Gå til innhold

Lade problem 230E

Ranger emnet


duffie

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med et problem jeg har. Har en 230E 1990 modell. Plutselig da jeg skulle ut og kjøre en morgen så jeg at ladelampen og de fleste andre lampene ved siden av lyste svakt. Jeg kjørte og tenkte at det muligens bare var en feil med instrumentpanelet siden ikke bare ladelampa lyste.

 

Så gikk jeg tom for strøm og bilen stoppet. Byttet til NY dynamo og nytt batteri. Lampene lyste ikke lenger. Men så skjedde det samme igjen senere på dagen. Virket på en måte som om lampene kun hadde lyst pga dårlig strøm.

 

Noen som har peiling på hva dette kan være? Ikke så kjent med mercedes, har den evt noen laderelèer eller noe sånt?

 

Setter pris på all hjelp!

 

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Overspenningsrele sjekket og byttet fra en bil som går og fungerer 100%. Så det hjalp ikke.

 

Når jeg starter bilen med kabler nå, så går den en liten stund, ladelampen lyser faktisk ikke(kun når bilen ikke går). Når det begynner å bli skikkelig lite strøm igjen og motoren begynner å fuske, så begynner ABS lampa å lyse også. Ellers lyser pærene i instrumentpanelet sterkere når bilen står på tomgang enn når jeg gir gass.

 

Noen som har peil? Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også alle jordingskabler.

 

Svakt lys i en eller flere lamper tyder jo på at lampa ikke får den speningen den skal ha. En lampe som gløder får kanskje bare 8-9Volt eller noe sånt.

 

Still inn Voltmeteret ditt på Volt(!) Sett så den ene ledningen på Batteriets plusspol, og den andre lednigen på dynamoens plusspol. Det er vel flere ledninger som går inn på dynamoen, men det er som regel den tykkeste som er riktig. Du skal nå ha helst 0Volt. Du kan godta opp til 0,8V her. Det er nå spenningsfallet mellom dynamoen og batteriet du har målt.

 

Gjenta så målingen på minussiden. Altså den ene Voltmeterledningen på batteriets minuspol og den andre ledningen direkte på dynamoens chassis. Skrap litt med testledningen her for å få god kontakt. Du skal godta samme avvik som ovenfor.

 

ALLE målinger skal skje mens bilen går på tomgang.

 

 

Kan jo være helt andre ting som er feil, men dette er en enkel ting å starte med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår