Gå til innhold

Basskasse(r) i volvo 740 stv

Ranger emnet

740TIC-89

Anbefalte innlegg

Jeg holder på bygge stereo i min volvo 740 stv. Har bygd en kasse, og tenkte å ha en til som er lik. Jeg testet kassen med subbene framover, bakover og oppover. Bakover og oppover fungerte bra, men med subbene framover mistet jeg mye av trykket.

Den opprinnelige planen var å bygge to like, og sette den ene fram og den andre bak. Har tenkt på å sette bassportene oppover på den nye kassen, vil det fungere bedre? Andre tips?

Her er ei tegning av kassen:

http://s237.photobucket.com/albums/ff248/ljool89/?action=view&current=subkassen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre tips?

Element oppover og port bakover fungerer bra i stasjonsvogner.

Ellers er det desverre slik at plassering bak baksetet i en lang stasjonsvogn ikke er optimalt fordi kassen blir stående nærme midten av bilen i lengderettningen.

Prøv med kassa plassert helt bakerst i bilen, det fungerer best lydmessig, men akk så upraktisk.

I Mercedesen til kona har jeg støpt kasse i et rom bakerst i gulvet, fikk akkurat plass til 2stk. 10tommere, og det trøkker og låter bra.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Element oppover og port bakover fungerer bra i stasjonsvogner.

Mulig jeg ikke utrykte meg helt rett..

Jeg har allerede en kasse som den det er tegning av, med element og port bakover, den fungerer veldig bra. Planen var å bygge en kopi av den kassen med element og port fremover, altså fire elementer. Men den løsningen med element og port fremover fungerte dårlig.

Lurte på alternativer til den fremste kassen, tror det skal gå med begge deler oppover/fremover, eller en av hver. Noen tips som passer for meg?

Ellers mange takk for svar! Får satse på ditt forslag neste gang jeg bygger kasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er platene til den andre (fremste) kassen ferdige, og midlertidig montert sammen. Nå håper jeg bare jeg får et tips om hvor jeg skal sette subbene og portene på den. (Skulle helst vært ferdig til helga :op:)

Her kan dere se hva som er planen:

PA230235.jpg

Kjørte en tur og testet med kassen med elementene bakerst i bagasjerommet. Fungerte veldig mye bedre enn inntil seteryggen. Og på hjemturen fant jeg ut at fjernkontrollen på forsterkeren var satt til minimum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er platene til den andre (fremste) kassen ferdige, og midlertidig montert sammen. Nå håper jeg bare jeg får et tips om hvor jeg skal sette subbene og portene på den. (Skulle helst vært ferdig til helga :op:)

Kjørte en tur og testet med kassen med elementene bakerst i bagasjerommet. Fungerte veldig mye bedre enn inntil seteryggen. Og på hjemturen fant jeg ut at fjernkontrollen på forsterkeren var satt til minimum :D

Elementer og porter face til face med ca 20cm. i mellom kassene, så langt bak i bilen som mulig.:)

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier altså at jeg skal ha to like kasser med elementene mot hverandre? Det er enda ikke tatt på hull på den fremste kassen, så er har jeg mange muligheter.

Det viktigste er å plassere alt så nærme hverandre som mulig for å forhindre utfasing.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er altså ikke den opprinnelige planen med to fremover/oppover og to bakover noe å satse på?

Når du først har begge kassene i bilen er det jo bare å prøve, det er jo det som er halve moroa med bilstereo!:)

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant! Men jeg synes det er greit å få det til brukbart første gangen så jeg slipper å ut me 500 kroner ekstra i materialer til en ny kasse :) Men får se om jeg kommer på noe lurt i morgen. Dagen i dag gikk med til å skifte vannpumpe..

Mange takk for svar! :D

Får legge ut kommentarer og bilder når jeg er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
jeg ville hatt alle element og porter oppover...men det er jo meg da.. :p hehe...

edit: klikka send før jeg skulle :s , men de bakerste elementa vil sikkert få litt `corner/bakplate - loading` som kan hjelpe på trøkket ;)

prøvd med alt oppover da?

Prøvde den ene kassen med begge deler oppover og merket ingen forskjell, derfor valgte jeg denne måten for å få vist fram forsterkerne og for å ha de 30cm med bagasjeplass :) Skal etterhvert legge plate over forsterkerne for å skjule kablene helt. skal også legge plate over hulrommene på sida av kassen og ha glass inn mot kondensatoren på høyresida. Hvis jeg klarer alt dette da..

Lurer også på å bytte ut subforsterkerne som nå er Pioneer PRS-D1100M og GM-7300M med en dynaBel BF 7501. Har fått tilbud om å kjøpe en til 3000,- Noen som har en kommentar til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider