Gå til innhold

Problem med dumpventil på 940?

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva ere folket mener med Shimse? Stramme?

 

Shimse betyr at man legger skiver på fjæra til dumpventilen, slik at den blir strammere.

Mange ventiler har også egen justeringsskrue.

 

Har sett pedersen selger slike "dumplokk". Hva slags effekt har disse?

 

Hensikten med dumplokk, er å blinde av resirk ventilen som er integrert i turboen.

Til fordel for annen dumpventil som kan slippe ut mer luftmengde, og som tåler mere trykk.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shimsing er egentlig bare et dårlig alternativ til å bytte fjær..ofte er vandringsveien ikke lenger enn det den må være for at stempelet skal kunne gå helt opp, så da er det mer triks å heller sette inn ei ekstra fjær, evt bare ei ny hissigere..

ace of spades, er ikke noe blodig seriøs jeg hvertfall:P

 

og til alle andres informasjon, så har jeg faktiskt en dump liggende, jeg fikk med når jeg kjøpte kamdrevet.. prøvde den på å kjørte et par dager.. satt i ei ekstra fjør, og det funke egentlig nokså greit.. den blei litt sint av å til, å sto å jaga på tomgang, dette kom ikke av at ikke dumpen var tett, det sjekka jeg.. er forresten samma ventil som han i den "hedberg production" 740 16v'en har..noe custom sverige greier..men er hvertall met i den, 50mm stempel/slange tilkobling, kontra 25 eller 32 som er "vanlig"

Bilde029.jpg

Bilde028.jpg

av og til kommer jeg innpå tanken om å sette den på igjen å prøve den med litt mer vettugt tryk, lada aldri noe særlig når jeg hadde den på, men innen jeg rekker det hører jeg noe hissig som kjører uten, og da forsvinner alle tankene om det igjen!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en sticky der det står om hvordan dump som funker og hvordan man gjør det for å få det til å funke. Ser jo at det er veldig mange som spør om dette gang på gang, sikkert 10 tråder der det står "motoren vil ikke gå riktig etter jeg satt på ny dumpventil, virker nesten bare som denn drukner".

De som er ny trenger jo da ikke lage en ny tråd.

Saab 9-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en sticky der det står om hvordan dump som funker og hvordan man gjør det for å få det til å funke. Ser jo at det er veldig mange som spør om dette gang på gang, sikkert 10 tråder der det står "motoren vil ikke gå riktig etter jeg satt på ny dumpventil, virker nesten bare som denn drukner".

De som er ny trenger jo da ikke lage en ny tråd.

 

Det er jo en god ide. Så går det ann og lese seg til enkelte svar ogikke måtte spørre om alt og ingenting.

 

Noen som tar på seg den oppgaven?

 

jeg er ikke 100% stabil på alt her inne.. Så prøver jeg blir det sikkert kluss, bedre at en som veit åssen det gjøres gjør det, enn at han skal forklare meg og jeg se om jeg klarer:P hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bytter du ut med orginal dumpen på turboen, denne holder ikkje tett uten trykk. Får fet lyd hvis du bare setter på dumplokk og ingen dump ;)

 

Turbo tar ingen mere skade av å montere ett dumplokk?

Pga surge eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg kjørte med en kopi av TurboXS sin RFL ventil:)

 

Aha.. jøtt svær trakt da.. hehe

Åssen ere med motorvask når man har åpen dump?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimse betyr at man legger skiver på fjæra til dumpventilen, slik at den blir strammere.

Mange ventiler har også egen justeringsskrue.

 

 

 

Hensikten med dumplokk, er å blinde av resirk ventilen som er integrert i turboen.

Til fordel for annen dumpventil som kan slippe ut mer luftmengde, og som tåler mere trykk.

 

Da ble jeg litt smartere i dag også gitt :D

 

Turbo tar ikke mer skade (surge) av at det er montert på dumplokk?

Om man kjører uten dumpventil eller noe altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen løsning til resirkretur mellom turbo og LMM på 940'in?

Bilder på side 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er HELT kurant å kjøre uten form for dump.. eneste er et par biler her i område som har fått litt samme effekten som dump, at den drukner litt vekk når en slepper opp brått..men er kun om en tar inn klutsjen, så er ingen problem å kjøre fordi om..såsant man ikke mater inn mot et kryss for så å bråstoppe.. dette er biler med vikiing chip da.. jeg hadde bsr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du nå egentlig?? :P

 

se på side 4 i tråden. der er det to bilder, ett av et koblingsskjema og ett av motorrom, også leser du teksten, så skjønner du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er HELT kurant å kjøre uten form for dump.. eneste er et par biler her i område som har fått litt samme effekten som dump, at den drukner litt vekk når en slepper opp brått..men er kun om en tar inn klutsjen, så er ingen problem å kjøre fordi om..såsant man ikke mater inn mot et kryss for så å bråstoppe.. dette er biler med vikiing chip da.. jeg hadde bsr

 

 

siden det står i papira at det ikke er nødvendig med dumpventil på turboen, så kan det ikke ta skade av detta ? hvertfall ikke mer.

og heller ikke om man får surge pga for stram eller for liten dump?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår