Gå til innhold

740 - diesel girkasse og audi 5'er?

Ranger emnet


Keltern

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg har lekt med tanken i sikkert et par år, men har aldri gjort noe research på det. Er det noen i Norge som har gjort dette?

 

Jeg fikk høre det at dieselgirkasse passet rett på audi 5'ere, men jeg har fremdeles ingen anelse om hvilke årsmodeller av det forskjellige som går. Samtidig er jeg noe skeptisk på den mekaniske innspruten audi har brukt på en del motorer, men jeg vet i hvert fall at eldre motorer ikke hadde dette. Finnes det nyere motorer uten turbo som ikke har mek. injection også kanskje (kanskje feil del av forumet for den delen.. :P)?

 

Kanskje det er noen av dere som vet hva som må til for å få dette til å fungere? :)

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke girkassen som er greia, men clutch-huset.

 

Hvis du finner en motor med K-Jetronic vil jo det bety lite ledninger da. ;)

 

Du sier noe der! :)

 

K-jetronic, hvilke modeller/motorer ble levert med dette, og hva er det? Det er ikke SÅ krise om det blir litt ledningsnett å rote med, men jeg er nok mest gira på vanlig innsprut. Har ikke kjennskap til stort annet heller så.. :P

 

Eller, kjennskap og kjennskap! ^^

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste audi'er før 1989 kom med K-jet. Se på feks Audi 100 2,2/2,3 eller Audi 90 før 1989.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg har lekt med tanken i sikkert et par år, men har aldri gjort noe research på det. Er det noen i Norge som har gjort dette?

 

Allerede i 94/95 monterte jeg og bruttern en Oettinger-trimmet Audi-femmer i en 1977 244. På sitt beste gikk denne meget bra, men noe turbodrag ble det jo aldri i den. Ble forresten grundig frakjørt av Pedern i en Turbo-Opel han hadde i sin tid...

 

Det som måtte gjøres var å benytte clutch-hus fra diesel. Girkassa var en ordinær M46. I tillegg måtte det monteres ei hylse på inngående aksel for at denne skulle passe i svinghjulslageret. Også girkassetraversen mener jeg at ble byttet til dieselutgave siden motor og girkasse sitter litt lenger fram på diesel.

 

Bunnpanna fra D6 ble kortet inn 9 cm eller noe der omkring for å passe på den kortere femmeren.

 

Pedern kjøpte forresten drivverket og satte det i en rusten grønn 245 etter at bilen til bruttern ble kassert. Da hadde nok motoren sett sine beste dager...

 

Jeg gjør jo noe av det samme med min 850 ved at jeg setter en 20V turbo Audimotor i denne. Også på Rudskogen så jeg for et par år siden en 240 med Audi-motor.

 

Må derfor skuffe deg og si at Audimotor i Volvo ikke på noen måte er nytt :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Moro å høre! :)

 

Og jeg visste jo at det var gjort, men var liksom ute etter å finne ut hvordan! :)

 

Synd 240'n som var trimma av dahlbäck ble borte.. Den blå altså! :)

 

Om det blir noen 5'er på meg, så må jeg sikkert bytte bakaksel, mellomaksling, kasse og mye annet. Det begynner å bli slitent har jeg inntrykk av! :P

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår