Gå til innhold

Sperrer rundt 3000 rpm og lekker vann

Ranger emnet

Spiffers

Anbefalte innlegg

Har anskaffa en 95 - Omega V6 stv- Hyggelig det, men oldiskjelken har noen rare fakter.

Noen som kan si meg hvorfor den sperrer på rundt 3000 rpm ? Greit at jeg ikke skal kjøre fort, men det får da være måte på.

I tillegg lekker'n kjøleveske, ser ut til at det kommer ut et sted rundt venstre front.

Bare å gi'n giftsprøyta eller er det håp ?

--- SPIFFERS ---

95 Omega stv 2,5 V6

med alderdomsproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperrer skikkelig som at turtallsperra ligger på 3000? Det tyder jo på nødprogram, selv om jeg trodde sperra stort sett lå på 4500 da. Lyser motorlampa i dashen din? Hvis den gjør det; les ut feilkoder (søk på binders her på omegaforumet) og post hva resultatet er.

Kjølevannslekkasjen er jo bare å bruke litt tålmodighet til å finne ut av hvor det er. Det er i hvert fall et godt tegn at det er en ekstern, ikke intern, lekkasje.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den sperrer rundt 3K, men kan være over og under, mest noe over. Da blir det bare blobb blobb blobb, slipper jeg ikke gassen så begynner motorlampa ( ihvertfall bilde av en motor og lyser gult, lol) å lyse. Slipper opp gassen og den kommer tilbake i form.

Ang. lekkasjen så må jeg nok få satt den på en bukk og få noen som har peil til å se på den.

--- SPIFFERS ---

95 Omega stv 2,5 V6

med alderdomsproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at motorlampa bare lyser når den slår inn. Det bør uansett ligge en historisk feilkode inne. Ta fram bindersen:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

og sjekk om det ligger noe der. I alle tilfelle vil den blinke "12" (altså blink--blink-blink) tre ganger først. Se om det kommer opp noe mer etter det. Tenningen må skrus på. På V6 tror jeg motoren ideelt sett skal gå også, hvis ikke kan du få opp feilaktig kode 31.

Kan jo håpe at noen med oversikt over kjølesystemet på V6 kan gi deg hint om hvor du skal lete.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekjøler din har nok også godt til helvete, og bilen går i nødprogram, kjør til et opel verksted ta en tech2 undersøkelse, og de finner sikkert ut at en føler har gått, bytte den så går den til 6700rpm igjen, og sjekk kjølevannet ditt om du har olje i det, og sjekk peilepinnen om den har "hvit" bobler osv på seg, det tyder på at oljekjølern din er gåen, motoren din har vel gått rundt 200 000km tenker jeg meg, da begynner disse feilene og oppstå.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips !

Du har helt rett i at bilen har rundet 200, har gått ca 225.

Får se å få tatt en skikkelig test av bilen, har ikke rukket noe enda, fikk den i fanget for 1 uke siden. Må også sjekke hva som er gjort med den, har ikke kontroll. Men den har hatt noen store rep. i Sverige tror jeg. Men det er jo en go bil da;) Har kjørt mye nøffnøff opp gjennom åra med den.

Det er også mye rust på den bilen. Den har gått i Vestfold siden 95 ( 1 eier) og her salter de noe latterlig mye. Noe sier meg at jeg har en gyllen anledning til å lære meg å sveise rust nå ! I tillegg har et autovern hoppet ut i veien og laget bulker på den ene siden og fronten/panser bærer preg av kort avstand til forrankjørende på grusvei....

Begynte forresten å lese om det prosjektet ditt, men etter side 29 kom jeg liksom ikke videre og bilen var da langt fra klar ;) Hvor finnes resten ? Var morsom lesing.

Men jeg er serøst bekymra for at det er mye mye rust på bilen, ja ja. Får sjekke nærmere i helga.

--- SPIFFERS ---

95 Omega stv 2,5 V6

med alderdomsproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips !

Du har helt rett i at bilen har rundet 200, har gått ca 225.

Får se å få tatt en skikkelig test av bilen, har ikke rukket noe enda, fikk den i fanget for 1 uke siden. Må også sjekke hva som er gjort med den, har ikke kontroll. Men den har hatt noen store rep. i Sverige tror jeg. Men det er jo en go bil da;) Har kjørt mye nøffnøff opp gjennom åra med den.

Det er også mye rust på den bilen. Den har gått i Vestfold siden 95 ( 1 eier) og her salter de noe latterlig mye. Noe sier meg at jeg har en gyllen anledning til å lære meg å sveise rust nå ! I tillegg har et autovern hoppet ut i veien og laget bulker på den ene siden og fronten/panser bærer preg av kort avstand til forrankjørende på grusvei....

Begynte forresten å lese om det prosjektet ditt, men etter side 29 kom jeg liksom ikke videre og bilen var da langt fra klar ;) Hvor finnes resten ? Var morsom lesing.

Men jeg er serøst bekymra for at det er mye mye rust på bilen, ja ja. Får sjekke nærmere i helga.

ja tror det er 2 tråder om den gamle 2.5 v6 min,(hvis det var den du mente?) kjempeflott bil må jeg si, og kjøre er det vanskligt og slå den!kjørekomfor som en benstly,

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er du medlem i OMC?

Hvilken farge er det på bilen, sedan eller stv ?

Mulig jeg har sett den i tbg hvis den går mye der.

Kan sikkert stikke innom en dag og hjelpe til med å lese av feilkoder med den binderssaken for deg hvis du ønsker det.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke medl der, men jeg visste jo heller ikke om det. Skal opp til vurdering :P

Kjelken er typ grønn og en stv vogn.

En snodig sak har skjedd: i sted måtte jeg ned på staoilen og ha en pakke sigg, plutselig så sperra'n ikke mer. Snodige saker.... Var artig og plutselig ha litt gamp og turtall igjen ;)

Og ja, sier veldig ja takk til tilbudet ditt OpelFanatikeren !

--- SPIFFERS ---

95 Omega stv 2,5 V6

med alderdomsproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider