Gå til innhold

Tilståelsesrabatt i saker om tap av førerett for motorvogn mv

Ranger emnet

Juristen

Anbefalte innlegg

Heisann

Sitter og leser Riksadvokatens rundskriv nr 3/2007, og der finner jeg et par opplysninger som kan kaste litt lys over spørsmål vedrørende strafferabatt i saker om tap av førerett for motorvogn samt fastsettelse av inndragningstid.

Det henvises her til Rt. 2005 side 641, hvor det står: "Erkjennelse av straffeskyld ligger til grunn for slike forelegg, slik at tilståelsen er tatt hensyn til når forelegget utferdiges. Når slike forelegg ikke vedtas og må sendes domstolene til pådømmelse, kan en uforbeholden tilståelse i seg selv ikke gi grunnlag for å gå under minstetider fastsatt i lov eller forskrift. Konsekvensen ville da bli at de som nekter å vedta forelegg, vil få en ekstra "rabatt" ved pådømmingen."

Videre på same side står det "Ved fastsetting eller utmåling av tap av førerett kan det ikke gis rabatt som følge av tilståelse."

Av dette kan vi altså lese, som en hovedregel, at dersom man har planer om å oppnå strafferabatt/tilståelsesrabatt i førerkortsaker, er eneste mulighet å vedta forelegget. Dersom man nekter å vedta forelegg, vil man ikke kunne få strafferabatt i en senere rettssak. Det er uansett heller ikke mulig å få rabatt i form av forkortet inndragningstid. Riksadvokaten anbefaler for øvrig at strafferabatten bør ligge på ca 1/6 av foreleggets/botens størrelse.

Nice to know, når dere blir tatt for å kjøre for fort og står i fare for å "miste lappen"...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i og for seg en grei sak, Juristen, men! (Og her kommer et stort MEN!).

I alt for mange tilfeller er det tvil om den faktiske hastigheten. Vegforhold (trafikk, lys, vær, type kjøretøy) spiller også en rolle i straffeutmålingen. Vedtar man forelegget, og inndragningen av førerkortet på stedet, har man ikke mye å stille opp med i ettertid.

Det er nok i mange tilfeller lettere å overbevise en dommer, enn tjenestemannen fra UP som sterkt misliker unge menn (og damer) med over gjennomsnittet spreke biler.

Med mindre man virkelig bæsjer på leggen, mener jeg man aldri skal blindt godta politiets vurderinger og hastighetsmålinger.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alt for mange tilfeller er det tvil om den faktiske hastigheten. Vegforhold (trafikk, lys, vær, type kjøretøy) spiller også en rolle i straffeutmålingen. Vedtar man forelegget, og inndragningen av førerkortet på stedet, har man ikke mye å stille opp med i ettertid.

Det er nok i mange tilfeller lettere å overbevise en dommer, enn tjenestemannen fra UP som sterkt misliker unge menn (og damer) med over gjennomsnittet spreke biler.

Med mindre man virkelig bæsjer på leggen, mener jeg man aldri skal blindt godta politiets vurderinger og hastighetsmålinger.

Men nå svarer du jo på noe helt annet enn det jeg skreiv ;)

Jeg informerte bare om at muligheten for strafferabatt ligger i å vedta forelegget på stedet, samt om at man ikke kan få strafferabatt i form av redusert inndragningstid. Dette iht Høyesterett. I tillegg nevnte jeg hva Riksadvokaten hadde anbefalt mht til strafferabattens størrelse i slike saker, og hans anbefaling var altså 1/6.

Jeg kom da overhodet ikke med noen anbefaling om å vedta eller ikke vedta her. Den diskusjonen hører til i en annen tråd ;)

For øvrig var det egentlig ikke meningen å skape noen stor diskusjon, jeg ville bare komme med litt informasjon.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har forsåvidt ingen ting med saken å gjøre, da du skisserer en situasjon der det er tvil om i dette tilfellet fart. Og du kan ikke gå med på noe du ikke har gjort.

Det Juristen skriver er jo at du kan oppnå tilståelsesrabatt dersom du uten forbehold tilstår dine synder når både du og politiet egentlig er veldig enige om hva som er de faktiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider