Gå til innhold

Problem med dumpventil på 940?

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er noen problemer med å ha dumpventil på en 940LT, bytta turbo til Stage II fra GIK med 0,9 i ladetrykk.

Noen som har sagt at det ikke bør monteres, fordi det ikke blir nok vacum til å stenge stemplet, slik at den suger falsk luft.

Noen som vet noe om dette?

 

Takker for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som vet om det er noen problemer med å ha dumpventil på en 940LT, bytta turbo til Stage II fra GIK med 0,9 i ladetrykk.

Noen som har sagt at det ikke bør monteres, fordi det ikke blir nok vacum til å stenge stemplet, slik at den suger falsk luft.

Noen som vet noe om dette?

 

Takker for svar:D

 

Kjøp deg en sikkelig justerbar dump og det vil gå fint. Funker utmerketpå min 940, og jeg har ikke mye vakum, Lader alt fra 0,7 opp til 1,4 t18 turbo

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er litt mye vacuum, slik at stemplet suges altfor lett opp, og dermed at den suger falskluft.

Den er heller ikke så glad i at all lufta som allerede er målt, slippes ut i friluft. Da blir blandingen altfor fet, og den kan kveles avogtil.

 

Det beste er resirk ventil.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er litt mye vacuum, slik at stemplet suges altfor lett opp, og dermed at den suger falskluft.

Den er heller ikke så glad i at all lufta som allerede er målt, slippes ut i friluft. Da blir blandingen altfor fet, og den kan kveles avogtil.

 

Det beste er resirk ventil.

 

forskjellen på resirk og dump er jo ikke stor da. men suger kanskje lettere inn eller slipper lettere ut luft med dump enn med resirk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er noen problemer med å ha dumpventil på en 940LT, bytta turbo til Stage II fra GIK med 0,9 i ladetrykk.

Noen som har sagt at det ikke bør monteres, fordi det ikke blir nok vacum til å stenge stemplet, slik at den suger falsk luft.

Noen som vet noe om dette?

 

Takker for svar:D

Er vel ikkje vacum som holder dumpen stengt. Vacum suger stemplet opp sånn at dumpen åpner. Det er problemet på disse motorene. Men en skikkelig justerbar dump skal gå bra. Må ha en med rimelig kraftig fjær. En jbr dump burde funke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er stor forskjell..

En resirk opererer i et område der lufta som passerer, er allerede målt, og forblir i systemet ved åpning av ventil.

 

ja, skjønner. resirken kvitter seg ikke med lufta.

JBR dumpventilene er det bare å bytte stuss på, og kjøre en slange på luftboksen eller noe slikt, istede for å ha trumpeten, så vidt jeg har forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikkje vacum som holder dumpen stengt. Vacum suger stemplet opp sånn at dumpen åpner. Det er problemet på disse motorene. Men en skikkelig justerbar dump skal gå bra. Må ha en med rimelig kraftig fjær. En jbr dump burde funke fint.

 

det jeg trodde også, men er langt ifra noen ekspert, så når jeg hører(leser) om ting her, så hender det jeg blir litt usikker. noen ganger så misforstår jeg jo bare da.. hehe

 

har du testet JBR K25 eller A25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs hele det der problemet enkelt ved å kjøpe hvilken som helst dump,stram fjera slik at vacumet ikke klarer å dra opp stempelet og flytt LMM slik at den står ETTER dumpventilen :) Det er dokumentert også på bilforumet at dette er fult mulig for de som skulle mene noe annet.

 

EDIT : ikke bruk mye penger på en dump med stram fjær hvis du allerede har lite penger. Bare å shimse fjæra slik at den blir stram nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter turbobytte så hender det at motoren dør ut, om man clutcher ut slik at motor går ned til tomgang, så dør den, og må startes på nytt. skjer når man kjører og clutcher.

hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs hele det der problemet enkelt ved å kjøpe hvilken som helst dump,stram fjera slik at vacumet ikke klarer å dra opp stempelet og flytt LMM slik at den står ETTER dumpventilen :) Det er dokumentert også på bilforumet at dette er fult mulig for de som skulle mene noe annet.

 

EDIT : ikke bruk mye penger på en dump med stram fjær hvis du allerede har lite penger. Bare å shimse fjæra slik at den blir stram nok.

 

LMM tåler turbotyrkket? den tar ikke skade av å være der det er mye trykk osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i210953392_80991_2.jpg

Hvor passer det best å montere dumventil her? det er et skjøtestykke rett etter turboen, i slangen til intrecooler'n (vet ikke om det kalles det når de er orginale?), hadde det ikke vært enklest å bytte ut skjøten der med dumpen (og nytt skjøtestykke selvsagt) ??

 

 

i210953393_94417_2.jpg

Kjøpt denne hos RideTech, den tåler fra -60 til 290 grader og 5kg/cm2. Tåler denne å brukes rundt i motorrommet, feks. til dumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg trodde også, men er langt ifra noen ekspert, så når jeg hører(leser) om ting her, så hender det jeg blir litt usikker. noen ganger så misforstår jeg jo bare da.. hehe

 

har du testet JBR K25 eller A25?

Har kjørt med jbr a-25, kjørte med den åpen og det funket brukbart men stoppet en gang innimellom. Ville vurdert en k25, den kan du kjøre delvis resirkulerende og delvis åpen. Tror det kan funke gull. Eller en a25 resirk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i210953392_80991_2.jpg

Hvor passer det best å montere dumventil her? det er et skjøtestykke rett etter turboen, i slangen til intrecooler'n (vet ikke om det kalles det når de er orginale?), hadde det ikke vært enklest å bytte ut skjøten der med dumpen (og nytt skjøtestykke selvsagt) ??

 

 

i210953393_94417_2.jpg

Kjøpt denne hos RideTech, den tåler fra -60 til 290 grader og 5kg/cm2. Tåler denne å brukes rundt i motorrommet, feks. til dumpen?

DEt er flere forskjellige meninger om hvor dumpen skal stå. Min står på røret rett før innsuget. Men skal du ha en resirk er det nok lettere å ta den rett før ic med tanke på å legge slanger og slikt. Den silikon slangen funker sikkert fint til dumpen. Bruker noe liknende på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med jbr a-25, kjørte med den åpen og det funket brukbart men stoppet en gang innimellom. Ville vurdert en k25, den kan du kjøre delvis resirkulerende og delvis åpen. Tror det kan funke gull. Eller en a25 resirk.

 

stoppet? hvordan da? motor døde ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår