Gå til innhold

Noen spørsmål ang B21at..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Skal begynne på AT-en min nå igjen snart. Det jeg da lurte på er om jeg kan bruke ei elektrisk bensinpumpe som jeg har under bilen evt ei pumpe jeg har i tanken? Tanken er ihvertfall ei pumpe under bilen. Blir det letteste.. Uansett, må jeg ha BTR om jeg skal ha elektrisk pumpe? Hvilken pumpe er det å anbefale?

 

Når det gjelder fordeler, kan jeg bruke en F-fordeler, eller må jeg ha en annen fordeler..? Hørte noe om den med den store vacuumklokka.. F-fordelerene har jo ikke noen klokke, så det må vel være det beste..?

 

 

Den turboen jeg har er fra en saab 900 turbo, og den er litt feilvinklet med tanke på utblås av trykk. Når jeg setter et trykkrør på stussen, tar den i tårnstaget. Går det an å gjøre noe med dette..? Bortsett fra slegge mekk.. :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må ha fordeler med den store vacuumklokka ikke så kommer du til og få mye problemer med tenninga når du får 'høyt' turtall og motstand på motorn.

Volvo 240GLE Turbo, 84Mod Bruksbil

Volvo 240GL Turbo 85Mod Bruksprosjekt

Volvo Amazon 65mod Langtids prosjekt

Volvo 245GLT 83Mod Prosjekt eller selge?

Volvo 164......69Mod Prosjekt eller delebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må altså ha fordeler med den store klokka? Hvordan får ET motorene det til å funke da..? Dem kjører jo med fordelere uten vacuum..?

 

Hvordan blir det med el.pumpe da..? Om pumpa leverer for mye bensin i forhold til det motoren trenger, justerer man det ned på btr'en, sant? Men hvor blir det av det resterende av bensinen da..? Er jo ikke retur på gassere..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vaakumklokke på de et motorene jeg har sett hvertfall..

greit å få senka tenninga litt ved trykk ja!

 

Kan f.eks montere Facet red top el. pumpe for gasser.. den pumper 200 l/h eller blue top som leverer litt mindre..

 

Btr må du ha ellers tror jeg flottørkammeret ditt flommer over rimelig greit.. ved rett trykk inn på gasser så skal nålventilen klare å holde stengt når flottør flyter opp. fungerte flott med red top og btr uten retur på 2x45mm Weberene jeg hadde en gang i verden :)

 

Noen biler har retur på gassermotorene sine også..

Fins vel btr til gasser med retur og

 

alle garret (saab) turboer kan du vri komp. hus og turbin hus uavhengig av hverandre.. bare løsne boltene bak på husene det

men sørg for at olje inn/ut på lagerdel står rimelig loddrett +/- 15grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aceofspades, så du mener at om jeg kjøper Facet red top el. pumpe for gasser, monterer den og en BTR, så kan jeg kjøre dette med den orginale turbogasseren til volvo?

 

Hva mente du med at olje inn/ut på lagerdelen står loddrett? Vrir jeg den om jeg vrir komp.huset? Er ikke mye jeg må vri huset. Det er vinklet litt mer fra motoren enn loddrett. Står omtrent slik \\. Jeg må ha det ca loddrett, ||

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det skal fungere..

men må vel ha en btr til gasser som er vaakumstyrt da.. så bensintrykket øker med turbotrykket eller en annen løsning..

 

Er vel koblet turbotrykk til den org. mekaniske pumpa også!?

 

Lagerdelen med olje inn på toppen og retur i bunn skal stå ca. loddrett i forhold til hverandre. altså olje inn/ut..

 

Du vet vel hvordan det ser ut med oljetilboblinga org.!? Akkurat sånn skal det være..

 

Er vel bare komp. huset du må vri på Saab turboen tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, er en tredje nippel på turbobensinpumpen ja. (den mekaniske).. Skjønner hva du mener nå.. :)

 

Uansett, som jeg sa, når jeg skal vri komp.huset, vrir jeg vel ikke oljetilkoblingshullene samtidig? Er vel tre deler på den turboen? Komp, oljehuset og eksos?

 

 

Ang den linken du sa der, den nederste btr'en, kommer den til å funke? Sender de folka der til norge?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Da er jeg med ja..

 

Må vel ha meg en btr og ei el.pumpe hvis jeg ikke får tak i den orginale mekaniske turbopumpa..

 

Uansett, prøvde å snu komp huset i går. Fikk ikke vridd det så veldig mye, men tror det skal gå fint nå.

 

Uansett, det er jo vann og oljekjøling på denna turboen.. Går det an å blinde vannkjølinga, uten å risikere noe..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg også mener, men har sett mange her på forumet som blinder vannkjølinga pga noe tull med at vannet blir for varmt grunnet turboen.. Eller noe slikt.. Vannet gjør jo akkurat det samme som oljen, så teoretisk sett skal det jo gå an å kjøre uten vannkjøling..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egr der så er det der for at det skal brukes! :) osv..

 

Er mange som kjører uten vannkjøling.. jeg har gjort det selv uten trøbbel.. bare sørg for å ha bra kapasitet på oljekjøling og kjøl turboen godt ned før du stopper bilen..

 

Ettersom man får kjøpt turboer valgfritt med eller uten vannkjøling og ellers er alt identisk på de så kan det vel ikke gjøre noe å ta det av..

Selv om noen mener det er mindre oljekanaler på vannkjølte turboer..

kan ikke skjønne hvorfor lagrene skulle trenge mindre olje fordi om de er omgitt av vann noen mm med gods unna

 

Vannkjøling er vel et resultat av at bil/turboprodusentene forsøkte å lage turboer som varte lengre og helst motorens levetid..

Er ikke alle som kjører turbobil som vet så mye om hva som skjer hvis man f.eks stopper bilen dønn etter en halvtime med flat fjøl

 

Trenger ikke blende hullene..

Det mein no æ da :)

 

Men er jo rimelig greit å koble til vannkjøling på en 240 da,så det er fort gjort for de som absolutt vil ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår