Ultronic Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Vurdere å kjøpe piggfrie vinterdekk. Har alltid kjørt pigg, så vet ikke noe om piggfrie vinterdekk. Av testene har jeg fått inntrykk av at dekk som er gode på snø og is er dårlige på våt asfalt. Jeg må ha et dekk jeg kan stole på. Som klarer å stoppe i nedoverbakker på snøføre/is. Det må være retningsbestemt, så jeg ikke mister kontrollen over bilen på sporete vinterveier. Og det må ikke være livsfarlige å kjøre med i regnvær. En dekkbutikk på nettet anbefalte Nokian RSI. Jeg så selv på Dunlop Dunlop Graspic DS, som kom bra ut i en test. Noen som har erfaringer med disse dekkene? Jeg bor i Tromsø, og skal opp en del bakker til jobb, så jeg trenger gode dekk. Dekkene må selvsagt også være gode å kjøre, og ha god komfort, og lage lite lyd :) Og har noen erfaring med dekkongen.no? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Jeg bor i Tromsø, og skal opp en del bakker til jobb, så jeg trenger gode dekk. Haha, i tromsø har de ett fint ord for folk som kjører piggfritt. "Søringer" kaller de dem. hilsen eks Tromsøværing Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Motor har tester hvert år ;O) http://www.motor.no/tester/dekk/article164007.ece Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ultronic Skrevet Oktober 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Stoler ikke helt på disse testene. Hvorfor kan dekk som får skryt i fjorårets test, plutselig være dårlige og ikke abefalt i år? Dette har jeg sett i flere dekktester... Merkelig det der. Og Continental vinner hver jævla dekktest. Kjøpte sommerdekk fra continental, er ikke spesielt fornøyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Der oppe trur jeg ville ha kjørt med pigg. Selv her i Oslo lønner det seg å kjøre med pigg siden de ikke klarer å måke unna når det trengs. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ssagat Skrevet Oktober 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2007 Var det ikke slikt at taxi selskapene i tromså prøvde ut piggfrievinter dekk et år. de sluttet i allefall med det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240Rallye Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Om du skulle gå for piggfrie dekk, ville jeg gått for Nokian RSI, eller continental contiviking 3. Koster litt men, du har igjen for det:) Siter Volvo S60 2.0l Turbo Volvo 940 GL Volvo 240 GLT Volvo 242 Turbo x Volvo 850 T5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Skal du ha piggdekk så sats på piggdekk med stålpigg ;O) på evo'n har jeg hatt det i 3 år og enda har det ikke forsvunnet 1 pigg eller blitt slitt ned.. Og ja det er ikke lov å selge, men de fleste har faktisk noen "rester" :O) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
polo76 Skrevet Oktober 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2007 Har selv kjørt med rsi i 2 år ( i tromsø)og begynn på det tredje. Kommer nok aldri å kjøpe dekk me pigg igjen. Før rsi'ene kjørte jeg på gislaved piggfritt og var like fornøyd. Valgte rsi denne gang fordi disse fikk best karakter på is og snø, men de har aldri skuffet på asfalt sålenge temperaturen holder seg under +10. Når d gjelder støy- når jeg skifter fra sommerdekk til rsi synker støyen merkbart. lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ultronic Skrevet Oktober 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2007 Har selv kjørt med rsi i 2 år ( i tromsø)og begynn på det tredje. Kommer nok aldri å kjøpe dekk me pigg igjen.Før rsi'ene kjørte jeg på gislaved piggfritt og var like fornøyd. Valgte rsi denne gang fordi disse fikk best karakter på is og snø, men de har aldri skuffet på asfalt sålenge temperaturen holder seg under +10. Når d gjelder støy- når jeg skifter fra sommerdekk til rsi synker støyen merkbart. lykke til! Er litt skeptisk. Hva skjer hvis du kommer ned en isete bakke? Høres skummelt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Oktober 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2007 amatører kaller jeg folk som må ha pigg for å komme frem... samme hva slags argumenter dere har...kjører i alle forhold og trenger ikke annet enn piggfritt...funker helt fint! bare ikke kjøp det billigste! :) Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2007 Folk hører at piggfrie er dårligere enn pigg på blank is...da tenker de automatisk at det er som å kjøre med slitte sommerdekk!Gode piggfrie er LITT dårligere enn piggdekk på is, men fungerer fremdeles bra nok i massevis. Jeg har kjørt 5 sesonger på piggfritt,uten noen problemer. Da har jeg kjørt mye over fjelloverganger, mye landeveiskjøring og bykjøring. Anbefaler Continental ContiVikingContact 3!knallgode dekk! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Desember 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2007 Jeg bor i Tromsø og har kjørt piggfritt i 7 år, uten problemer. Jeg har enda til gode å møte en dag med så jævlig føre at jeg lar bilen stå. Ei heller har jeg fått hjelp til å komme meg løs fordi jeg har vært i grøfta. Piggfritt ble valgt første gang da "revolusjonen" kom med Blizzak MZ-02, og siden da har piggfritt bare blitt bedre og bedre. Før bodde jeg i Grønlivegen, som gjorde at jeg var avhengig av å komme meg opp Røstbakken for å komme hjem. Nå bor jeg i Nøysomheten så jeg har heftige bakker for å komme opp/ned til Dramsveien hver dag. Mangler ikke på utfordrende føre og piggfrie dekk takler det helt fint. Idag er jeg skodd med Nokian Hakkapelitta RSi foran og Dunlop Wintersport M3 bak. RSi-dekkene er finfine de, men koster vel endel. Jeg betalte ca 1500,- / dekk, men det er i dimensjonen 225/40-R18. De er nok betydelig billigere i mindre sinnsyke størrelser. Piggfritt fungerer bare godt, også i Tromsø. Og til deg som kommenterte drosjer, mange av dem kjører piggfritt. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Desember 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2007 jeg kjører piggfritt og kommer aldri til å kjøre pigg igjen. Her i distriktet er det mye slaps og is på vinteren, men det har ikke vært noe problem med piggfritt. michelin x-ice fungerer meget bra, og jeg har foreløpig ikke hatt noen som helst problemer med hverken veigrep eller fremkommelighet. med drosja vet jeg aldri hvor jeg havner og hva slags føre det er der, men har tilgode å bli stuck pga at jeg ikke kjøre pigg. at man "må" kjøre pigg for å komme fram er bare bs! går vel mest på gammel vane for de som mener at pigg er det eneste som funker, tror ikke de har prøvd skikkelige piggfrie dekk... Gå for piggfritt, men legg noen ekstra kroner i dekka, det har du igjen for - både med tanke på levetid og veigrep! Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
l4rsh Skrevet Desember 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2007 jeg kjører piggfritt på audien med nokian rsi dekk. funker dritbra. UNNTATT bratte nedoverbakker der det er skikkelig glatt. da er det umulig å stoppe. men tror ærlig talt ikke piggdekk hadde gjort altfor stor forskjell, er det jævli glatt er det jævli glatt. så med det sagt. ville jeg gått for piggfritt. nokian. edit, da kjørte jeg midt i troms. har ikke bil her i oslo. Siter xaudi coupe2.8q xpeugeot 205gti xmazda 929lht xford capri2.8i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg