Gå til innhold

Old skool, hva er det?

Ranger emnet

Mattis

Anbefalte innlegg

Tja, man har jo to muligheter å se hvordan "oldschool"-begrepet defineres på.

Den ene, masse krom, inspirasjon fra classic luftkjølte biler, dette er hva mange definerer som "oldschool". Jeg vil heller definere oldschool som "hvordan det ble gjort før i tiden", for eksempel denne, typisk 80-talls kjerre :)

060.jpg

Den typiske "oldschool" defineringen er mer den sorte ener-Golfen der, for eksempel. Er mer "tyskerstuk" eller "klassisk stil" etter min mening, men.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha

Så old skool er bare f.eks: En senka golf med masse crom og litt gammeldagse felger?

Jeg trudde "old-skool" var f.eks: Lakk bilen i primer eller en annen form for matt lakk, senke den som f..., dekk med hvit side og, takgrind. Eller er dette noe annet?

Altså, "oldschool" for mange er nok senka bil med masse kråm og kantfelger ja. "Oldschool" for andre er mer "sånn de gjorde det før i tiden". Hvis du for eksempel bygger en Golf 1 med masse krom og pene kantfelger, blir det jo OEM+. Men man må huske på at eldre biler som får facelift, blir nesten alltid sett på som styggere enn det nye. Ta Golf 1, det var ikke masse krom og kantfelger som var trenden før i tiden da Golfen hadde fått større fangere og breiere lykter. Nei, tvert om, da ble de tidligste modellene omgjort til å se ut som det aller nyeste fra fabrikken. Det var slik de gjorde det på 80-tallet, hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

Det du snakker om er hva mange definerer som ratlook, men dette har vel også endel inspirasjon fra diverse tradisjonelle hot rods og luftkjølte biler med "air con" hengende utenfor sideruta og med en fin takgrind på taket. Det du nevner er jo også en trend med mange stiler mikset sammen. Men at det henter inspirasjon fra for eksempel gamle Bobler, med hvite dekksider for eksempel, er jo så.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha

Jeg trudde "old-skool" var "rat look". Men denne "rat look" greia. Hvorfor i allverden vil folk at golfene deres skal se ut som de er bygd på 50-tallet? Golf 1 er jo ikke så gamle biler (min mening). Smaken er jo som baken selvfølgeli, delt.

Hvis jeg tar f.eks: En volvo 240 og lakker den primer-rød, senker den, whitewalls dekk og kaster på et takstativ, er det da en "rat look"? For det er jo samme greia egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål..

Noen biler blir jo ødelagt litt, reddet og eierne gidder ikke helt å bruke tid på utseendet. Han her har jo lagt ned mer arbeid enn de fleste i sin bil:

P1050096.jpg

Og ja, man skulle nå tro at en slik 240 ville vært "ratlook", iallfall litt inspirert av hot rods. Bedre enn plastic fantastic, iallfall ;)

Men det å "lage ratlook" på en bil som ser bra ut i første omgang fordi "det er kult" skjønner jeg ikke greia med.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider