DaNnYb0y Skrevet Oktober 23, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2007 Tenkte jeg skulle lære meg å sveise... F.eks. hvis man skal bytte hjulbue, skal da den nye hjulbuen sveises kant i kant med den kanten man har fått etter å skjært ut den gamle? Altså ikke overlapp. Hva skal man bruke for å holde den nye hjulbuen fast inntil resten av karosseriet mens man sveiser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Caprice Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 tvinge / sveisetang? Siter 100% Death Proof Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ford.Pow Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Eller bare lage/kjøpe noen sveise klemmer som dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokim Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 eller så kan du holde den/få en annen til og holde den i riktig posisjon og punkte ett parr steder og se om det er ok. pleier og funke bra på mindre biter mulig det blir litt verre på en hel hjulbue Siter # 1996 940 herregårdsvogn # 1969 Amazon 122S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet Oktober 24, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2007 Jeg overlappe med bare et par mm slik at overlappen sveisa inn i smelte badet. :) Og så heter det MAG og ikke MIG. Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kiltax Skrevet Oktober 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2007 man må også passe på å ikke sveise hele skjøten på en gang.. blir satans etterarbeid da.. sveis ca 2 cm om gangen på hver side og kjøl ned hver gang.. hvis ikke så slår metallet seg og da må man "rette opp" og bruke masse sparkel Siter Mercedes 230E 91mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Oktober 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2007 jepp. pass på at det ikke slår seg.. går første året mekk nå.. dumme lærern min sa at det var sånn man gjor det han, hel sveisa på karroseri, for det vart finest, så sa jeg at da slo det seg jo. så sa han at det var bare å sparkle over.. å det blir jævlig kjedelig etterarbeid.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet Oktober 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2007 Og så heter det MAG og ikke MIG. Det spørs jo om du bruker aktiv eller inaktiv gass. Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skodaman Skrevet April 18, 2008 Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 prøv så fint du kan å få av den gammle buen etter det kan du legg den nye buen kant i kant å pukte rundt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Er ikke så vanlig enda å mig sveise karosseri siden mig er for alu men. Kan jo breisle, nesten som mig/mag bare med kopper tråd av en legering, da kan du legge en larve uten at det slår seg siden tråden har såpass lav smelte temp :D Men, sveis en larve på 1.5cm ca.. slå på den med karosseri hammern mens den er varm for og fjærne spenningen, hopp over 1,5cm osv.. sånn jeg gjorde det å har åftt det lært ang breddinga på e30'n. Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet April 19, 2008 Rapporter Share Skrevet April 19, 2008 Er ikke så vanlig enda å mig sveise karosseri siden mig er for alu men. ehm.. hehe MIG er ikke kun for alu. Det er ikke apperat typen som bestemmer hva du skal sveise. Det er tråden og hvilken gass du velger. Vil også informere. For og sveise alu så er det best med activ gass. altså mag. Da fjærner den active gassen oxyderinga som legger seg på alu. forskjellen blir altså gass typen. og alu tråd. tar du og setter f.eks misson 18 gass. og rustfri tråd. så kan du sveise rustfritt. tar du da og setter vanlig tråd kan du sveise vanlig plater, rør eller hva du vil. setter du i alu tråd og F.eks argon gass så sveiser du alu. Men jeg foretreker tig/tag til alu. og rustfritt. for da polvender man enkelt. og får en penere lysbue. sikkert endel mig/mag apperater som også kan dette. men sveiseapperater sveiser "alt" det er tråd og gass som bestemmer hva du sveiser. Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hebbelille01 Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 Trenger litt info... vilken gass og tråd skal man bruke eller bør man bruke får å sveise karosseri deler? jeg har et MIG/MAG aperat, per i dag har jeg ikke kjøpt inn gass. bruker en flussfylt tråd. må kjøpe munstykke til gassflaska og gass men vør vite vilken gass jeg bør bruke Kan denn eventuelle tråden og gassen brukes til å sveise 15*15mm firkant rør også. Siter http://www.bilforumet.no/prosjektforum/192480-toyota-carina-ii-2-0-gli.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet April 20, 2008 Rapporter Share Skrevet April 20, 2008 15 x 15 mm firkant rør kan den sveise ja. men det som er innteresangt er gods tykkelsen. altså veggenne i firkantrøret. er det 2mm eller mere bør du skråslipe for og sikre en god gjenomsveis. altså skrå slipe veggenne. ikke hele røret. slik att godset kommer slik mot hværandre \/ du beggynner sveisen ned i godset i V'n og fyller opp under sveising. Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hebbelille01 Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 Takker for infoen,har ikke sett så nøye på tykkesen på godse i de firkant røra, men skjønte hva du mente. men vilken trå og gass skal jeg bruke? Siter http://www.bilforumet.no/prosjektforum/192480-toyota-carina-ii-2-0-gli.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet April 22, 2008 Rapporter Share Skrevet April 22, 2008 mison 18 mener jeg og huske er en kurrant alround gass. tråd 0.8 mm vanlig stål. Funker fint til det meste av firkantrør. er firkantrøra veldig tynn godset altså under 1 mm. kan du bruke 0.6 mm. Men vær obså på hva du har av matehjul på maskinen. og sjekk om maskinen din har strøm nok til 0.8 tråd. Dette bør stå i bruksanvisningen. Hvis du må bruke 0.6 mm og skal sveise 2 mm gods. øk matinga og følg på med strøm.og pendl godt. obs ser nå att mison 18 er til rustfritt. reis til Tess eller aga og spørr litt der Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.