Gå til innhold

Bakakselen min røyk i går

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hva røyk?? stikk aksling, utveksling osv.

Kan gjerne vere lettere og billigere og fikse.

 

10 bolt??

 

Kan hende har deler hvis du er mere spesifikk. har ellers en komplett aksel uten sperre du kan få billig og nok stikkaksler til å lage et juletre.

 

Kjenner også en kar som har en nyoverhalt komplett aksel med ny 3.42:1 utveksling og bra sperre som han sikkert vil selge. hender han er her og leser, hvis ikke kan jeg høre med ham.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herligfred. takk for noen gode svar... beklager dette med spesifikken min...

 

Det er diffen som er røket, men tenkte å bytte hele shiten pga det er lettere har jeg hørt. men hvordan vet jeg om den passer osv?

 

Det er satt i en trimmet 5.7 liter på 250 hester istedenfor det originale på 5.0 med 155 eller 180.

 

vil helst ha med sperre men må ha noe skikkelig greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er all info om den:

 

.** AUTOSYS ** MOTORVOGNREGISTERETOPPLYSNINGSTJENESTEN 17.10.2007 08:13:01. Kj.merke: PC 24613. Nytt dist: . Omreg.avg : 1447 Eier : SKARPENES ODD ARNE Reg. 1.g. N:12.06.1979 Adresse : NYVOLLSVINGEN 14 Reg. år :1979 Farge: BLÅ Poststed: 4070 RANDABERG Dist: 351 Reg. eier :23.11.2006 Merke : 1650. CHEVROLET Reg.avg bet:1421 Mod/type: MALIBU CLASSIC / - EU-godkjent:07.05.2007/2007 VDIR Und.nr. : 1W35H9D493001 . Egenv/Totv.:1580 / 2245 kg Effekt : Slagvol: 4998 cm3 Kjt.gruppe : 101Personbil Drivstof: BENSIN Fors: GJENSIDIGE10.11.06-07.08.07 Oblat: 08 BLÅ VEGDIR 14.05.07 Dup: Forr:TRYGVESTA 06.12.05-23.11.06 ------------------------------------------------------------------------------ Forvaltningsgodkjent 18.06.1982 . Solgt 28.09.2007(Dist 351) ØDEGÅRD ERNST,THEODOR DAHLS VE 4353-KLEPP STASJON. 18.6.82 OMBYGD FRA VAREBIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en helt vanlig 7.5" 10-bolter.

 

Den komplette akselen jeg snakker om er en 7,5" 10-bolter med overhalt orginal konsperre med helt ny utveksling (kronhjul og pinjong 3,42:1), nye bremser (bånd + hjulsylindere + håndbrekkvaiere). Den har stått på en meget villig 300+ hesters 350 og fungert glimrende de få mila han kjørte med den før bilen ble høgd.

 

Send en PM om du vil jeg skal sjekke om den ennå finnes for salg (har ikke hørt at han har solgt den) og evt hva han skal ha for den.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... hvordan klarte du og ødlegge den? litt nyskerrig nå.... jeg har lik bil som deg.. bare i Buick utførelse... og holder på å sette i en 300hk maskin.. med fortsatt original bakaksling...

 

 

Det er flere ting som pleier å skje:

 

Utslitt sperre gjør at man får hjulspinn på et hjul fordi konene bunner i diffhuset som igjen går utover en liten stakkars låsebolt som skal byttes ut med gjevne mellomrom. Konsevnensene er ganske festlige som noen sikkert nå har opplevd :D

 

For lite motor kombinert med høy utveksling (noe disse bilene stort sett har f.eks 2.41:1 som er den vanligste om ikke jeg husker feil) gjør at hjula ikke slipper så lett. Da spennes alle krefetene opp i drivverk og da kan f.eks et planethjul eller solhjul sprekke

 

C-clips kan knekke, dette av og lage masse knas inni der og stikkaksel med hjul kan stikke av.

 

Så hvis sperra er frisk og stram så burde ikke det by på problemer med mye krefter sålenge ikke du kjører med slicks

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som pleier å skje:

 

Utslitt sperre gjør at man får hjulspinn på et hjul fordi konene bunner i diffhuset som igjen går utover en liten stakkars låsebolt som skal byttes ut med gjevne mellomrom. Konsevnensene er ganske festlige som noen sikkert nå har opplevd :D

 

For lite motor kombinert med høy utveksling (noe disse bilene stort sett har f.eks 2.41:1 som er den vanligste om ikke jeg husker feil) gjør at hjula ikke slipper så lett. Da spennes alle krefetene opp i drivverk og da kan f.eks et planethjul eller solhjul sprekke

 

C-clips kan knekke, dette av og lage masse knas inni der og stikkaksel med hjul kan stikke av.

 

Så hvis sperra er frisk og stram så burde ikke det by på problemer med mye krefter sålenge ikke du kjører med slicks

 

jeg hadde utgaven med 4.9 liter og 140hk, den slapp ikke i det hele tatt :p

 

blir nå en 350 fra en camaro, håpet liksom at akslingen ville tåle det.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendelsen skjedde slik:

 

Jeg hadde driftet litt på våt asfalt og dratt på i ny og ne med den. sperra funket jævli bra sladde messig... den koplet inn med en gang jeg gasset mye med liten sving. men det ristet veldig når den koplet inn og jeg ikke klarte å få hjulspinn. så når jeg en dag kjørte så sa det bang og kom masse knase og hvinelyder i noen sekunder. så stoppet jeg og prøvde å sette den i gir. men så koplet den plutselig til igjen og med en gang jeg gasset forsiktig av gårde så klikket det og den koplet ut igjen. og bilen sto stille. nå er det ingen ulyder og det skjer ingenting når jeg setter den i drive. FORKLAR NØYE dette med brytesplinten og alt du som kunne dette. hva er i stykker tror du og hva må byttes tror du? virket som du hadde jævli peiling. tusen takk. er helt i nød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendelsen skjedde slik:

 

Jeg hadde driftet litt på våt asfalt og dratt på i ny og ne med den. sperra funket jævli bra sladde messig... den koplet inn med en gang jeg gasset mye med liten sving. men det ristet veldig når den koplet inn og jeg ikke klarte å få hjulspinn. så når jeg en dag kjørte så sa det bang og kom masse knase og hvinelyder i noen sekunder. så stoppet jeg og prøvde å sette den i gir. men så koplet den plutselig til igjen og med en gang jeg gasset forsiktig av gårde så klikket det og den koplet ut igjen. og bilen sto stille. nå er det ingen ulyder og det skjer ingenting når jeg setter den i drive. FORKLAR NØYE dette med brytesplinten og alt du som kunne dette. hva er i stykker tror du og hva må byttes tror du? virket som du hadde jævli peiling. tusen takk. er helt i nød

 

Så du hadde sendt melding.

 

Akslingen er bolt on og har stått på en 80-modell, helt orginal med overhalt orginalsperre, nye bremser, helt ny utveksling 3.42:1 (hvilket gjør bilen mye mere spenstig, turtall øker med ca 800 omdreininger i 3. gir avhengig av hva du har fra før). Om den tåler å herjes med? Vel alt er mulig å herje istykker, men har stått i stv med en rimelig spenstig 350 (300+ hk) og akslingen befinner seg litt øst for arendal.

 

Liten tvil om at du har ødelagt et av planethjulene eller et av solhjulene som har knust resten :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår