Gå til innhold

feilkoder!

Ranger emnet


Volvo_Lars!!

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg hadde feikode: 1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.

tidligere, men ble borte etter at jeg nullstillte det.

 

Jeg jorde ikke noe med det.. syntes bilen gikk bra og ville se det ann om det dukket opp igjen.

Nå har jeg feilkode:1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet. Symptom: Seg motor.

 

Hva skal jeg gjøre for å fikse opp i det?

FT motor.

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hei.

 

Jeg hadde feikode: 1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.

tidligere, men ble borte etter at jeg nullstillte det.

 

Hepp

 

Har du en komplett oversikt over feilkodene?

For hvilken modell/motor/tenningssystem er det du har?

Kan du poste dem her?

Jeg spør for jeg trenger feilkodeoversikt til min -95 960.

Hadde vært flott om du har dem og en brukerveiledning også.

 

Hepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ikke vært borti de kodene der, men har du skiftet bensinpumperele noen gang? om dette er gammelt og dårlig kan det gi feilkoder. står datostempling på det.

 

hei.. hmm.. kan kanskje ha noe med det.. har ikke hat noen problemer i det sistr.. byttet tennpluggene. De var litt sotede så får kanskje litt mye bensin..

 

Har ikke byttet bensinpumpen.. Den klikket litt i sommer når det var veldig varmt. Da var det null respons fra den så vurderte å bytte den.. begynner kanskje å "synge litt på siste verset"! (ikke sett på datostemplingen enda heller).

Et lite spørsmål.. burde egentlig vist det, men men.. har hat bilen til tuning hos en WRC kar. han har justert allt sammen ++. har jo justert opp bensintrykket også seff, men om jeg bytter bensinpumpen senere.. må jeg justere noe da eller blir allt justert fra motorrommet osv.?

 

Her har du oversikten min over feilkoder mr. ean72.!!

 

Felkodsavläsning och funktionstest LH Jetronic Volvo 940 91-95:

 

Börja med att leta rätt på diagnostikenheten. Den finns i motorutrymmet framför eller strax bakom vänster fjädringstorn (sett i bilens körriktning).

 

1. Tändningen ska vara avslagen. Lyft upp locket på diagnostikenheten och lossa tråden från hållaren på enhetens sida.

2. Lägg märke till att det finns sex numrerade uttag på enhetens framsida. Endast två av dem används. Uttag 2 för kontroll av bränslesystemet och uttag 6 för tändsystemet.

3. Ha papper och penna redo, så att du kan anteckna de felkoder som visas. Det kan vara upp till tre stycken. De tresiffriga koderna visas som en serie blinkningar av den röda lysdioden (placerad bredvid testknappen) med en kort paus mellan varje siffra.

4. Stick in tråden i uttag 6 på diagnostikenheten och slå på tändningen (läge II). Tryck på testknappen en gång i ungefär en sekund och släpp den sedan och vänta på att lysdioden ska blinka. Anteckna felkoderna. Om mer än en visas, anteckna alla till dess att den första visas igen och slå av tändningen.

5. Om kod 1-1-1 visas anger detta att systemet inte har felkoder för tändsystemet sparade i diagnostikenheten. I detta fall ska du flytta tråden till uttag 2 och slå på tändningen och trycka en gång till på testknappen. Anteckna de felkoder som visas, de gäller för bränsleinsprutningen i systemet. Slå av tändningen. Om du åter får felkod 1-1-1 anger detta att inte heller bränslefelkoder finns sparade i systemet och att det fungerar korrekt.

 

 

Radering av felkoder:

 

1. Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna.

2. Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp.

3. Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart!

 

Inskickat av Stradox:

 

Om du vill DIAGNOSTISERA systemen så följer du nedanstående guide (Gäller Volvo 940):

 

 

Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas (helt färdigt test eller om ni bara läser felkoder), eftersom själva testet i sig kan generera felkoder.

 

Diagnos av bränslesystemet:

 

Slå på tändningen.

Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.

Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av diverse givare.

Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren.

Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat.

Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället.

Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).

Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1.

(Om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4.

(Om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4.

Slå av tändningen för att avluta givar testet.

 

Slå på tändningen (Läge II). *OBS!!! I detta test så kommer spridarna aktiveras, de kommer att spruta bensin. OBS!!!*

Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek.

Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande:

Fläkten halv hastighet (bara med elfläkt original??)

Fläkten på full hastighet.

Spridare.

Tomgångsmotor.

Kolfilterventil.

Kallstartsventil.

Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning.

 

Diagnos av tändningssystemet:

 

Slå på tändningen (Läge II).

Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.

Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för givar test.

Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-4. Släpp spjället.

Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).

Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 1-4-1.

Stäng av motorn och tändning. Testet är nu avslutat, diagnostiseringen för tändnigen är nu slutförd.

 

 

 

Felkodsavläsning och funktionstest LH Jetronic Volvo 940 91-95:

 

Felkoder bränsle:

 

1-1-1 Inga fel

1-1-2 Fel i styrenheten

1-1-3 Insprutningsventil fel

1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren

1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas

1-3-1 Varvtalssignal saknas

1-3-2 Fel batterispänning

1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel

2-1-2 Fel på signal från lambdasonden

2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel

2-2-1 Lambdaregleringen fel

2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen

2-3-1 Lambdaregleringen fel

2-3-2 Lambdaregleringen fel

2-3-3 Tomgångsventilen fel

3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas

3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas

3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion

 

Funktionskontroll av spjällkontakt och varvtalssignal:

 

Slå på tändningen, vrid gasreglaget till fullastläge och tryck in knappen 2 gånger. Dioden skall nu blinka snabbt. Släpp gasreglaget, varvid koden 3-3-3 skall erhållas om spjällkontaktens funktion i fullast är korrekt.

 

Vrid gasreglaget en bit. Slocknar lysdioden och och sedan visar 3-3-2 är spjällkontaktens funktion i tomgång korrekt.

 

Starta motorn. Om lysdioden slocknar och sedan visar 3-3-1 är varvtalssignalen från tändsystemet korrekt.

 

Funktionstest av insprutningsventilerna och tomgångsventilen:

 

Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på komponenten eller lyssna.

 

Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

 

Felkoder tändning:

 

1-1-1 Inga fel

1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning

1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning

1-4-4 Lastsignal saknas

2-1-4 Fel i varvtalsgivare

2-2-4 Temperaturmätare felaktig

2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

 

Funktionstest:

 

Med tändningen på trycks knappen in två gånger, max tre sekunder varje gång. Lysdioden blinkar. Vrid upp gasreglaget något, varvid lysdioden skall slockna och sedan blinka 3-3-4 för tomgångskontakten, om den är felfri. I annat fall fås ej någon kod utan dioden fortsätter blinka. Efter varje test återkommer blinkningarna. Kör startmotorn, varvid dioden skall slockna och sedan blinka 1-4-1 för varvtalssignal. Slå av tändningen för att avbryta testen.

 

Efter avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

 

Felkodsavläsning Volvo 940 LH-JETRONIC 2.4 1991-1996:

 

Felkoder bränsle:

 

1-1-1 Inga fel upptäckta.

1-1-2 Fel i styrenheten.

1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.

1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

1-2-3 Signal från kylvätsketemperatursensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Svårstartad när motorn är kall.

1-3-1 Signal från tändning om motorhastighet frånvarande eller felaktig. Symptom: Motorn startar inte.

1-3-2 Batterispänning för hög eller låg.

1-3-3 Signalen från gasspjällägeskontakten fel vid tomgång. Symptom: För högt tomgångsvarv.

2-1-2 Signal från lambdasond felaktig eller frånvarande. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

2-1-3 Signal från gasspjällägeskontakten felaktig vid full gas.

2-2-1 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

2-2-3 Signal från tomgångsluftsventil frånvarande eller felaktig. Symptom:Motorn startar inte eller är mycket svårstartad, för låg tomgång.

2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

2-3-2 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

3-1-1 Ingen signal från hastighetsmätaren. Symptom: Ojämn tomgång.

3-1-2 Ingen signal för knacksensorn i tändsystemet.

3-2-2 Signal från luftflödessensorns avbränning frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper.

 

Felkoder tändning:

 

1-1-1 Inget fel upptäckt.

1-4-2 Defekt styrenhet.

1-4-3 Knacksensorns signal utebliven eller felaktig. Symptom: Dålig acceleration, hög bränsleförbrukning, effektbrist.

1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet. Symptom: Seg motor.

1-5-4 För högt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

2-1-4 Periodvis bortfall av varvräknarsensorns signal. Symptom: Motorn startar inte, går ojämnt eller överhettar.

2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.

2-3-4 Gasspjällägeskontaktens signal vid tomgång utebliven eller felaktig.

2-4-1 För lågt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du opp lamdalyset når du har denne feilen? har det på min ser du, den dauer av og til. Må shinne ei lita stund før den er normal igjen. Har ikkje feilsøkt

 

den lyste bare når motoren daua etter at jeg gasset skikkelig på en gang og slapp gassbedalen rett etterpå.. sluttet å lyse rett etterpå.. men viste feilkoder for det.

 

Ja har vurdert å bytte bensinpumpen, men som jeg spurte tidligere så er jeg usikker på om bensintrykket justeres på bumpa eller om det ikke har noe å si.. vil helst ikke slenge den på "mølla" igjen bare for at jeg har byttet pumpe.. eller synes dere jeg bør det uansett.. !??

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår