Gå til innhold

Cosworth vs Yamah R1

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

  • Svar 639
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Javel? Du vet at effekt (regner med du tenker på hestekrefter her) er et resultat av dreimoment * turtall? Så den kommentaren velger jeg å ta med en klype salt.

 

hahaha det var faktisk første gangen jeg har sett noen prøve og motbevise en utalelse med beviset for at denne utalelsen faktisk er korrekt. Kunnskapsnivået til folk på bilforumet fortsetter stadig å overaske meg :rolleyes:

 

(også en bilforumet.net journalist da :hammer )

 

jeg får si som i forrige innlegget mitt i denne tråden. skaff deg litt grunnleggende kunnskap OG FORSTÅELSE for fysikk før du utaler deg om det.

 

Se en gang til på formelen din.

Hvis man girer ned motoren kan man få så mye dreiemoment man vill. Dette vil da føre til at turtallet går ned (proposjonalt med at dreiemomentet går opp). På samme måte blir det omvendt når man girer opp.

Effekten vil hele tiden være den samme selfølgelig = max effekt for en motor kan ikke økes med en girkasse men det kan max dreiemoment.

Man kan sammenligne det med elektrisitet = en generator kan levere en hviss max effekt mens spenningen (dreiemomentet) kan man variere som man vill med en transformator = da går strømmen (turtallet) også proposjonalt opp eller ned i motsatt retning av spenningen.

 

En motor som er ideellt girt (for max preformance) vil altid ligge på det turtallet den har max effekt = den vil hele tiden ha max dreiemoment levert til hjulene i forrhold til hastigheten (turtallet) til hjulene. (Dette må vel bli en CVT gearkasse)

 

Så kommer sikkert noen å sier: hvorfor har lastebiler da masse dreiemoment i motoren og relativt lite effekt?

Svaret er selvfølgelig at en lastebil nesten hele tiden trenger nesten max effekt for å få tilstrekkelig dreiemoment ut på hjulene (gjennom en gearkasse seff) og motoren ville ganske fort blitt utslitt hvis den hele tiden skulle gått på 6000 rpm for å fått nokk moment til hjulene (effekt fra motoren) = man bruker en motor med meer dreiemoment = effekten flyttes ned i turtallsregisteret = man kan ligge på lavere turtall for og få den samme effekten = motoren varer lenger.

lastebilen hadde selvfølgelig gått like bra med en liten dreiemomentssvak motor med samme effekt men denne hadde blitt slitt ut ganske fort pga at den hele tiden måtte gått på så høyt turtall.

 

Moralen er som sagt EFFEKT ER DET ENEST SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen

 

PS. hestekrefter er ikke "SI" enheten for effekt, det er watt

 

PS 2. det var egenklig ikke meningen å høres så spydig ut jeg blir bare jævelig irritert over folk som utaler seg om ting de ikke har greie på = vranglærer andre som leser det de skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller F1 biler.

De har dreiemoment som er langt under en god del moderne dieselbiler og kjappe bensinbiler.

(De har rundt 300Nm)

 

Men de fleste er vel enige i at en F1 er ganske kjapp for det. :)

 

Nå veier en formel 1 bil under halvparten av en vanlig personbil med diesel motor da;)

1993 Audi S2 coupe

2000 Audi A4 1.9TDI sedan

X 1990 Audi Coupe Quattro 20VT

X 1998 Audi A4 1.8 TurboQuattroSport Sedan VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bevis på den eller? med normal utveksling?

 

Hvis det er Nm som teller så brude 120d være like rask som en Honda S2000.Det er den ikke.

 

 

Dreiemomentet er der for å lage effekten. Det samme er turtallet. Til sammen gir de fremdrift.´

 

Litt stygt sagt kan man si at dreiemomentet er der for å ødelegge girkassen. Biler med enormt dreiemoment og lite turtall må ha veldig solid girkasse for å tåle kreftene.

 

Hvis man går motsatt vei, med lite moment og vanvittig turtall, blir det desto mer slitasje på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DREIEMOMENT PÅ HJULENE ER DET ENESTE SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen.

 

Det pleier å sette diesel-fansen på plass.

 

BINGO!

 

For de som har vært med å bremse biler på ulike gir, så har de kanskje lagt merke til at akselmomentet kan droppe over 1000nm fra 5. til 3. gir på mange biler. Altså bilen vil akselerere svært mye kraftigere på 3. gir enn på 5. gir selv om dreiemomentet i motoren er det samme.

 

Girutveksling har mye å si for ytelse. "Kort" giring gir mye akselmoment. Det er i hovedsak derfor feks. VTEC Hondaene flytter såpass på seg. F1 biler bruker jo dette prinsippet, ved å varve 20k kan man tillate seg ekstremt "kort" giring og dermed få et enormt akselmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha det var faktisk første gangen jeg har sett noen prøve og motbevise en utalelse med beviset for at denne utalelsen faktisk er korrekt. Kunnskapsnivået til folk på bilforumet fortsetter stadig å overaske meg :rolleyes:

 

(også en bilforumet.net journalist da :hammer )

 

jeg får si som i forrige innlegget mitt i denne tråden. skaff deg litt grunnleggende kunnskap OG FORSTÅELSE for fysikk før du utaler deg om det.

 

Se en gang til på formelen din.

Hvis man girer ned motoren kan man få så mye dreiemoment man vill. Dette vil da føre til at turtallet går ned (proposjonalt med at dreiemomentet går opp). På samme måte blir det omvendt når man girer opp.

Effekten vil hele tiden være den samme selfølgelig = max effekt for en motor kan ikke økes med en girkasse men det kan max dreiemoment.

Man kan sammenligne det med elektrisitet = en generator kan levere en hviss max effekt mens spenningen (dreiemomentet) kan man variere som man vill med en transformator = da går strømmen (turtallet) også proposjonalt opp eller ned i motsatt retning av spenningen.

 

En motor som er ideellt girt (for max preformance) vil altid ligge på det turtallet den har max effekt = den vil hele tiden ha max dreiemoment levert til hjulene i forrhold til hastigheten (turtallet) til hjulene. (Dette må vel bli en CVT gearkasse)

 

Så kommer sikkert noen å sier: hvorfor har lastebiler da masse dreiemoment i motoren og relativt lite effekt?

Svaret er selvfølgelig at en lastebil nesten hele tiden trenger nesten max effekt for å få tilstrekkelig dreiemoment ut på hjulene (gjennom en gearkasse seff) og motoren ville ganske fort blitt utslitt hvis den hele tiden skulle gått på 6000 rpm for å fått nokk moment til hjulene (effekt fra motoren) = man bruker en motor med meer dreiemoment = effekten flyttes ned i turtallsregisteret = man kan ligge på lavere turtall for og få den samme effekten = motoren varer lenger.

lastebilen hadde selvfølgelig gått like bra med en liten dreiemomentssvak motor med samme effekt men denne hadde blitt slitt ut ganske fort pga at den hele tiden måtte gått på så høyt turtall.

 

Moralen er som sagt EFFEKT ER DET ENEST SOM HAR NOE OG SI for prestasjonen

 

PS. hestekrefter er ikke "SI" enheten for effekt, det er watt

 

PS 2. det var egenklig ikke meningen å høres så spydig ut jeg blir bare jævelig irritert over folk som utaler seg om ting de ikke har greie på = vranglærer andre som leser det de skriver

 

Et ganske bra innlegg, men det hadde vært mye enklere å forstå hva du mente dersom du skrev noenlunde forståelig norsk. Jeg nekter å tro at du ikke kan bedre dersom du prøver :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

jeg lovte asim et tur, sykkelen er nå hentet og jeg er klar for og bli kjørt i fra..(haha LYKKE TIL med og ta meg på på kjøringen ved olavsgård) når er du klar med den rust haugen?

 

just for the record.. jeg stiller i en 2006 mod R1 med fullt effektannlegg..

 

tviler på at det blir noen oppmøte av noen 600 hk cossie, men jeg skal i allefall være mann for mitt ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han er så vond å be akkurat, så tror ikke du skal bekymre deg for noshow... men bilen er ikke på veien enda.

 

jeg lovte asim et tur, sykkelen er nå hentet og jeg er klar for og bli kjørt i fra..(haha LYKKE TIL med og ta meg på på kjøringen ved olavsgård) når er du klar med den rust haugen?

 

just for the record.. jeg stiller i en 2006 mod R1 med fullt effektannlegg..

 

tviler på at det blir noen oppmøte av noen 600 hk cossie, men jeg skal i allefall være mann for mitt ord!

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår