeg etterbehandle klarlakken? Bør jeg la det herde noen dager, så pusse med våtpuss (1200 elns), så rubbe, polere og vokse?

Lakken er grønn metallic, Volkswagen LB6U faktisk.

Takk for svar. (:

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha bil som jobb, vil ha det som hobby. Å slutte på skolen for å lære å flekklakkere på bakskjermen på en 93-modell Golf blir kanskje litt drøyt? :p

Noen tips til fremgangsmåte?

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha bil som jobb, vil ha det som hobby. Å slutte på skolen for å lære å flekklakkere på bakskjermen på en 93-modell Golf blir kanskje litt drøyt? :p

Noen tips til fremgangsmåte?

jeg kan gi deg et tips.. ikke flekk på deler som er godt synlig..

ingen lakkerere som flekker hjulbuer, panser, osv. lakker hele flata, kant i kant..

men begunner vi å snakke om en seriøs utflekking ifra bakskjerm til tak, så er det noe for lakkerere only...

bakluka di lakkerer du over eller under begrensning. alt etter hvor du skal lakkere.. men det er jo best å lakkere hele..

airbrush sprøyte hadde jeg ikke giddi å prøvd å lakkere med..

det er alt for lite sprøyte bilde på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om bilen er såpass gammel og du ikke "verdsetter" så veldig mye, syns jeg det ikke gjør noe å prøve å gjøre det selv.

Jeg har drivi å flekka litt på damas bil, en Ford Scorpo 94 modell. Bilen har ikke så mye verdi og var veldig rusten, ikke særlig pen å se på. Derfor bare heiv vi oss i det å prøvde fram. Jeg fikk det ikke helt perfekt som en billakkerer ville fått det selvfølgelig. Sånn blir det jo aldri.

mazdathor har nok et poeng i at det beste er å sende det inn og ikke begynne å f.eks flekke på et panser helt uten vidre. Men som sagt, har du ikke råd til noe annet, ikke gidder å legge så mye penger i den ville jeg gjort det selv. Blir det ikke bra, er det bare å slipe ned igjen og prøve på nytt. Er du ikke fonøyd med sluttresultatet får du i verstefall sende den inn til lakkering om du gidder det.

Kan legge ved et bilde av noen steder jeg har flekka på bilen til dama. Har vært flere steder enn bare dette, men synes det ble greit nok til å ha gjort det selv. Faren til dama (som hadde blen før hu) hadde også prøvd seg på litt flekking med pensel, men dette så bare enda værre ut. Ikke perfekt dette her, men mye bedre enn det var. Er røde ringer rundt alle stedene jeg har slipt rust, behandla og flekka. Bilen ble rubba og polert tilslutt. Når du har lakkert ferdig basen og skal på med klarlakk (hvis du har metallic farge), kan det noenganger bli litt vanskelig å få en glatt og jevn overgang fra den nye lakken til den gamle. Har en teori om at man kan greie å få det til ved hjelp av gode pads og en poleringsmasin, men dette hadde ikke jeg. Rubba, polerte og waxa bilen for hånd. Fikk ikke helt perfekte overganger, men jeg ble fornøyd. Mye bedre og mye finere enn det var hvertfall.

I hvertfall et råd. Bruk alltid sparkel, uansett hvor mye du har pussa (med mindre det er veldig lite) Jeg brukte Biltemas metallsparkel som forøvrig funka bra, men fikk et råd som kom litt sent i arbeidet, men heller bruke finsparkel eller ihvertfall en finsparkel over der igjen. Hadde litt problemer med at rustområdet jeg hadde tatt slo gjennom lakken en del steder..

Ellers brukte jeg Rust Bullet som primer og beskyttelse for rust.

Dette er hvertfall mine erfaringer. Bare hiv deg i det hvis bilen ikke er "verdt" så utrolig mye eller "betyr" så mye. Er det mye verdi i den, du er veldig glad i den eller noe sånt, påkost den noen timer på verkstedet istedet.

Bildet er tatt med ferdig resultat, ferdig lakkert, rubbet og polert. Ble ikke ferdig med noen av flekkene, grunnet for kaldt til å lakkere.

Min oppskrift:

Slip ned rusta. Avhenger hvor mye rust det er og på hvor stort område, men jeg starta med et P400 våtslipepapir. Slipte det tørt først... Passa på å få bort alt som var.

Så slipte jeg det så fint jeg kunne med et P800 våtslip, med vann. To tynne strøk med Rustbullet over metallet, med ca 2-4 timers mellomrom. Brukte en VELDIG liten og finbusta pensel.

Når det har gått 24 timer, slip det ned med P600 sandpapir, med vann. Gå over til 800... 1000 osv. OM nødvendig, ta på sparkel. Tror finsparkel egner seg best til dette, da den sparkelen jeg brukte hadde veldig lett for å slå rett igjennom. Bruk en plastsparkel som er lett bøyeling til å påføre sparkelen med.

2 strøk med Rustbullet over sparkelen igjen. Slip det helt jevnt og fint, men pass på å ikke slip bort sparkelen eller rustbulleten. Ned til bart metall, og du kan starte alt forfra igjen.

Når du tror du har fått det fint nok, tørker du av området og renser det med en tynner. Etter det er det bare å lakke på. Ta heller tynne og mange lag enn for feite og få.

La lakken herde i rundt 2 uker, så kan du rubbe opp og polere området for å jevne ut lakkforskjellene mellom ny og gammel lakk, og prøve å få til en mest mulig jevn og fin overgang.

Lykke til!

http://img91.imageshack.us/img91/660/14102006030kd3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til stian90: vis vi snakker om en bil som man ikke verdsetter... og som er gammel uten noen betydningsfull verdi..

hvorfor bruke penger på å lakke å prøve å matche bilens farge når det er kul umulig å få det til når man ikke er fagmann?

en farge kode gir en idikasjon på fargen på bilen..

men det er jo selvfølelig flere nyanser av den fargen..

fargen kan være blekere, mattere, rødere, blåere osv.

så når dere gutta kjøper lakk på sprayboks blandet etter fargekoden til bilen så får dere fargen bilen hadde som ny...

det går ikke ann å få en overgang da.. du må blande fargen etter fargen bilen er NÅ... og da legger du farge over der du trenger++ og så legger du klarlakk over resten av den delen(skjermen f.eks)

da har du en blank å fin del på bilen, men da ser jo resten av bilen desto værre ut... å en lakkerer ville da lakkert tilstøtende...

men så må vi huske på at dette er en frem gangs måte når lakken er i 2 sjikt.. er det tett farge så legger du farge over hele delen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig glad i bilen min, alt for glad i den som kameratene mine sier. :p Problemet er heller at jeg er student og det er lite igjen til bil etter at jeg har betalt bøker og etter at staten har forsynt seg med bompengeavgift, veiavgift etc. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg lakkert opp hele bilen, uten tvil, men jeg prøver å få best mulig resultat for minst mulig penger. (:

Vil derfor prøve å gjøre det best mulig selv, og heller få fikset det skikkelig hvis det blir helt ulevelig. Ville derfor gjerne hatt noen gode råd før jeg startet.

Har fått nøyakyig lakkode etter at jeg leverte tanklokket på bilen til jobben til en kamerat og de la den i noe fancy fargekodekameragreier. :p Har lakkert frontfanger og grill selv og det er ingen synlig fargeforskjell. Resultatet ble meget bra, om jeg får si det selv. Har tørt rom med oppvarming, lakksprøyte med litt mindre sprøytebilde enn vanlig (ikke helt airbrush) ment for touch-up-arbeid og vannavskiller.

Takker for alle svar så langt. (:

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider