Gå til innhold

Drivstoffblanding :( Fått bensin i dieseltanken

Ranger emnet


Simensk

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat skulle kjøre en tur i går, og så skulle kameraten min være grei å fylle diesel for 200 siden jeg kjører.. Han har fylt mange ganger før men dreit seg ut denne gangen.. Han fylte 95 blyfri.. Tanken min var 3/4 full og han fylte på ca 6 liter med bensin. Så mye senere fikk vi tak i en hageslange så starta han å suge opp diesel/bensinen, så greide vi å få litt under halv tank, også fylte jeg på 2 dl med 2 taktsolje på tanken og fylte dønn opp med diesel.. Vi kjørte hjem (ca 30 min) og merka ingen ulyder eller slikt..

 

Tror dere dette kommer til å gå bra? har kjørt en liten runde i dag også, kjørte 20 min i dag også, ble ingen problemer

 

bilen min er en audi 80 1.9 tdi 1994

Audi 80 1.9 TDi STV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo MYE verre å fylle bensin på en diesel bil enn omvent da..

 

Med diesel i bensintanken vil gjerne ikke bilen gå så bra, men du ødelegger ikke noe...

 

Det gjør du derimot hvis du starter en dieselbil på bensin..

Tenk på hvor lav selvantennelsestemperatur bensin har kontra diesel..

Er en grunn til at kompen på dieselmotorer nesten er dobbelt så høy som på bensin og at de trenger forvarming/gløding for å få antenne dieselen lettere ved kald motor..

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo MYE verre å fylle bensin på en diesel bil enn omvent da..

 

Med diesel i bensintanken vil gjerne ikke bilen gå så bra, men du ødelegger ikke noe...

 

Det gjør du derimot hvis du starter en dieselbil på bensin..

Tenk på hvor lav selvantennelsestemperatur bensin har kontra diesel..

Er en grunn til at kompen på dieselmotorer nesten er dobbelt så høy som på bensin og at de trenger forvarming/gløding for å få antenne dieselen lettere ved kald motor..

 

 

For ikke å snakke om at du skjærer dieselpumpa pga. ingen smøring i bensin..

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet kan jeg gjøre enn å sitere "min venn" Johan Edlund:

 

Bensin självantänder vid högre temperatur än diesel, dessutom har bensin ett väldigt lågt cetantal. Det låga cetaltalet gör att bensinen, om den alls antänds, har en lång tändningsfördröjning. I princip så vill inte bensin brinna överhuvudtaget i en dieselmotor. När man kör en diesel på ex. etanol vilket också är ett bränsle med låg kokpunkt, lågt cetantal och hög självantändningstemperatur så använder man ett mycket högre kompressionsförhållande än normalt samtidigt som man tillsatt stora mängder tändningsförbättrare i etanolen - annars vill nämligen etanolen inte förbrännas.

 

Diesel har en kokpunkt i intervallet 180-360 grader och självantändingstemperaturen är ca 250 grader. Bensin har en kokpunkt i intervallet 25-215 grader medans självantändningstemperaturen för vanlig macksoppa ligger kring 300-400 grader (vissa bränslen kan ligga över 500 grader).

 

Med utgång från dessa data kan man konstatera att en bensinmotor som körs på diesel kommer att vara mycket svårstartad och kallstart är nog att utesluta i de flesta fall. Har man ett högre kompressionsförhållande kan man nog lättare starta motorn man man kommer få problem senare (mer om det en bit ner).

 

För att ett bränsle ska kunna förbrännas måste det förångas och att förånga diesel i en bensinmotor är svårt på grund av dieselns höga kokpunkt; det låga kompressionsförhållandet ger helt enkelt inte tillräcklig kompressionsvärme. Har man tillräcklig kompressonsvärme så kan man istället råka ut för ett värre problem nämligen självantändning. Har man värme nog att förånga diesel så finns risken att man också har tillräckligt med värme för att självantända dieseln på grund av den låga självantändningstemperaturen. Diesel har också ett lågt oktantal, detta gör att om dieseln antänds på konventionellt otto-sätt, dvs via en gnista så är risken stor att detta resulterar i spikningar. I en bensinmotor kan endgaserna upphettas till 700 grader under förbränningen och i en bensinmotor måste detta kunna ske utan att de självantänder. Självantänder bränslet (i endgaserna) under denna del av förbränningen så råkar man alltså ut för spikningar.

 

För att summera bensinmotor driven på diesel: I bästa fall startar inte motorn, i sämsta fall motorhaveri genom spikningar eller pre-ignition. Totalt motorhaveri pga pre-ignition kan ske på under 20 sekunder! Håll undan dieseln från bensinmotorer.

 

När det gäller dieselmotor på bensin så kan vi från den data jag nämnde tidigare notera bensinens höga självantändningstemperatur och låga kokpunkt. Den låga kokpunkten gör att dieseln lätt förångas men inte gärna antänds. Om självantändningstemperaturen nås så blir även tändningsfördröjningen mycket stor vilket innebär att förbränningen blir för sen. Risken för allvarliga motorskador är dock mindre jämfört med att köra en bensinmotor på diesel. Föreligger dock risk att bränslesystemet skadas av bensin.

 

En dieselmotor kan inte spika som en ottomotor då den inte har några endgaser som kan detonera. I en diesel så börjar insprutningen av bränsle först några grader före övre dödläge och denna insprutning fortsätter sedan under förbränningens inledande fas. Eftersom bensinen tänder sent (eller inte alls) så finns det ingen risk för skadligt höga cylindertryck, och några spikningar kan som sagt inte ske. Däremot skulle avgastemperaturerna kunna bli höga.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

well... er snakk om å få litt bensin i dieseln. i dette tilfelle var det veldig lite og det går GARANTERT bra. til dere som sier dette er er så farlig må jeg bare si at det er forsjell på å ronke og rive av seg kuken. fatterns gamle 93 modell vw transporter 2.4 diesel går fint an å kjøre på en blanding med 30% bensin i dieseln. står så i håndboken. ikke anbefalt da denne råtne bilen blir enda råtnere enn før. og til dere som er bekymra for dieselpumpa. tror du det gjør så mye om at det er 30% bensin blanda i dieseln? diesel er et JÆVLI fett produkt så det skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som klarer å fylle bensin på dieselbiler, og da må hele tanken tømmes og dieselfilteret skiftes.

 

Minst.

 

På nyere Ford er det egentlig en prosedyre man skal følge (for å tilfredstille garantikravene) når det er fyllt bensin på dieselbil. Der skal man bytte pumpe, alle rør, dyser, filter, osv. Totalt har det en verkstedkostnad på 19.000kr eller noe.

 

Selvsagt uaktuelt for kunden. Men det er ikke uten grunn. Moderne dyser og pumpe er ikke glad i bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår