Gå til innhold

Legge opp strøm i Mondeo MK2


skogpekka

Anbefalte innlegg

Har nå knotet en del med å finne passende gjennomføringer til strømkabelen min i motorrommet, men så langt har det vært null hell. Kabelen er på 25 kvadrat og skal føres inn fra motorrom, bakover i kanal, for så å ende opp til en kondensator i bagasjen.

 

Tidligere i uka stod jeg på huet ned i motorrommet og lette, men det var null hull å finne som kunne passe. Sjekket også under dekselet ved innsugningsvent til luftanlegget (A/C, kaldluft/varmluft AKA cupevarme), noe som var anbefalt å undersøke på MK1.

 

Jeg er ikke ivrig etter å bore opp hull i torpedoveggen, så jeg vil heller føre en strømkabel fra motorrommet, under bilen i plastrør (slike som elektrikere bruker), for så å ende opp i bagasjen.

Er det noen negative sider ved å gjøre det på denne måten?

-Vil som sagt unngå å bore opp hull i torpedoveggen.

 

Ser også her på forumet at det funker å trekke den inn i skjermen, høyre side, men ville da kabelen bli synlig i dørkarmen? I så fall så vil denne metoden være utelukket for min del, da jeg ikke vil at noen skal se at koblingsjobben er gjort halvhjertet med løse/synlige kabler ;)

 

 

Har noen en god ide til å feste kondensator i bagasjen også? Skal ikke skrues noe som helst fast i basskassa, og den skal heller ikke ligge løst og slenge, så noe må gjøres :) -Borrelås under festebrakettene ville kanskje vært en ide?

 

 

Var mye enklere å føre strømkabel i den '92 Sunnyen jeg hadde :P

 

 

Forresten, er det noen som husker anbefalt lengde på kabel fra batteri til montering av sikring på strømkabelen? -Og hva var grunnen til at man skulle gjøre dette?

 

 

På forhånd takk for svar ^^

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hær er noe lesning; http://www.bilforumet.no/mondeo/90257-montering-av-anlegg-problemer-med-stromkabel.html

 

Om du tenker på å legge i rør under bilen, bør du legge den på motsatt side av bensinslangene, og bør festes oppunder bilen, noe høyere enn kanalene. Bør ligge minst utsatt for å ta nedi.

Du bør også tenke på hvor du vil ta inn strømmen fra under bilen.

På min MK1 er det en gjennomføring under baksetet der ABS-sensorens ledninger kommer inn i bilen.

 

Det finnes egne kondensatorfester. http://www.dynabel.no leverer, og de fleste bilstereoforrettninger selger også dette.

 

Avstand fra batteriet til sikringen skal ikke være lengre enn 30 cm. Vet ikke hvorfor, men vet at det er feil på konkurranser om dette ikke er i orden.

 

Jeg brukte denne gjennomføringen; http://www.roxtec.no -Produkter-runde rammer-RG M63.

Jeg brukte den for det er greit å gå gjennom med nye kabler, eller skifte ut/ta bort gamle.

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke interessert i å lage nye hull i torpedoveggen som det senere kan danne seg rust ved...

 

Hmm, på det bildet, hvor er det egentlig den strømkabelen går inn ved/sammen med? -Og hvilken årsmodell er bilen?

 

Takker for svar ^^

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2000 mod MK2 stv. Jeg lagde bare et lite hull ved siden av der hovedspaghettien går igjennom og presset strømkabelen igjennom fra motorrom siden. Har hatt det sånn i 4 år. Siden jeg lagde et lite hull og pressa den igjennom mener jeg det skal være helt tett.

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo_00 gjorde det på riktig måte.

Om man skal være helt sikker på at det er tørt, så ambefales det å bruke litt silikon/sica for å tette rundt der du trekke kabelen gjennom.

 

Et problem kan være store strømkabler. Jeg skal snart til med 50mm2 kabel selv. Men jeg vet at den går igjennom. :)

 

Å trekke kabelen gjennom skjermen og inn ville jeg ikke gjort. Ikke pent at strømkabelen viser ved døra.

Mye penere å bare gjøre det pent med en gang du er i gang.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt; vil ikke ha synlig strømkabel ved døra ;)

 

Uansett; får se hva jeg skal gjøre, skal ta svarene deres i betraktning neste gang jeg står i garasjen og banner ;)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår