Xenon Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Skjelden jeg har sett SÅ mange ingeniører samlet i EN tråd :D :popcorn Siter -Kenneth Drift Happens! No guts no glory! http://www.kennethgroth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet November 6, 2007 Rapporter Share Skrevet November 6, 2007 Javel? Du vet at effekt (regner med du tenker på hestekrefter her) er et resultat av dreimoment * turtall? Så den kommentaren velger jeg å ta med en klype salt. hahaha det var faktisk første gangen jeg har sett noen prøve og motbevise en utalelse med beviset for at denne utalelsen faktisk er korrekt. Kunnskapsnivået til folk på bilforumet fortsetter stadig å overaske meg :rolleyes: (også en bilforumet.net journalist da :hammer ) jeg får si som i forrige innlegget mitt i denne tråden. skaff deg litt grunnleggende kunnskap OG FORSTÅELSE for fysikk før du utaler deg om det. Se en gang til på formelen din. Hvis man girer ned motoren kan man få så mye dreiemoment man vill. Dette vil da føre til at turtallet går ned (proposjonalt med at dreiemomentet går opp). På samme måte blir det omvendt når man girer opp. Effekten vil hele tiden være den samme selfølgelig = max effekt for en motor kan ikke økes med en girkasse men det kan max dreiemoment. Man kan sammenligne det med elektrisitet = en generator kan levere en hviss max effekt mens spenningen (dreiemomentet) kan man variere som man vill med en transformator = da går strømmen (turtallet) også proposjonalt opp eller ned i motsatt retning av spenningen. En motor som er ideellt girt (for max preformance) vil altid ligge på det turtallet den har max effekt = den vil hele tiden ha max dreiemoment levert til hjulene i forrhold til hastigheten (turtallet) til hjulene. (Dette må vel bli en CVT gearkasse) Så kommer sikkert noen å sier: hvorfor har lastebiler da masse dreiemoment i motoren og relativt lite effekt? Svaret er selvfølgelig at en lastebil nesten hele tiden trenger nesten max effekt for å få tilstrekkelig dreiemoment ut på hjulene (gjennom en gearkasse seff) og motoren ville ganske fort blitt utslitt hvis den hele tiden skulle gått på 6000 rpm for å fått nokk moment til hjulene (effekt fra motoren) = man bruker en motor med meer dreiemoment = effekten flyttes ned i turtallsregisteret = man kan ligge på lavere turtall for og få den samme effekten = motoren varer lenger. lastebilen hadde selvfølgelig gått like bra med en liten dreiemomentssvak motor med samme effekt men denne hadde blitt slitt ut ganske fort pga at den hele tiden måtte gått på så høyt turtall. Moralen er som sagt EFFEKT ER DET ENEST SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen PS. hestekrefter er ikke "SI" enheten for effekt, det er watt PS 2. det var egenklig ikke meningen å høres så spydig ut jeg blir bare jævelig irritert over folk som utaler seg om ting de ikke har greie på = vranglærer andre som leser det de skriver Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Mengden effekt bestemmer hvor fort du treffer veggen. Momentet bestemmer hvor langt du tar veggen med deg ;) Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dovrebanen Skrevet November 7, 2007 Rapporter Share Skrevet November 7, 2007 Bra innlegg dette. Ser ut som du har minimum 1FY. Moralen er som sagt EFFEKT ER DET ENEST SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen Eller som jeg pleier å si det (før jeg måtte bytte nick): DREIEMOMENT PÅ HJULENE ER DET ENESTE SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen. Det pleier å sette diesel-fansen på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solid Audio Skrevet November 9, 2007 Rapporter Share Skrevet November 9, 2007 Ikke skryt momentet så veldig opp i skyene.. En bil med 100nm kan komme raskere ifra 0-100 enn en bil med 500nm hvis den bilen med 100nm har høyere effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beemern Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Ikke skryt momentet så veldig opp i skyene.. En bil med 100nm kan komme raskere ifra 0-100 enn en bil med 500nm hvis den bilen med 100nm har høyere effekt. bevis på den eller? med normal utveksling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Hondas vtec er vel ett godt eksempel på denne nm vs hk greia.. ? Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Hondas vtec er vel ett godt eksempel på denne nm vs hk greia.. ? Eller F1 biler. De har dreiemoment som er langt under en god del moderne dieselbiler og kjappe bensinbiler. (De har rundt 300Nm) Men de fleste er vel enige i at en F1 er ganske kjapp for det. :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastolsen Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Eller F1 biler.De har dreiemoment som er langt under en god del moderne dieselbiler og kjappe bensinbiler. (De har rundt 300Nm) Men de fleste er vel enige i at en F1 er ganske kjapp for det. :) Nå veier en formel 1 bil under halvparten av en vanlig personbil med diesel motor da;) Siter 1993 Audi S2 coupe 2000 Audi A4 1.9TDI sedan X 1990 Audi Coupe Quattro 20VT X 1998 Audi A4 1.8 TurboQuattroSport Sedan VRAK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solid Audio Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 bevis på den eller? med normal utveksling? Hvis det er Nm som teller så brude 120d være like rask som en Honda S2000.Det er den ikke. Dreiemomentet er der for å lage effekten. Det samme er turtallet. Til sammen gir de fremdrift.´ Litt stygt sagt kan man si at dreiemomentet er der for å ødelegge girkassen. Biler med enormt dreiemoment og lite turtall må ha veldig solid girkasse for å tåle kreftene. Hvis man går motsatt vei, med lite moment og vanvittig turtall, blir det desto mer slitasje på motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Nå veier en formel 1 bil under halvparten av en vanlig personbil med diesel motor da;) Men den går nok litt mere enn dobbelt så bra :) Det var bare et på spissen eksempel, men det er som sagt effekten som bestemmer hvor bra en bil går. (Så sant man har girkasse, og det har jo de fleste biler..) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 DREIEMOMENT PÅ HJULENE ER DET ENESTE SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen. Det pleier å sette diesel-fansen på plass. BINGO! For de som har vært med å bremse biler på ulike gir, så har de kanskje lagt merke til at akselmomentet kan droppe over 1000nm fra 5. til 3. gir på mange biler. Altså bilen vil akselerere svært mye kraftigere på 3. gir enn på 5. gir selv om dreiemomentet i motoren er det samme. Girutveksling har mye å si for ytelse. "Kort" giring gir mye akselmoment. Det er i hovedsak derfor feks. VTEC Hondaene flytter såpass på seg. F1 biler bruker jo dette prinsippet, ved å varve 20k kan man tillate seg ekstremt "kort" giring og dermed få et enormt akselmoment. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juristen Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 hahaha det var faktisk første gangen jeg har sett noen prøve og motbevise en utalelse med beviset for at denne utalelsen faktisk er korrekt. Kunnskapsnivået til folk på bilforumet fortsetter stadig å overaske meg :rolleyes: (også en bilforumet.net journalist da :hammer ) jeg får si som i forrige innlegget mitt i denne tråden. skaff deg litt grunnleggende kunnskap OG FORSTÅELSE for fysikk før du utaler deg om det. Se en gang til på formelen din. Hvis man girer ned motoren kan man få så mye dreiemoment man vill. Dette vil da føre til at turtallet går ned (proposjonalt med at dreiemomentet går opp). På samme måte blir det omvendt når man girer opp. Effekten vil hele tiden være den samme selfølgelig = max effekt for en motor kan ikke økes med en girkasse men det kan max dreiemoment. Man kan sammenligne det med elektrisitet = en generator kan levere en hviss max effekt mens spenningen (dreiemomentet) kan man variere som man vill med en transformator = da går strømmen (turtallet) også proposjonalt opp eller ned i motsatt retning av spenningen. En motor som er ideellt girt (for max preformance) vil altid ligge på det turtallet den har max effekt = den vil hele tiden ha max dreiemoment levert til hjulene i forrhold til hastigheten (turtallet) til hjulene. (Dette må vel bli en CVT gearkasse) Så kommer sikkert noen å sier: hvorfor har lastebiler da masse dreiemoment i motoren og relativt lite effekt? Svaret er selvfølgelig at en lastebil nesten hele tiden trenger nesten max effekt for å få tilstrekkelig dreiemoment ut på hjulene (gjennom en gearkasse seff) og motoren ville ganske fort blitt utslitt hvis den hele tiden skulle gått på 6000 rpm for å fått nokk moment til hjulene (effekt fra motoren) = man bruker en motor med meer dreiemoment = effekten flyttes ned i turtallsregisteret = man kan ligge på lavere turtall for og få den samme effekten = motoren varer lenger. lastebilen hadde selvfølgelig gått like bra med en liten dreiemomentssvak motor med samme effekt men denne hadde blitt slitt ut ganske fort pga at den hele tiden måtte gått på så høyt turtall. Moralen er som sagt EFFEKT ER DET ENEST SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen PS. hestekrefter er ikke "SI" enheten for effekt, det er watt PS 2. det var egenklig ikke meningen å høres så spydig ut jeg blir bare jævelig irritert over folk som utaler seg om ting de ikke har greie på = vranglærer andre som leser det de skriver Et ganske bra innlegg, men det hadde vært mye enklere å forstå hva du mente dersom du skrev noenlunde forståelig norsk. Jeg nekter å tro at du ikke kan bedre dersom du prøver :) Siter Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opuso Skrevet Mars 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2008 jeg lovte asim et tur, sykkelen er nå hentet og jeg er klar for og bli kjørt i fra..(haha LYKKE TIL med og ta meg på på kjøringen ved olavsgård) når er du klar med den rust haugen? just for the record.. jeg stiller i en 2006 mod R1 med fullt effektannlegg.. tviler på at det blir noen oppmøte av noen 600 hk cossie, men jeg skal i allefall være mann for mitt ord! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slire_sladd Skrevet Mars 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2008 Tror ikke han er så vond å be akkurat, så tror ikke du skal bekymre deg for noshow... men bilen er ikke på veien enda. jeg lovte asim et tur, sykkelen er nå hentet og jeg er klar for og bli kjørt i fra..(haha LYKKE TIL med og ta meg på på kjøringen ved olavsgård) når er du klar med den rust haugen? just for the record.. jeg stiller i en 2006 mod R1 med fullt effektannlegg.. tviler på at det blir noen oppmøte av noen 600 hk cossie, men jeg skal i allefall være mann for mitt ord! Siter ...prrrrrtt... 2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK... (X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt... (X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.