Gå til innhold

Nær- og fjernlys, '98 Passat 1,9 TDI

Ranger emnet

tannpirker

Anbefalte innlegg

På lørdag mistet jeg et nærlys, og i går gikk nr. 2. Ikke uvanlig at ei pære går, men jeg syntes det var pussig at begge gikk bortimot samtidig.

Da det var 2 reflektorer - en 60/55W-pære i den ene og at parklyset fungerte i den andre, antok jeg H4-pæra i reflektor nr. 1 (sett fra midten) var roten til ondet.

Pæra ble byttet, men nærlyset uteble. Kun park- og fulltlys fungerte. Antok da at sikringene hadde gått, men det var et blindspor.

Jeg tok en titt på den andre reflektoren, og nappet ut pæra som jeg antok var parklyspæra. Hm, den var da diger, tenkte jeg. Ved nærmere øyesyn var den på 55W, og da ante det meg at vi nærmet oss løsningen. H7-pæra viste seg å være synderen i begge tilfeller.

Mitt spørsmål blir da:

Hvorfor har jeg ikke nærlys på H4-pærene, all den tid det tross alt er en 60/55W-pære? Det vil jo si at pæra bare blir "halvt benyttet".

Reflektor nr. 1 (H4-pæra) går da på fjernlys, mens reflektor nr. 2 (H7-pæra) går på nærlyset. (Og så sitter det vel en liten pære for parklyset i samme reflektor).

Er dette riktig? En ukyndig bilist kan jo bli forvirret av mindre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, synes dette var rart, arbeider på bensinsatsjon selv så skifter mange pærer til folk, og det er ikke uvanlig at 2 pærer går nesten samtidig, det er nesten samme levetid på slike pærer. ca 400 timer. men det jeg synes vart rart at du hadde H4 pærer i bilen din når det også sitter h7 pærer der. sikker på at den andre pæren ikke er H7, H1 eller H3? istede for H4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i di indre reflektorene H4 pærer pga du har langlys og kurvlys i samme reflektor.

I ytre reflektor har du parklys og nærlys H7.

Att pærene går likt er ganske vanlig da di har lik levetid og det bestandig anbefales å bytte i par.

-01 Partner 2,0 HDI

-00 Passat 2,5 V6 TDI 4-Motion

-97 Passat Highline 1.9TDI Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i di indre reflektorene H4 pærer pga du har langlys og kurvlys i samme reflektor.

I ytre reflektor har du parklys og nærlys H7.

Att pærene går likt er ganske vanlig da di har lik levetid og det bestandig anbefales å bytte i par.

Så vidt jeg kan se, er det bare fjernlyset som brukes av H4-pæra. Når jeg ikke har fjernlys, er den indre reflektoren mørk/slukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan du dra ut lysbryteren en eller to hakk når du vrir den ett eller to hakk til høyre ?

Så lenge det er H4 i indre reflektor har du kurvlys, se boka til bilen.

Hovedlysbryter for med kurvlys:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Euroswitch-Light-Switch-Jetta-Golf-Passat-MK5-MKV-B6_W0QQitemZ140168321999QQihZ004QQcategoryZ50459QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

-01 Partner 2,0 HDI

-00 Passat 2,5 V6 TDI 4-Motion

-97 Passat Highline 1.9 TDI Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan du dra ut lysbryteren en eller to hakk når du vrir den ett eller to hakk til høyre ?

Så lenge det er H4 i indre reflektor har du kurvlys, se boka til bilen.

Hovedlysbryter for med kurvlys:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Euroswitch-Light-Switch-Jetta-Golf-Passat-MK5-MKV-B6_W0QQitemZ140168321999QQihZ004QQcategoryZ50459QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Skal sjekke. Instruksjonsboka er på tysk (importbil), så der er det lite å hente for meg :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider