Gå til innhold

Bakakselen min røyk i går

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Kikk litt her om hvordan de virker, du har en limited slip diff:

http://auto.howstuffworks.com/differential.htm

Hvis du velger "turn" på bilde to på denne linken så vil du se hvilke små tannhjul jeg snakker om. Med herjing og litt mere hjulspinn på ene hulet enn det andre så får de møyka seg rimelig godt. På din diff så har de to røde tannhjula felles "aksling" som er låst til huset med dn lille låsebolten jeg nevnte. Om den ryker så vil "akslingen" til de to røde tannhjula også begynne å rotere eller låse seg mot selve diffhuset og da skjer det som skjedde deg rimelig fort :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

Back on track!

Kjøpte akselen av en bekjent til Aeomholt. Den har funket fint til nå, så nå ligger ræva stadig rett ut mot veikantene. Men lurer på hva som er så forskjellig fra amerikanske sperrer til for eksempel en viskose eller lsd. for begge akslene mine var sånn at når jeg svingte så måtte jeg ha mye gass for sperren begynte å "koble seg inn" så innerhjulet bremset. skal det være slik med fullt rattutslag at den blir så seig at man må være tre-fire pers for¨å dytte bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

Back on track!

Kjøpte akselen av en bekjent til Aeomholt. Den har funket fint til nå, så nå ligger ræva stadig rett ut mot veikantene. Men lurer på hva som er så forskjellig fra amerikanske sperrer til for eksempel en viskose eller lsd. for begge akslene mine var sånn at når jeg svingte så måtte jeg ha mye gass for sperren begynte å "koble seg inn" så innerhjulet bremset.

Det er en "lsd" diffbrems (limited slip differential) du har.

skal det være slik med fullt rattutslag at den blir så seig at man må være tre-fire pers for¨å dytte bilen?

Ja, den skal være så stram når den dyttes med mye rattutslag. Det er bare et sunnhetstegn på en stram og fin diffbrems :)

Hvordan er du fornøyd med annen utveksling da (går ut ifra du hadde 2.41:1)? Regner med du har litt misvisning på speedometer som kan fikses enkelt med nytt speedometerdrev i girkassa.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

jeg knakk et planethjul på akkurat samme måte.. bestilte nytt gjennom en amcar forhandler, kom på 4000,-

og når jeg endelig fikk byttet det, og skulle kjøre første turen, så viste det seg at jeg hadde knust 2.giret også. hehe, ble dyrt=)

Chrysler Cordoba 1982 mod.

5,2Liter V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider