Gå til innhold

tbi og 383

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei

Pikkisprosjektet går sakte fremover. Jeg gikk på en nit og fikk en edelbrock 650 levert på 383 motoren. På benken gjorde den 429hp men på veien var en mye forsvunnet.

Jeg bytte til en Holley 750 og vips gikk 0-100 1,2 sekunder fortere :-)

Jeg fikk dessverre levert (dette var en garantisak) en mekanisk secondaries og ingen choke så, så gutta (T&L engine) hadde kompensert med å fete opp blandningen slik at motoren gikk aldeles for fett.

Jeg er litt trøtt på forgasser så jeg har begynt å tenke på min opprinnelige ide Commander 950 tbi 900cc med 85 lb/hr dyser.

 

Hva tror dere om dette?

 

Har sjekket Mega Squirt o.l men det er ikke mye penger å spare, Multipoint virker som unødvendig dyrt. Jeg er mest på jakt etter en bedre kontroll på hva motoren får samt lavere landeveiforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pikkisprosjektet går sakte fremover. Jeg gikk på en nit og fikk en edelbrock 650 levert på 383 motoren. På benken gjorde den 429hp men på veien var en mye forsvunnet.

Jeg bytte til en Holley 750 og vips gikk 0-100 1,2 sekunder fortere :-)

Jeg fikk dessverre levert (dette var en garantisak) en mekanisk secondaries og ingen choke så, så gutta (T&L engine) hadde kompensert med å fete opp blandningen slik at motoren gikk aldeles for fett.

Jeg er litt trøtt på forgasser så jeg har begynt å tenke på min opprinnelige ide Commander 950 tbi 900cc med 85 lb/hr dyser.

 

Hva tror dere om dette?

 

Har sjekket Mega Squirt o.l men det er ikke mye penger å spare, Multipoint virker som unødvendig dyrt. Jeg er mest på jakt etter en bedre kontroll på hva motoren får samt lavere landeveiforbruk.

 

Chevy350 har vel testa dette mega eller multi sakene og funnet ut at gm sitt tbi system fungerte best og hvar enklest å ha med å gjøre. tror det var det han fortalte meg.:usa:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Holley Pro-Jection på pickupen jeg hadde, den var så enkel at den ikke engang hadde MAP-føler, og justering av blanding, osv var med skruknotter foran på styreenheten. Totalt bortkasta penger fra forrige eier mener jeg, da den aldri ble bedre å kjøre med som en sliten forgasser... Ikke styrte den tenningen heller.

 

GM's TBI funker greit når du får opp gjennomstrømninga gjennom spjeldhuset og nok bensin til effekten din, (altså må du minimum ha spjeldhus og dyser fra 454cid og kjøre opp bensintrykket), men programmeringa av boksen er både tidkrevende, og krever endel spesialutstyr, og ingen jeg kjenner til er flinke med customprogrammering av Gm-styreenheter i Norge. Olle Wilson i Sverige kan være en løsning, men etter det lille jeg har hørt synes jeg han ta noen snodige løsninger jeg ser på som fordeler ved TBI'n. (Fjerne bankeføleren f.eks).

 

Jeg tror den enkleste måten å få EFI på den 383'n er med Commander 950'n, da du slipper styret med innsuget, og har alle de andre fordelene i samme boks, pluss muligheter for datalogging rett ut, og enklere programmering (Slipper styret med å brenne ny eprom, osv?) Lenge siden jeg har lest om Commander 950 nå, men jeg mener den skulle være helt på høyde når det gjelder funksjoner hvertfall. Skal mye til å bli verre enn den delvis kontrollerte bensinlekkasjen (sa jeg forgasser?) den erstatter...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chevy orginal tbi fungerer ikke når man trimmer så mye som jeg har gjort.

Man må ha en større kapasitet og ha anledning åkunne programere selv.

 

ok fant denne http://www.thirdgen.org/techboard/tbi/402501-383-tbi-cam-selection.html

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du fortsatt er her Chevy 350.

 

Jeg har sett en del på Mega Squirt, hvis man kan få tak på en brukt 454 tbi og større dyser kunde det kanskje gå.

Men jeg kommer nokk å gå for commander 950 og da tbi varianten. deres multipoint er ikke sekvensiel, og da faller vell noe av vittsen bort?

950 virker relativt enkel samtidig som den har mer en nokk muligheter, i tilleg til at det er et meget gott utprøvd system.

Prisen er ikke helt feil og det finnes en god del brukt å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg leser fortsatt mye her, men skriver mye sjeldnere nå enn før. Det går litt i bølgedaler om lysten er der, eller noe sånt :)

 

Jeg er hvertfall av den oppfatningen av at multipoint eller sekvensielt for å hente ut siste rest av effekt og kjørbarhet ikke er like viktig, på våre "sleggemekk"-motorer enn for de med mindre motor og overlading. Hvis du er fornøyd med forgasser, bortsett fra forbruket, tror jeg ikke du blir skuffet over C950 TBI'n. Om du går for MS og 454cid spjeldhus eller C950'n, ville jeg uansett sjekket opp med hvem som kan tune det for deg, og om de gjør det på bremserulle eller i benk. Å ha støtte i ryggen over nettet regner jeg med at du finner mye av i forum i statene, men det er dette med praksis i Norge som også er viktig.

 

Jeg tenker selv på et prosjekt med MegaSquirt II, 454TBI spjeldhus og overlading, men det ligger foreløpig bare i bakhodet og surrer :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

De fleste jeg har epostet med sier at det er lett å still WOT, men det tar tid å justere "vanligt" kjøre område. Jeg kan neppe tenke meg at en tbi 950 skulle være vanskligere å justere en en forgasser, så jeg tenker nokk prøve selv først.

Morsomt at du liker tbi iden. Alle så kallede proffer (her på berget) snakker multipoint uten at de har andre argumenter en at tbi er "gammeldags". Selv har jeg meget god erfarenhet med de tbi motorene jeg har hatt (i van og i pikkisen).

 

Jeg kunde kanskje forsøke med 454 tbi og MS men det er overaskende lite å spare i forhold til en c950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justeringen av TBI kontra multipoint er nær identisk i krav om kunnskap og tid, så det er ikke der det ligger. Jeg er forsåvidt enig i tanken på én dyse per sylinder og høyere bensintrykk, og derfor bedre forstøving og fordeling av bensin sylinder for sylinder, da TBI krever mer av innsuget (akkurat som for en forgasser) da det er vanskeligere å fordele luft-bensin blanding i bevegelse enn ren luft. Skal du bygge om uansett, så er det jo bare et innsugsbytte unna å få multipoint, men jeg antar at kostnadene øker endel?

 

Det er fullt mulig du blir like fornøyd uansett retning du tar, men har du råd og lyst kan du jo likegodt bygge om til den "moderne" typen, gir kanskje noen fordeler senere hvis man ønsker å gå opp ett hakk til med en ny kam, eller lignende..?

 

Vet desverre ikke om noen som tuner Holley-innsprutet i Norge, du kan jo prøve på "Motorstyring"-forumet her et annet sted?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multipoint koster ca 1000 dollar mer

Det er ikke sikkert at multipoint gir noen fordelere senere. Foreksempel vill det å bygge om til gas koste mye mer (har jeg hørt).

Bytte dyser koster x2.

Kanskje reduserer det forbruket noe men......

Jeg har et air gap edelbrock insug, noe som skal fungere meget bra (enligt et par brukere) til comander tbi:en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 88 K1500 350 TBI som er tåleg lat,og har lyst til å kjøpe ein motor frå statene.Det fristar med 383 med ca. 350 hk.

Hadde då tenkkt å bruke den orginale TBI innsprøytingen, Har tidlegere lest at den skal takkle ein god del HK??.

Dere har tydelegvis god peiling på dette så eg setter pris på eit godt råd

Eg skal ha ein bruksbil som skal fungere med eit akseptabelt bensinforbruk.

Kan eg forvente problem med automatkasse eller drivverk med 350 HK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den orginale tbi.en vil ikke takkle 350 hester, her må du inn med kraftigere saker, som comamnder 950 fra holley eller som chevy 350 sier, en 454 tbi enhet og megasqurt. Det blir en god del ekstra jobb for å å det å fungere og ikke særlig mye rimligere å kjøpe.

440hp, som jeg har med forgasser drar 2L+ milen på langkjøring. Blandet kjøring tør jeg ikke tenke på.

Hvis du er ute etter rimelig bensinforbruk så hold deg til orginal tbi motoren, den synes jeg fungerer gott. Min gamle tbi motor syntes jeg ikke var trøtt. Med headers, fjernet cat, moddet tbi og K&N luftfilter gikk den ganske bra.

Skal det bli skikelig fraspark må du ha mer en 350hp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den orginale tbi.en vil ikke takkle 350 hester, her må du inn med kraftigere saker, som comamnder 950 fra holley eller som chevy 350 sier, en 454 tbi enhet og megasqurt. Det blir en god del ekstra jobb for å å det å fungere og ikke særlig mye rimligere å kjøpe.

440hp, som jeg har med forgasser drar 2L+ milen på langkjøring. Blandet kjøring tør jeg ikke tenke på.

Hvis du er ute etter rimelig bensinforbruk så hold deg til orginal tbi motoren, den synes jeg fungerer gott. Min gamle tbi motor syntes jeg ikke var trøtt. Med headers, fjernet cat, moddet tbi og K&N luftfilter gikk den ganske bra.

Skal det bli skikelig fraspark må du ha mer en 350hp.

 

Tanken kan vel være å kjøpe en ferdig 6.0 vortec motor med kasse fra statene, dette gir mye krefter og problemfrie mil bak rattet.

Jeg sitter å sikler på et slikt oppsett til Pickupen.

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Vortec_engine

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/6-0-Liter-Vortec-Engine-Tranny-Conversion-Chevy-GMC-07_W0QQitemZ140172734476QQihZ004QQcategoryZ33615QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4-8-5-3-6-0-8-1-VORTEC-CHEVY-GMC-ENGINE-MOTOR-SILVERADO_W0QQitemZ110185353418QQihZ001QQcategoryZ33615QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god ide CamaroCab.

Men her snakker vi om "daglig drift" noe kjesk i og for seg spørr om.

Jeg er et helt annet sted, jeg vil ha en gatbil med nokk futt i og da er 320hp ikke noe særlig. I tilleg det å trimme en 6.0 Liters Vortec er kanskje ikke det en vanlig dødlig bør gjøre(kompressor kanskje).

Mitt prosjekt er hobbybil.

 

Slik det ser ut nå så tror jeg jeg dropper tbi:en og går for en multipoint sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår