Gå til innhold

Noen spørsmål ang B21at..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Ah, så du mener jeg kan koble vekk vannkjølinga? Ble igrunn bare rot med vannkjølingen jeg laga til med t-stykker osv.. + at turen/returen på turboen lakk. Var en av de som lak ihvertfall..

Hvis jeg kjører uten vannkjøling, burde jeg da ha en oljekjøler, eller kan jeg kjøre slik som den er nå? Uten oljekjøler altså..?

Lurer også på det med oljeturen. Den har jeg henta i framkant av motoren rett ved siden av vannpumpa. Går det an å flytte den til der jeg har oljelampa, men samtidig få oljelampen til å funke?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ah.. Ja, da er jeg med. Vil tro det er lettere å ta ut oljeturen der, enn i fremkant av motor, pga kjølevifta og reimene.. Uansett, er den orginale oljeturen der i oljelampa?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som veit..?

Hvordan skal jeg gjøre det med fordeleren forresten? Går det an å bruke en vanlig stiftfordeler, å sette på den store vacuumklokka, eller må jeg ha en tom fordeler som har den store klokka?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt hydraulikkdeler sef. men vet ikke om jeg ville hatt et sånn juletre som er avbildet..

Vet da pokkern hvor org. oljetrykk kommer fra på blokka.. men kan tenke meg det er en kladd med hull til trykk(dobbel bryter til lampe og måler)/temp og oljetrykk som er skrudd fast i hullet der oljetrykkbryter sitter.. men sikkert noen som vet sikkert!?

Er jo ikke noe stress å ta trykk fra blokka i framkant ,med banjokobling så blir det god plass til alt som snurrer i nærheten!

Kan sette store vaakumklokka i en fordeler med stift.. men hvorfor?

Stiftløst er jo heller å foretrekke!

Bygde om en b23e fordeler med vaakumklokke fra en saab 900 turbo en gang i verden.. fungerte det også,for tar jeg ikke feil så er det samme klokka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Det bildet der, var et jeg fant på ei side der en hadde bygd turbo av b23 ellernoe.. han brukte den der. Hadde tatt trykket fra framkant av blokka til å begynne med, men ble bare surr det med tanke på vifta osv. Var ikke langt unna den ihvertfall.

Hvordan får du vacuumklokka til å funke på en stiftløs fordeler? Er jo ingenting inni der den kan festes i, samt hull til å feste klokka i, etter som jeg har sett.. Har en fordeler fra en 230e/a/f. Kan den funke?

Hvorfor er stiftløs å foretrekke?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo innlysende at du ikke kan bruke en tom fordeler uten at du har tenning/givere som støtter en sånn..

Stiftløst er uten stift og kondensator! Stiftløse tenningssystem klarer med høyere turtall enn stifttenning..

altså de er mere stabile og nøyaktige og gir en kraftigere gnist ettersom det er tenningsmodulen som bestemmer ladetid på coilen istedet for stiften..

F.eks b23e har induksjongiver i fordeleren og tenningsplate med vekter som gir en tenningskurve..

Flere typer B230 har vel fordeler med hallgiver.. dette er er en av to typer fordelere du kan bruke.. men må ha tenningsmodulen og kontakter/ledninger som følger med hver respektive type..

Så enkelt forklart så må du ha en fordeler som har v.klokke org. som du skrur av og setter en større vaakumklokke på! :)

F.eks også en org. stiftfordeler.. det vil fungere det også men er jo veldig gammeldags og ikke like bra og vedlikeholdsfritt som stiftløse system..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Da er jeg med ja.. Da ser det vel ut som om jeg må bruke den fordeleren jeg har.. Altså med stift.. Kan jo sette på ei større vacuumklokke på den, å bruke det slikt inntil jeg får meg en stiftløs fordeler med klokke?

Kan jeg forresten bruke den store vacuumklokka med 2 nipler, å så blinder jeg bare den ene nippelen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja.. Har vært å rota litt nedi garasjen, å da fant jeg en elektronisk fordeler med den store klokka og 2 nippler på.. Denne kan jeg vel bruke? Fant ledningsnett og tenningsmodul også..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kom opp ett nytt problem nå.. Har en b230e som jeg har forgasser på i bilen nå. Der har jeg servopumpe der det ene festet til pumpa er i samme "hus" som fordeleren er fast i. Hvordan blir dette på B21 blokka, som ikke har hull til servopumpa i samme "hus" som fordeleren?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider