Gå til innhold

Topp pakning????? til b230ft

Ranger emnet


B230FullTryck

Anbefalte innlegg

Og hva har du så gjort med motoren din for å kjøre rundt med så høyt ladetrykk da? Helt original men så høyt ladetrykk som mulig? I så fall er det bare å senke skuldrene HELT og sette deg til å lese litt om motorer før du gjør noe som helst. Jeg kjører rundt med 1.5bar på originalpakninga mi på B21ET bygget mitt - med en ok stor snurre. Skriv mer om motoroppsettet ditt og hvilken retning du vil gå så får du nok mer hjelp fra folk her. Å senke komp for å lade mer uten noen andre modifikasjoner gir i alle fall ikke mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt! hehe..

 

Han spurte vel egentlig bare om hvor han kunne få tak tykkere toppakning..

siden han ikke har spurt noe mer så har han enten fått svar her eller andre steder :)

 

Får vel lære han som alle andre.. uten at jeg kan si hva han har gjort feil og hvor mye trykk han kjører med,alt er jo relativt..

du vet det kanskje siden du blir så engasjert? :)

 

men som sagt så er det vel bare han som må ta konsekvensene av sine evt. feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt! hehe..

 

Han spurte vel egentlig bare om hvor han kunne få tak tykkere toppakning..

siden han ikke har spurt noe mer så har han enten fått svar her eller andre steder :)

 

Får vel lære han som alle andre.. uten at jeg kan si hva han har gjort feil og hvor mye trykk han kjører med,alt er jo relativt..

du vet det kanskje siden du blir så engasjert? :)

 

men som sagt så er det vel bare han som må ta konsekvensene av sine evt. feil..

 

Så derfor skal vi bare ligge unna i stedet for å gi tips til noen som eventuelt kommer til å kaste bort masse penger og tid/arbeid fordi han ikke helt vet hva han holder på med?

 

Trodde forumet var til delvis for å lære av det andre kan bedre enn deg og lære bort det du kan jeg? Kan ikke helt se hva som er galt i mitt innlegg egentlig, oppfordrer jo bare til en informasjonsveksling.

 

Men hvis det er noe galt i dette kan man vel kjøre følgende svar til alle gutta som lurer på om de kan kjøre 1.5bar turbotrykk på sin B230ET fordi de har hørt at de med 400hk kjører med 2bar og neddreide stempler - "joda mister, bare lad på du og skru som en helt!" og etter to-tre uker kommer det en tråd om et motorras der bileier holder forumet ansvarlig fordi det var noen på forumet som sa at dette kom til å gå kjempebra!

 

 

Jeg er ikke ute etter å verken lage kvalm eller snakke nedlatende til noen som helst, men hjelpe de som kanskje er litt på dypt vann uten helt å være klar over det. Husker selv for 3-4år siden da jeg lurte på om det var nok å sette på en ekstra dyse på B230ET'en for å lade 1.1bar - man blir klokere på såmangt bare man tar seg tid til å lese litt og ikke minst veksle erfaringer med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at han kun spurte om hvor man fikk tak tykkere pakning da! :)

Mere info. er det mulig å oppdrive i alle de tusen trådene man finner her på forumet..

Dere sitter og synser og tror dere vet hva som er greia med akkurat hans motor,uten at han skriver en linje om det.

 

Så klart skal man hjelpe folk,men da helst om det de spør om da! og ikke om atte hvis fordi..

 

Og..

Org. pakning tåler mye det.. men er mer avhenghig av rett map. enn en som er sterkere når man begynner å få litt krutt under panseret!

Mener med det at man kan laborere mere med ladetrykk på en sterkere pakning og få små detonasjoner uten at det ryker så lett! f.eks på en chippa++ 940 motor

 

problemet med "for" bra pakning og ukorrekt map er en detonasjon som bøyer f.eks råden eller brenner hull i stempelet... ( det klarer jo folk uansett sef.)

 

men sånn er det desverre ofte man lærer!

Og å kjøre en rett trimmet motor er ingen garanti for driftssikkerhet! nok at pumpa suger luft så er havari et faktum,er det da forumet sin "skyld" at ikke alskens info. om catchtank ble gitt??

 

Grunnen til detonasjon er jo sef. for lite bensin og/eller for høy tenning i forhold til ladetrykk..

 

Så at skjærekant og kobber er oppskrytt er vel litt å ta i for ved et punkt sylindertrykk/effektmessig så holder ikke org. pakning lengre..

 

tykkere pakning er jo den enkleste køsningen på lavere komp.

men er sef. ingen optimal løsning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at brukere som har såppass til erfaring at de vet både det med rett blanding og tenning i forhold til manifoldtrykk og med denne kunnskapen laborerer på grensen til det en original B230FT tåler (som er MYE) ofte vet både hvilken toppakning man bør kjøre med og hva som er best av å senke komp eller kjøre andre løsninger for å ta ut mer av en motor som egentlig har mer enn lav nok kompresjon for et ganske høyt effektuttak originalt. (8,7:1) Og hvor i all verden skal han ha fått tak i de delene som antakeligvis er i blokka på den B230FT'en som har for mye pulver til at orig.pakning og 8,7:1 i komp går greit uten å ha kommet over en toppakning som passer til hans formål? Dette stiller jeg spørsmål til i hvertfall...

 

Når man da ser en nyregget bruker som logger seg inn på det mest kjente bilforumet i landet for å spør et slikt spørsmål kan man kanskje få inntrykk av at han heller ikke har sett gjennom alle de tusen trådene som finnes med info om både det ene og det andre, og da ser jeg slett ikke noen grunn til at det skulle være galt av andre forumbrukere å få vedkommende til å tenke seg om, eller å få stille litt spørsmålstegn med hva han faktisk er ute etter.

 

OM det skulle være slik at han holder på med f.eks. et 550hk bygg og at 8,7:1 i komp er for høyt til at han klarer å få ting til å lire ihop uten at han enten ikke når effektmålet eller ligger for nære grensen til tenningbank og med dette for høyt sylindertrykk som fører til at toppakningen blåser - ja DA kan han jaggu med rette bli irritert på at det sitter en gjeng med bedrevitere på et bilforum og forteller han ting han vet alt om fra før. Men dette var noe jeg tvilte litt på i dette tilfellet, så derfor prøvde jeg å suge ut noe mer informasjon fra trådstarter.

 

Og når vi svært ofte har tråder på forumet med spørsmål om "hvor mye kan jeg lade på en original..." "hvor mye hk tåler en..." "hvordan få 240hk uten å bruke 3000kr på BSR-chip" ofte fra ferskt registrerte brukere som ikke har sett "SØK" knappen kan det vel være greit å gi fra seg litt nyttig informasjon til folk som kanskje har bruk for det.

 

Hadde dette vært en bruker som hadde 500+ innlegg og kanskje hadde en signatur der det sto noe om hvilken bil han hadde eller kanskje et bremseresultat fra et motorbygg som sa 327hk 489nm eller lignende skulle jeg holdt smella jeg... Men det er tydeligvis folk som ikke tåler at folk uoppfordret gir fra seg nyttig informasjon med de beste intensjoner med bakgrunn fra egne dårlige erfaringer...:web

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kjøpte skjærkant til min originale FT maskin, funker greit det selfølgeligt, kjøpte det for å få ein toppakning som eg viste eg konne stola på.

 

åsså går det ann å bruke den om igjen, har hatt den pakningen på 2 maskiner nå og det funker heilt greit, så slepper du å kjøpe ein ny toppakning viss den originale ryke igjen, var derfor eg kjøpte skjærkant, så slepper eg og bruke unødvendige penger på nye toppakninger etter hvert, blei lei av å kjøpe ny pakning for hver gang eg sprengte ein maskin.

 

men prob med skjærkant er jo at du forskyver problemet ditt videre.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår