Gå til innhold

Feil med registerreim på b230 motor..?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Skulle sjekke om registret var rett på min B230A motor her endag.. Da vridde jeg veiva slik at kam-hjulet og fordelerakslingen var på merket. Så skulle jeg se om veivhjulet var på merket, noe det ikke var grunnet den kilen hadde knekt av. (Den som holder bare reimhjulet). Så jeg mekka meg en ny kile, å satte hjulet på igjen. Da peiket merket/hakket på reimhjulet ca rett ned i bakken når alle de andre tennene var på merkene.. Om jeg skulle ha reimhjulet på merket, var det ikke noe stempel i plugg nr.1.

 

(Brukte et skrujern for å finne ut når stemplet var på topp). Stemplet var på topp når merket pekte ca rett ned. Er dette feil? Kan ihvertfall umulig være rett. Går jo ikke an å bruke tenningslampe for å justere tenninga, da lyset lyser når merket på hjulet er rett ned.. Går heller ikke an å vri hjulet pga den kilen. Noen som har tips å komme med her..?

 

 

Håper på svar. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp er nokk det!

 

Ta av rema, sett kamhjulet på merket sitt, det samma med "mellomakslinga" (den som driver fordeler++) og sett hjulet på veiva på merket sitt, og ta opp fordeleren og törn den rundt til rotoren peker på merket sitt (da skal den tenne på syl. nr. 1, den sylindern som er lengst mot registeret) å sett på reima, problemet ditt er nokk at når det vart skifta reim sist så satte de den så den tenner på syl. 4 når alle merka står riktig, noe som resulterer i at du ikke får sjekka tenninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Men som jeg sa, reimhjulet kan jo ikke snues på veiva, pga kilen. Å når jeg har reg.reima av og vrir reimhjulet på merket, er ikke stempel nr 1 på topp... Stempel nr 1 er ikke på topp før jeg har merket på veiva rett ned i bakken.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Når stempel 1 er på topp, er merket på hjulet rett ned.. Er det jeg syntes var så rart.. :p Uansett hvor mye jeg vridde på veiva, blei aldri merket opp når stemplet var på topp...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte rundt 50 mil uten kilen. Var når jeg skulle bytte reg.reim, jeg mekka meg en ny kile pga justering av reg.reima. Jeg plagdes også med at bolten skrudde seg løs, men hadde litt locktite på + at jeg skrudde fast med muttertrekker. Får ikke bolten løs uten å bruke muttertrekker igjen ihvertfall..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilhetty, er jo kjekt å ha det merket når man skal bruke tenningslampe for å finjustere tenninga.. :p

 

Derfor jeg er ute etter å få merket rett vei, noe som ikke går.

 

Nei, har ikke sett feil merke.. Har sett på andre volvo b230 motorer, og der er også merket på motsatt side av der kilen er. Med andre ord, når stempel 1 er på topp, er det kilehullet i veiva ca på 0 grader, og merket på reimhjulet peker rett ned..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår