Gå til innhold

Godkjenning av motor med datasprut.

Ranger emnet

0milt

Anbefalte innlegg

Bergens Tidene skjekke bilen din hvis du kjører over noen? :D Dagens :D

For det første skrives det Bergens Tidende. For det andre, så bruker vi denne forkortelsen for Biltilsynet aka Statens Vegvesen SVÆRT ofte på BF (som betyr Bilforumet). Så det burde ikke være tvil for noen andre enn nybegynnere her og folk som ikke er så rask i oppfattelsen. :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel andre regler på veteranbiler...tror jeg?

om du tenker på hk avgift så er det ikke noen slik ordning på veteranbiler...

Importerer du en veteran kan du montere en motor på en million hk uten å måtte betale noen mere til tollvesnet.

om biltilsynet godkjenner det er an annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes biltilsynet ikke burde lage det så vanskelig og godkjene en ombygd bil som jobben er gjort skikkelig på uansett hvilken motor du skal ha nedi, er det gjort de tingene som trengs i forhold til antal hk/nm og vegrep så burde det meste gå igjenom synes jeg, det har seg jo sånn at det er veldig sjeldent det er ulykker om en tar en burn out, men det skjer ofte store ulykker i stor fart, poenget er at du kan i mange tilfeller kjöre like fort med en 100hk bil som en bil med en 500hk, og du kan modifisere den samme bilen som org. hadde 100hk til og stoppe like fort og sitte like bra på veien om den har 500hk.

Er det ikke bedre da at de som er interesert i å bygge drömme bilen sin får mulighet til det + at de får gjort det i sammsvar med norsk lov og i enighet med BT?

Hvis det er slik at det er sant at det ofte er folk fra BT og politiet inne på dette forumet hvorfor registerer de ikke seg en bruker der de kan svare på spörsmål og diskutere og gi råd, og väre villge til og sammarbeide med oss, og skaffe seg et godt forhold med oss og få til et bra system? I stede for at de fleste blir mer eller mindre "motarbeida" når de pröve å gjöre noe skikkelig....

Og ang. klima politik så er det jo fult mulig for de som er drevene med data sprut og få en bil (for og ta fks. en gammal 240) og få den til og ha lavere forbruk en de aller fleste nye biler i alle fall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er "ikke" tredd i kraft!

Du kan ha en trykkforgasser og turbo på en 88mod volvo,bare den ikke overskrider effekt og Nm bilen er godkent for.

Det er "kunn Co ved tomgang som er kravet på "ALLE" biler som er registrert engang før "1989" Ja om eg skulle ha valgt mellom eit

programerbart sprut eller en steinalder teknologi ala trykkforgasser,så hadde eg valgt DATASPRUT.

BT kan ikke forandre de reglene uten videre. MEN biler registrert etter 1988 så er der krav om utslipp ved last og forskjellige turtall som simulerer kjøring etter vei.

Der har de med eit datasprut problem med å vise om avgassen er i orden. Men det er nå ikke tvil om at det er null problem å justere motorer så de klarer kravene, men du må ha eit papir på at den er i orden fra eks TUV.Det enkleste er selvsagt å kjøpe chip som har TUV godkjenning.

Øyvind

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det samme selv...

Hvis du f.eks har ett autronic sprut, kan du ikke da ta å få laga ett volvo merke og klistre over? Står det volvo eller jetronic på boksen så skjønner de sikkert ikke forskjellen...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når dem kikker under panseret(noe som han som godkjente min egentlig ikke gjor i det hele tatt faktiskt) forteller du jo bare at du hadde ET HELVETTE med å pelle hele nettet fra hverandre, bytte gamle morkne ledninger med nye, avpasse lengder, og nye kontakter osv, og treke det i skikkelige teflonstrømer, istedenfor det der jalla plastikk greiene som er orginalt.. så tipper jeg han sier" å helvette DA har du faen hatt en fæl jobb1 men det ser jo alle tiders ut nå! tenk at folk gidder bruke så mye tid å legge så mye arbeid ned i en gammal volvo!?

bare gleden.. om en kan snakke litt for seg, og vet åssen en skal "angripe" saken, kan man snakke seg rundt de der folka rimelig greit..men kommer du med 4coiler og uten fordeler, sier det seg selv at de reagerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når dem kikker under panseret(noe som han som godkjente min egentlig ikke gjor i det hele tatt faktiskt) forteller du jo bare at du hadde ET HELVETTE med å pelle hele nettet fra hverandre, bytte gamle morkne ledninger med nye, avpasse lengder, og nye kontakter osv, og treke det i skikkelige teflonstrømer, istedenfor det der jalla plastikk greiene som er orginalt.. så tipper jeg han sier" å helvette DA har du faen hatt en fæl jobb1 men det ser jo alle tiders ut nå! tenk at folk gidder bruke så mye tid å legge så mye arbeid ned i en gammal volvo!?

bare gleden.. om en kan snakke litt for seg, og vet åssen en skal "angripe" saken, kan man snakke seg rundt de der folka rimelig greit..men kommer du med 4coiler og uten fordeler, sier det seg selv at de reagerer

Montere litt decoys før man kjører inn. :D

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 5 coiler da?:???: :coplight :coplight

Lenke til kommentar
Del på andre sider