Gå til innhold

tbi og 383

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Høres ut som en god ide CamaroCab.

Men her snakker vi om "daglig drift" noe kjesk i og for seg spørr om.

Jeg er et helt annet sted, jeg vil ha en gatbil med nokk futt i og da er 320hp ikke noe særlig. I tilleg det å trimme en 6.0 Liters Vortec er kanskje ikke det en vanlig dødlig bør gjøre(kompressor kanskje).

Mitt prosjekt er hobbybil.

 

Slik det ser ut nå så tror jeg jeg dropper tbi:en og går for en multipoint sak.

 

Du er liksom litt mer her du:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Dyno-Chevy-383-crate-engine-w-TPI-system-aluminum-heads_W0QQitemZ110183076439QQihZ001QQcategoryZ33615QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he...

Ikke fullt så ille. Dette er motoren jeg kjøpte for to år siden

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/350-Chevy-383-Stroker-New-Crate-Engine-by-NASCAR-Shop_W0QQitemZ120174284601QQcmdZViewItem?hash=item120174284601

 

Jeg kjøpte med gasser, vannpumpe og HEI en turnkey, bremset til 429hp/468fpLbs.

 

Jeg er trøtt på forgasser å i tilleg har jeg feil type :-)

 

Tenker nokk på en mild turbokonvertering eller kanskje en kompressor, med litt godvilje holder kanskje motoren til 600hp++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om at eg kanskje bør gjøren noko meir ut av orginalmotoren.Eg har vore inne på tanken, for eksosanlegget må skiftest ut nå.Puttar dere inn ein katalysator når bilen er på EU kontroll ??.

Er det gode forslag til type headers og eksosanlegg ??

Eg har som dei fleste andre kjerring som legger seg opp upp i forbruk på kjøyretøy så livet er ikkje enkelt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene går med konstant trykk originalt, og dette skal delvis beholdes videre. Forskjellen er å sette en ekstra bensintrykkregulator på returen fra spjeldhuset, som har vanlig vakum-/trykkompensering. Ved undertrykk i innsuget vil ikke den andre btr'en påvirke den på dysebroa, og ved trykk vil bensintrykket økes over dysene så trykkdifferansen er riktig. Alternativt kan den originale btr'en fjernes, og vakumslangen til den nye kobles på trykkrøret før spjeldhuset, og man oppnår samme greia.

 

Jeg liker 454TBI spjeldhuset pga store spjeld, dyser med noe potensiale (avhengig av hva det skal på), og innebygget spjeldposisjonsføler og styring av tomgangsluft. Det jeg ikke liker er at det ser ut som en utfordring å trykktette oversiden av spjeldhuset, men ikke noe som er umulig...

 

EDIT: (ontopic)

Skulle jeg beholdt TBI'n og bygget 383, ville jeg definitivt sett etter en pakke med kam, topper, osv som gir moment og høyt vakum på lavt turtall, og jevn tomgang. Mener Chevy HiPerformance hadde et prosjekt med en K1500 som ble friska opp litt, fortsatt med original TBI, men det kan også ha vært i HotRod eller CarCraft.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er høyt vacum?

Tomgangen på min gammle tbi låg vell på en 600-700 rpm, på 383:en har jeg svært lavt vacum på det turtallet (mener at det var en 3-5 mmhg (husker ikke måleenheten), og jeg skal vell gjerne over 10?, tomgangen må en bit over 700 for at vacummåleren skal gi noe særlig utslag.

 

Skulle jeg beholdt TBI'n og bygget 383, ville jeg definitivt sett etter en pakke med kam, topper, osv som gir moment og høyt vakum på lavt turtall, og jevn tomgang. Mener Chevy HiPerformance hadde et prosjekt med en K1500 som ble friska opp litt, fortsatt med original TBI, men det kan også ha vært i HotRod eller CarCraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEd høyt vakum mente jeg noe i nærheten av originalt vakum, eller ikke betydelig senket. Tanken er i forbindelse med å beholde TBI og original ECM, og omprogrammere dette; Jo "snillere" motor, jo lettere er det å programmere om, eller å få det nogenlunde kjørbart med original eprom/styreprogram. Spjeldhuset på 350 er akkurat det samme som på 305 og 4.3L V6, det er bare andre dyser (on noen andre trivielle ting) som er forskjellig, så spjeldhuset er egentlig latterlig lite på en 383 => Lavt turtall, høyt vakum, mild kamaksel, fungerer greit sammen med original girkasse/converter, osv.

 

Din 383 med lite vakum, mye kam, god effekt og et ønske om en sprek motor, er jo bare tull å prøve å tilpasse TBI-greiene du sikkert har ligggende i en eske på loftet. Jeg stemmer forøvrig for multipoint-sprut på 383'n din, mer potensiale senere :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår