Gå til innhold

Montering av justerbar BTR

Ranger emnet


ole180

Anbefalte innlegg

har søkt ett par dagar her nå og leita itte koss eg ska montera ein justerbar BTR.

 

meine eg har sitt ei sia der det står ganske greit koss eg ska montera han.

 

noen som har den linken? eller noen bilder som eg kan kikka på og se koss han skal koblast opp?

 

størsta prob er vel hva eg skal gjøre med den org BTRen.

 

Mvh Ole=)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den org. btr kan du bare la stå..

hvis du ikke absolutt vil fjerne den da sef. :)

 

Ta av slangen som går fra ut/retur nippel på org. btr og inn på returrøret til b.tank.

 

Sett så en slange på ut/retur nippel fra org. btr til inn nippel på justerbar btr og monter en slange til fra ut nippel på just. btr til returrøret til bensintank.

 

som nå skal være fri fra slange ettersom du plukket av den org. slangen i trinn 1

 

Altså den justerb. btr skal stå etter/på retursiden av org. btr i serie.. :)

 

vaakum/slange tar du fra innsug/plenum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den org. btr kan du bare la stå..

hvis du ikke absolutt vil fjerne den da sef. :)

 

Ta av slangen som går fra ut/retur nippel på org. btr og inn på returrøret til b.tank.

 

Sett så en slange på ut/retur nippel fra org. btr til inn nippel på justerbar btr og monter en slange til fra ut nippel på just. btr til returrøret til bensintank.

 

som nå skal være fri fra slange ettersom du plukket av den org. slangen i trinn 1

 

Altså den justerb. btr skal stå etter/på retursiden av org. btr i serie.. :)

 

vaakum/slange tar du fra innsug/plenum

 

 

det der er helt fullstendig feil!

 

Orginale BTR må BORT.

husk at grunntrykket i orginal BTR er 3 bar uten vakum eller trykk. Når du da setter en BTR i Serie til den orginale, så får du Alltid 3 bar(orginale BTR) pluss da de bar'ene den andre btr'en er stillt inn på. Kan gå ganske fett da gitt...

 

til trådstarter, så har Kollevoll Rallyimport et BTR-kit til volvo. Dette er uten manometer, men dette kan du kjøpe i tillegg. Koster vel en 1400kr, men er nøyaktig, og manometeret kan du kjøpe separat og er også veldig nøyaktig kalibrert.

 

Anbefaler ikke disse som feks Kimmt Sport selger etz... de er fryktelig unøyaktige, sliter med å holde stabilt trykk over tid (du må skru opp trykket annenhver mnd pga trykket synker), manometeret ruster, og praktisk talt INGEN av adapterene passer til Volvo-fuelrail.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den sko du komt me for ett par dagar siden;) har kjøpt han, men får heller se koss lenge han vare då, og måleren skal eg ha i bilen så ingen fare der.

 

men hvordan skal eg gjør det da? viss eg ikkje kan la den originale stå i?

noen som har tips?

bilder?

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker HELT smertefritt og la den orginale stå hvertfall! btr'en er jo en nedstrupning, og hvis den orginale holder 3 bar, så slipper den igjennom så å så mye, om du ETTER den orginale setter på en som du vil ha f.eks 4 bar trykk med, så holder den bare igjen litt mer, tingen er at du kan aldri få mindre bensin enn det den orginale gir.. har selv kjørt slik, og funka for meg så.. har manometer som står før fuelrailen, og trykket er helt i henhold, dette sjekka vi når jeg bremsa bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der er helt fullstendig feil!

 

Orginale BTR må BORT.

husk at grunntrykket i orginal BTR er 3 bar uten vakum eller trykk. Når du da setter en BTR i Serie til den orginale, så får du Alltid 3 bar(orginale BTR) pluss da de bar'ene den andre btr'en er stillt inn på. Kan gå ganske fett da gitt...

 

til trådstarter, så har Kollevoll Rallyimport et BTR-kit til volvo. Dette er uten manometer, men dette kan du kjøpe i tillegg. Koster vel en 1400kr, men er nøyaktig, og manometeret kan du kjøpe separat og er også veldig nøyaktig kalibrert.

 

Anbefaler ikke disse som feks Kimmt Sport selger etz... de er fryktelig unøyaktige, sliter med å holde stabilt trykk over tid (du må skru opp trykket annenhver mnd pga trykket synker), manometeret ruster, og praktisk talt INGEN av adapterene passer til Volvo-fuelrail.

 

Og dette er du sikker på!!

 

Poenget med en justerbar Btr liniær/progressiv er som regel enten å tyne ut kapasiteten på dyser ved å stille opp trykket eller få et ønsket trykk ved bruk av datasprut da man som regel har bra dim. på dyser..

 

Under grunninnstilling er det ingen vits i å gå..(på org. sprut,chippa eller ikke) heller havne rundt 4-5bar alt ettersom hva som funker blandingsforholdmessig på full gass pga av det høyere trykket gir mere stabilt trykk og sef. mere bensin ved høy effekt/lang åpningstid.. (Spes. ved litt mindre fuelraildim.)

 

Så hvis den org. btr gir 2,5bar ved vaakum og man vil ha et høyere b.trykk ved ladetrykk så kan man sette en justerbar btr i serie etter den org. btr.

Og sette den justerbare liniære/progressive btr på f.eks 2,5bar

eller mindre også sef. eller justere den opp valgfritt fra det org. trykket på f.eks 2,5bar ved vaakum og sette den på det trykket man vil ha. Det viktigste er at man havner på et greit trykk som funker på belastning.

Så ved at den org. btr sitter der så får man litt mere valg med hensyn til justering siden du aldri får mindre trykk enn den org. btr slipper gjennom..

for det er vel ingen som vil ha mindre enn org. grunntrykk!? I såfall så vil den som regel gå magert og rykkete ved småkjøring.. på org. innsprut/dyser!

 

hvis man f.eks setter trykket kunstig lavt for unngå for fet blanding på høyt turbotrykk fordi den justerb. btr'en er av typen med høyt forhold så er man på villspor..

Så lenge blandinga ikke er alt for fet så det stjeler alt for mye effekt,så kjøler det godt da,greit på en standard motor..

 

Vet det fungerer fint å kjøre med org. btr fortsatt montert,fordi jeg har kjørt med det sånn selv og uttaler meg deretter.. MEN det er fullt mulig å ta bort den org. hvis man ønsker det! :)

 

Er jo sef. best med en bolt-on justerbar btr. eller en som er montert på egnet plass.. Ser hvertfall bedre ut,men det har ingen praktisk betydning hvertfall ikke så lenge motoren ikke er ekstremt trimmet noe jeg går utifra trådstarter ikke har :)

Ved veldig høye effekter så må man ha en som fløder greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, eg prøver med å sette den etter den org. og ser hva som skjer, far min som er bilmekaniker seier også at dette skal gå.

 

men skal det stå vakumslange på den originale OG den justerbare? sikkert ett dumt spørsmål, men kjekt å vær sikker:)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er du sikker på!!

 

Poenget med en justerbar Btr liniær/progressiv er som regel enten å tyne ut kapasiteten på dyser ved å stille opp trykket eller få et ønsket trykk ved bruk av datasprut da man som regel har bra dim. på dyser..

 

Under grunninnstilling er det ingen vits i å gå..(på org. sprut,chippa eller ikke) heller havne rundt 4-5bar alt ettersom hva som funker blandingsforholdmessig på full gass pga av det høyere trykket gir mere stabilt trykk og sef. mere bensin ved høy effekt/lang åpningstid.. (Spes. ved litt mindre fuelraildim.)

 

Så hvis den org. btr gir 2,5bar ved vaakum og man vil ha et høyere b.trykk ved ladetrykk så kan man sette en justerbar btr i serie etter den org. btr.

Og sette den justerbare liniære/progressive btr på f.eks 2,5bar

eller mindre også sef. eller justere den opp valgfritt fra det org. trykket på f.eks 2,5bar ved vaakum og sette den på det trykket man vil ha. Det viktigste er at man havner på et greit trykk som funker på belastning.

Så ved at den org. btr sitter der så får man litt mere valg med hensyn til justering siden du aldri får mindre trykk enn den org. btr slipper gjennom..

for det er vel ingen som vil ha mindre enn org. grunntrykk!? I såfall så vil den som regel gå magert og rykkete ved småkjøring.. på org. innsprut/dyser!

 

hvis man f.eks setter trykket kunstig lavt for unngå for fet blanding på høyt turbotrykk fordi den justerb. btr'en er av typen med høyt forhold så er man på villspor..

Så lenge blandinga ikke er alt for fet så det stjeler alt for mye effekt,så kjøler det godt da,greit på en standard motor..

 

Vet det fungerer fint å kjøre med org. btr fortsatt montert,fordi jeg har kjørt med det sånn selv og uttaler meg deretter.. MEN det er fullt mulig å ta bort den org. hvis man ønsker det! :)

 

Er jo sef. best med en bolt-on justerbar btr. eller en som er montert på egnet plass.. Ser hvertfall bedre ut,men det har ingen praktisk betydning hvertfall ikke så lenge motoren ikke er ekstremt trimmet noe jeg går utifra trådstarter ikke har :)

Ved veldig høye effekter så må man ha en som fløder greit..

 

 

Ja,jeg er ganske sikker i min sak, men jeg forklarte meg nok veldig feil, og tenkte veldig galt i forrige innlegg.

Jeg mener bestemt at orginale BTR burde fjærnes (om den er defekt) for å oppnå riktig blanding på vakum-tilstander.

 

Jeg hadde et vakum på -0,7bar ved tomgang og hadde et bensintrykk på 2,3 bar (med den justerbare btr'en) Altså 3 bars grunntrykk, akkurat som den orginale. jeg Satte dog på en uorginal pga den orginale VAR fucked...og ga meg fuel-cut ved pådrag, samt MEGET rik blanding på tomgang, noe som konka Lambda-sonden min. Dette ordnet seg etter BTR-byttet.

Dette oppsettet kom jeg Akkurat gjennom EU-kontrollen med med EcoMax-chip'en.... med Orginal BTR i serie her, ville jeg hatt 3 bars grunntrykk på tomgang, og sansynlig vis sliti med å komme meg under EU-kravet.

 

Selvsagt fint med masse fuel på høye ladetrykk, men det er ikke mye fint med masse fuel på normal kjøring! Bilen vil oppføre seg noe nykkete, sote og bruke en del mer fuel enn hva den burde.

Men det finnes en ganske enkel løsning jeg skriver om lenger ned.

 

 

Til trådstarter:

 

Om BTR'en din er i orden, kan du egentlig koble til vakum på begge BTR'ene. Da får du det beste av begge verdener...lavt bensintrykk på vakum-tilstander pga Orginal BTR struper igjen, og Høyt bensintrykk på trykktilstander(justerer du selv med Den justerbare BTR'en). Regner med du har tenkt til å ha et grunntrykk på bensinen Over 3 bar, ellers er det ingen vits i å sette på den nye bensintrykksregulatoren.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du den org. btr uten vaakum så gir den 3 bar og med 2,5 eller 2,8bar husker ikke helt.. Så det spørs hvilket grunntrykk du vil ha..

Er vel greit å ha vaakum på begge når du kjører org. sprut/dyser så blandinga på liten belastning blir som før..

 

Og bredbandslambda er fint for å sjekke om den får nok bensin..

 

Narrowband er mye mere unøyaktig og billigere i innkjøp men du ser hvertfall om den får nok..

 

ellers er det bare å sette opp trykket så du er sikker og hvis alle bilene forsvinner i bakspeilet pga svartrøyk så vet du den får mer enn nok! :)

 

Tenningsbank er også en indikasjon.. Så det er best justere så den går fett og så justere nedover litt etter litt til man havner på rett blandingsforhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg er ganske sikker i min sak, men jeg forklarte meg nok veldig feil, og tenkte veldig galt i forrige innlegg.

Jeg mener bestemt at orginale BTR burde fjærnes (om den er defekt) for å oppnå riktig blanding på vakum-tilstander.

 

Jeg hadde et vakum på -0,7bar ved tomgang og hadde et bensintrykk på 2,3 bar (med den justerbare btr'en) Altså 3 bars grunntrykk, akkurat som den orginale. jeg Satte dog på en uorginal pga den orginale VAR fucked...og ga meg fuel-cut ved pådrag, samt MEGET rik blanding på tomgang, noe som konka Lambda-sonden min. Dette ordnet seg etter BTR-byttet.

Dette oppsettet kom jeg Akkurat gjennom EU-kontrollen med med EcoMax-chip'en.... med Orginal BTR i serie her, ville jeg hatt 3 bars grunntrykk på tomgang, og sansynlig vis sliti med å komme meg under EU-kravet.

 

Selvsagt fint med masse fuel på høye ladetrykk, men det er ikke mye fint med masse fuel på normal kjøring! Bilen vil oppføre seg noe nykkete, sote og bruke en del mer fuel enn hva den burde.

Men det finnes en ganske enkel løsning jeg skriver om lenger ned.

 

 

Til trådstarter:

 

Om BTR'en din er i orden, kan du egentlig koble til vakum på begge BTR'ene. Da får du det beste av begge verdener...lavt bensintrykk på vakum-tilstander pga Orginal BTR struper igjen, og Høyt bensintrykk på trykktilstander(justerer du selv med Den justerbare BTR'en). Regner med du har tenkt til å ha et grunntrykk på bensinen Over 3 bar, ellers er det ingen vits i å sette på den nye bensintrykksregulatoren.

 

Ja er jo sef. greit å fjerne en defekt btr..

Da slipper man å kjøpe to nye. en uorg. justerbar btr og en org. btr :)

 

Fungerer jo fint med bare en justerbar btr og får jo samme b.mengde som før ved rolig kjøring når man setter den på org. grunntrykk ved vaakum

 

Men man har ikke samme justeringmulighetene som ved bruk av to. for da kan man sette grunntrykket lavere på den justerbare btr for å ikke komme på et så høyt bensintrykk ved ladetrykk som man gjør ved å erstatte den org btr. for da må man starte på det samme som org. trykk.

 

Blir mere på lykke og fromme med blandinga hvis man bare må nøye seg med 1:forholdet til den justerbare btr. og kan ende opp med veldig fet blanding som man ikke kan justeres ned.

Men er jo sef. avhengig hvor store dyser bilen har org. er jo noen biler som har bra dimensjonerte dyser org. og motsatt..

 

men trimming med just.b btr er jo litt øko. trim eller uøko. trim pga at man får hvertfall nok bensin ved moderate ladetrykk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå montert begge BTRane på vakumen, og det funket fint det, justerte den justerbare opp på sånn ca 3.2-3.3, og det funket heilt greit, nå kutter den ikkje lenger når eg gir gass pga for lite bensin,

 

har ein bilxtra måler som måler luft/bensins forholdet, og den ligger ganske greit nå, kan sikkert gi den litt meir suppe, for når eg gir gass på 2. og 3. så ser eg at måleren går litt for lavt ned for meg. men den kutter vertfall ikkje,

 

kjører forestten ett trykk på 1.2-1.4 på turboen.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vits i vaakum på org. btr hvis du setter trykket/motstanden på den justerbare btr høyere enn hva org btr stryper uten vaakum..

 

Går litt fetere på rolig kjøring motoren din nå med det høyere grunntrykket..

 

Hva slags btr er det da liniær 1:1 eller progressiv 1,2:1/1,4:1??

 

3,3 bar grunntrykk og 1,4bar ladetrykk gir vel et bensintrykk på 4,7bar på en 1:1 btr

 

4,98bar på 1:1,2 btr

 

20% økt trykk gir vel ca.10% mere suppe

 

Mulig jeg surrer her.. har lakka smådeler hele kvelden :)

glemsk er jeg å!

 

Kan jo hende dysene eller pumpa begynner å bli begrensningen og da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår