Gå til innhold

Kabler og sikringer til SoundMagus Class D, X-3200

Ranger emnet

JørgenP

Anbefalte innlegg

Hei, har nettop kjøpt meg en SoundMagus Class D, X-3200 forsterker og har et par spørsmål angående kabel og sikringer.

Jeg leste gjennom manualen som medfulgte og ettersom jeg har forstått det så skal jeg bruke 300A sikringer.

Et lite utklipp fra manualen

utennavn3kh7.png

Syntes det hørtes litt mye ut å bruke 300A sikringer, så tenkte jeg burde spørre om det er riktig, eller om jeg har misforstått noe her. Noen som har erfaring med denne forsterkeren?

Og så over til kabler..

Hadde tenkte å bruke 2 stk RK 25mm2, men hvis jeg må bruke 300A sikringer, burde jeg gå opp til 50mm2 ??

Her er en link til forsterkeren for de som trenger:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er størrelsen på selve sikringen på forsterkeren da?A

større enn den MÅ den være... og den må ikke være større enn det kabelen tåler.

så hvis ampen trekker mindre enn 300A så kan du sikre den med mindre enn 300A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kun koble en sub til monoblokken;

Cerwin-Vega! 15" Subwoofer New V-Max

http://mobilsentrum.no/product.asp?c=1305314168&n=1589688117&pn=1634616902

Følsomhet: 87,8dB

Max effekt: 600W

Fs: 23,4Hz

Qts: 0,56

Qms: 4,2

Qes: 0,63

Vas 82,32 liter

4 ohm

Men er jo greit å ha såpass store sikringer at man har mulighet å kjøre på fult hvis/når den tid kommer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okay.. Noen som vet hvor mye strøm RK 50mm2 tåler? Tenkte å strekke 2stk RK 50mm2 fra batteri til fordelingsblokk, og deretter til forsterkerne.. Vil kablene tåle en eventuell strøm på 300A?

btw, Forsterkeren vil vel trekke en del strøm.. Burde jeg bytte dynamo og/eller kjøpe et reservebatteri? Eller vil et "normalt" batteri takle dette?

Dynamoen er en orginal dynamo fra audi 80 92mod. Vet ikke noe mer spesifikasjoner på den, men kan sikkert finne ut om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars høyttaler, hehe. :)

Jeg ville brokoplet forsterkeren på den, og hatt så høy impedans som mulig (f.eks om den er dobbel 4 ohm, kople den til 8). Best lyd også da, i den grad det kan kalles bra.

100A holder nok leeenge, høyttaleren dør nok før den ryker da...

Og ikke bekymre deg for strømproblemer, dersom ikke det elektriske er virkelig dårlig, da... Ikke kjent med gamle Audi's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en som har peiling ja...

Det er snakk om en MONO forsterker her, så brokobling går dårlig... Suben han skal bruke, er et 4ohms element, så da MÅ det jo kobles i 4ohm... I 4ohm gir den forsterkeren ca 1500 watt rms, så da burde det jo holde med 200a sikkring... men kjøp like godt en stor automatsikkring med en gang ;)

testa denne ampen eller? de gamle kunne hvertfall brokobles, mener disse kan det og.. så da er det vel en dual mono..

'97 Polo Color Consept 1,6l

Lenke til kommentar
Del på andre sider