Gå til innhold

Popp off lyd?

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

Driver å vurderer å sette dumpventil på 940 turbo, også har jeg lagt merke til to forskjellige "lyder" som er på dumpventlier. Den ene er ren utblås og den andre er pulserende lyd (mulig det finnes flere varianter?)

Men hvertfall, hva er det som avgjør hvem av de lydene som skal komme? Er det forskjell på dumpventilen elelr plasseringen i motorrommet (før eller etter intrecoolern) eller er det noe annet som spiller inn?

 

takker for svar ;>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utblåsing/psssh= dumpventil

 

kvitring/turbo surge= ingen dumpventil og luften stanger mot skovlene i snurra ved gasspjeld lukk..

 

veit om en cosworth som har dumpventil og pulserende utblåsning. det blir ikke pulserende utblåsning om du setter dumpventilen rett etter turboen? slik at trubinen gjør at lyden fra dumpen blir pulserende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke monter dumpventil. motoren tåler det ikke. vacuumet klarer ikke stenge ventilen helt, så den kommer til å suge falskluft. monter heller åpent luftfilter. da blir det lyd. sitter jo orginalt resirkventil på bilen. kan være en ide å stramme fjæra i resirken litt. ellers driver denn bare å poffer å peser til deg hele tiden!

86 745 TIC

98 A6 2.5 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For liten eller for stram dump = Surge = Turboen stanger i luft den ikke får unna = pulserende lyd. Slitasjen du får ved surge (bortsett fra at kompressorbladene får juling) ligger i at thrustelageret i turboen får enormt med press på seg,og kan med tiden slite ut lageret.

 

Ikke sette på dump fordi motoren tar skade(?!) men resirk er greit..? Sist jeg så på en av mine div dumper så er en resirk en dump med slangetilkobling for motorer som bl.a har LMM... Funksjon,sånn ca identisk.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit om en cosworth som har dumpventil og pulserende utblåsning. det blir ikke pulserende utblåsning om du setter dumpventilen rett etter turboen? slik at trubinen gjør at lyden fra dumpen blir pulserende?

 

Det har ikke noe med plasseringen å gjøre men med ladetrykk og hva slags dump en har. jeg kan få begge typer utblås lyd på min volvo fordi jeg har en dump med ganske stram fjør, for å hindre at den suger falsk luft. Så hvis jeg gir pent på og ladetrykket ikke kommer over ca 0,6-0,8, så får jeg litt blandings lyd da ikke dumpen ikke åpner helt og en del luft går tilbake til turbo. Får jeg opp trykket til 1,0-1,5 så hører jeg kun dumpen.

 

En bil som er trimmet mye med :volvopower: stor turbo og høye ladetrykk, så kan man få en blandigslyd uansett, da en dump ikke vil klare og slippe ut alt overtrykket. Da må man evt ha dubble dumper.

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med plasseringen å gjøre men med ladetrykk og hva slags dump en har. jeg kan få begge typer utblås lyd på min volvo fordi jeg har en dump med ganske stram fjør, for å hindre at den suger falsk luft. Så hvis jeg gir pent på og ladetrykket ikke kommer over ca 0,6-0,8, så får jeg litt blandings lyd da ikke dumpen ikke åpner helt og en del luft går tilbake til turbo. Får jeg opp trykket til 1,0-1,5 så hører jeg kun dumpen.

 

En bil som er trimmet mye med :volvopower: stor turbo og høye ladetrykk, så kan man få en blandigslyd uansett, da en dump ikke vil klare og slippe ut alt overtrykket. Da må man evt ha dubble dumper.

 

har satt i stage II turbo fra GIK, ladetrykk 0,9. skal være 220Hk i den nå. hvordan dumpbventil vil fungere på den da?

pedersens-recing har en JBR dump, de mener at den ville fungert fint på den.. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For liten eller for stram dump = Surge = Turboen stanger i luft den ikke får unna = pulserende lyd. Slitasjen du får ved surge (bortsett fra at kompressorbladene får juling) ligger i at thrustelageret i turboen får enormt med press på seg,og kan med tiden slite ut lageret.

 

Ikke sette på dump fordi motoren tar skade(?!) men resirk er greit..? Sist jeg så på en av mine div dumper så er en resirk en dump med slangetilkobling for motorer som bl.a har LMM... Funksjon,sånn ca identisk.

 

har satt inn stage II turbo fra GIK, 0,9 ladetrykk. står i papira at dumpventil ikke er nødvendig. da burde den jo tåle evt surge om dumpventil er for stram?

er jo jøtt mange biler som har tssh th th th (eller åssen man skriver det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,9 bar er mer enn godt nok for å rettferdiggjøre dumpventil. problemet er ikke at turboen ikke "tåler" d, den smeller jo ikke i stykker umiddelbart, men du kan nok gi den noen år ekstra hvis den slipper å stange i sin egen avføring hver gang du slipper gassen.

 

det blir ikke som noen sier, for lite mottrykk, slik at dumpventilen ikke stenges ordentlig og falskluft finner veien inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir ikke som noen sier, for lite mottrykk, slik at dumpventilen ikke stenges ordentlig og falskluft finner veien inn?
Om lufta finner veien INN rett over tomgang er det bare en fordel...da våkner motoren fortere. Når trykket javnes ut stenger den,og hu hei hvor det går...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lufta finner veien INN rett over tomgang er det bare en fordel...da våkner motoren fortere. Når trykket javnes ut stenger den,og hu hei hvor det går...

 

aha var det jeg trodde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår