Gå til innhold

Problem med dumpventil på 940?

Ranger emnet


Turbokassa

Anbefalte innlegg

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jaja.Sender deg bilde når jeg har fått dumpen å monter den så får du se.Så vanskelig er det ikke.

 

ja det må du ;D

Er sikkert ikke vanskelig nei, men vil gjøre minst dill og dall.. hehe har finni ut litt mer etter å ha snakka med pedersen, så blir ikke umulig:D

 

Så du vet det så skal dumpen sitte så nærme innsuget som mulig, så å sette den der skjøten er blir ikke 100% rikitg.. hehe men det funker sikkert?

 

så du har kjøpt JBR-K25??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plasseringen er det ingen som kan si hva som er best.. er en ting som heter innsugstemp og, og skal en kjøle ned luft, for så å slippe den ut, eller skal man slippe ut lufta FØR en varmer IV unødig..? akkurat som om detet med luftstrømmen, så er det så minimalt det er snak om, at egentlig så er det hipp som s

happ hva man gjør, differansene er ubetydelige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plasseringen er det ingen som kan si hva som er best.. er en ting som heter innsugstemp og, og skal en kjøle ned luft, for så å slippe den ut, eller skal man slippe ut lufta FØR en varmer IV unødig..? akkurat som om detet med luftstrømmen, så er det så minimalt det er snak om, at egentlig så er det hipp som s

happ hva man gjør, differansene er ubetydelige

 

okey, skjønner.

 

Har ikke noe å si om man tømmer IC for luft eller ikke heller da?

 

Kankje best og ha litt trykk i IC og alt fra turbo til dump, slik at man ikke må fylle opp innsugsslanger og IC med luft før det når innsuget?

Vet ikke om det også kan gi "drukneeffekt" om man akselrerer hardt, slik at masse bensin kommer, men ikke tilstrekkelig med luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge det er trykk i systemet, du stenger spjeldet, og når du da plent skal ha en denne dumpventilen, så er den laget for å fjerne trykket som er i systemet, så ic og hele systemet blir like tomt samme hvor ventilen er(0.0bar) dersom du IKKE har ventil, SÅ vil du ha ladetrykk klar til disp ved nytt pådrag etter girskift, dersom du girer kjappt nok.. dette har jeg og en kompis holdt på å forska litt på..han lada 1.2bar med en 23AT motor, hadde den store 940 kjøleren, og m45kasse. etter girskifte fra 3 til 4gir, fikk vi alt ifra 0.6 til 0.8 i trykk, når vi begynnte å mate på igjen..så tok det vel ca 1 sekund før vi var oppe på 1.2 bar igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg men har du logget noen data på dette??

 

Grunen til at dumpen skal sitte nærmest mulig spjellet er for at du skal ha trykk i mest mulig av systemet, du risikerer faktisk at luftstrømmen snur hvis du f.eks setter den før IC.

hvis du hadde målt trykket i insugsrøret hvil det fortsatt være trykk frem til dumpen, det er derfor dumpen sitter der.

Dumpens oppgave er og slippe ut den luften du ikke forbruker ved f.eks girskift, da spruter heller ikke dysene inn bensin.

 

Vi er alle enige om at turboen komprimerer luft og lager et overtrykk i systemet. Dumpen er til ikke primært for å slippe ut "trykket i systemet, men for at turboen skal få lov til og fortsette og komprimere luft, slik at ikke rotasjonen bremses.

(resiskulerende slipper luften rund i ring.)

hvis du da tenker en kompressor som komprimerer luft i lang slange, slipper du ut trykket i starten av slangen vil du også slippe ut luften(overtrykket) i slangen, men hvis du slipper ut luften i enden av slangen, vil det fortsatt være trykk i slangen frem til det pungtet som trykket slippes ut, så sant det er noe som fortsatt komprimerer.

 

og det sitter en resikulerende dump orginalt på alle volvo turbo.

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg men har du logget noen data på dette??

 

Grunen til at dumpen skal sitte nærmest mulig spjellet er for at du skal ha trykk i mest mulig av systemet, du risikerer faktisk at luftstrømmen snur hvis du f.eks setter den før IC.

hvis du hadde målt trykket i insugsrøret hvil det fortsatt være trykk frem til dumpen, det er derfor dumpen sitter der.

Dumpens oppgave er og slippe ut den luften du ikke forbruker ved f.eks girskift, da spruter heller ikke dysene inn bensin.

 

hvis jeg forstod dette nå, så hadde jeg halvveis rett? At ved å sette dumpen nærme innsug så vil den fungere bedre/riktigere?

For da vil det ikke bli noe "tilbakeslag" fra spjeldet?

 

jeg er NO EXPERT på detta, derfor jeg spør om så mye rart.. hehe

Dette med drukningseffekt var bare en liten tanke jeg hadde, for jeg vet jo at bensin og luft blandes i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg men har du logget noen data på dette??

 

Grunen til at dumpen skal sitte nærmest mulig spjellet er for at du skal ha trykk i mest mulig av systemet, du risikerer faktisk at luftstrømmen snur hvis du f.eks setter den før IC.

hvis du hadde målt trykket i insugsrøret hvil det fortsatt være trykk frem til dumpen, det er derfor dumpen sitter der.

Dumpens oppgave er og slippe ut den luften du ikke forbruker ved f.eks girskift, da spruter heller ikke dysene inn bensin.

 

hvis jeg forstod dette nå, så hadde jeg halvveis rett? At ved å sette dumpen nærme innsug så vil den fungere bedre/riktigere?

For da vil det ikke bli noe "tilbakeslag" fra spjeldet?

 

Pedersens-racing sa hvertfall at dumpventilen skal sitte så nære spjeldet som mulig. Så da kan ikke det være feil på den dumpen dem selger (JBR)

 

jeg er NO EXPERT på detta, derfor jeg spør om så mye rart.. hehe

Dette med drukningseffekt var bare en liten tanke jeg hadde, for jeg vet jo at bensin og luft blandes i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh ja.. å hver gang hisser folk seg like mye opp! jeg syns det er så morsomt så jeg er jo dum nok til å fyre tilbake hver gang og:p

 

haha

Nå blir jeg jævlig forvirra her:S :P

 

kan en som VET hva som er riktig si det?

folk går rundt med forskjellige erfaringer og meninger, og istede for og "krige" så kan man jo fortelle om sine erfaringer og dele på kunnskapen...? :P

 

(sorry, klarte og poste to nesten like svar, aner ikke åssen jeg får dem bort, hvis ikke skulle jeg gjort det) :P

 

men siden pedersen sa at dumpen skulle sitte nærmest mulig innsug så er det jo ikke feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girer man som ei gammal kjerring så mister man trykk uansett.

Bruk de kronene som en dump koster på noe annet. En Turbo XS boostcontroller er et bra alternativ da

 

hva slags oppgave utfører boostcontrolleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er som med mange andre ting, noen mener noe, noen mener noe annet.. men jeg lar vær ikke å si noe når folk kommer å sier "SÅNN OG SÅNN OG SÅNN", da bør de hvertfall ha en god grunnn for det de sier.. jeg har som sagt prøvd dette med åssen trykket oppfører seg når en kjører uten dump i det hele tatt..

og ALLE med litt fornuft, veit at turboen skal faen blåse godt om den skal klare å opprettholde noe trykk når dumpen åpner, og et 20-40mm hull rett ut i friluft! så det er hvertfall bare piss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår