Gå til innhold

Volvo V70 med automat som jukser

Ranger emnet

JanErik

Anbefalte innlegg

Har en V70 AWD (ikke XC70!)2001 modell som har begynt å tulle litt med giringa på automaten.

Første gangene var det når jeg dro den ut på gira så var det akkurat som om kassa bomgira og motoren ruset seg opp før nytt gir smalt inn..

Nå har det skjedd et par gangen med rolig kjøring også...

Har blitt tipset om å skifte olje og evt laste inn ny programvare, men dette blir jo fort 5-6000 i følge Volvo - frister ikke helt..

Har også blitt tipset om å helle på litt Omega 917... Har selv brukt denne med stort hell på både servoer og motorer, men jeg er litt usikker når det gjelder å helle den på en automatkasse.

Andre tips og synspunkter tas i mot med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at noen biler blr ganske umulig hvis ikke olje blir byttet når den blir dårlig, da drar man på et verksted og får byttet olje og justert girkasssen og da er den som ny igjen. Dette var på en opel men det er jo værdt å ringe og høre.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fulgt service/ intervall med skifting av girolje?
Etter det volvo hevder skal automatolja kun behøve byttes om en kjører veldig hardt (f.eks. mye med henger) eller at den går som taxi. I praksis er det nok mange som bå bytte etter en stund. Det ligger en del tråder om dette på Volvo-forumet :http://forum.volvoforum.no/viewforum.php?f=30

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skifter kun olje ved spesielle tilfeller av hardkjøring f.eks i taxiyrket. Jeg byttet. Det ble bedre giring selv om det i utgangspunktet ikke var noe fryktelig galt med giringen bortsett fra litt hard giring. Olja var litt svart kanskje. Byttet selv.

Du har kanskje AW55 kassa som meg. Ingen filter på den å bytte.

Jeg anbefaler å ta en telefon til HK Bilar i Strømstad for å sjekke pris der. Du kan fort komme ut med halve prisen.

03 V70 D5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en V70 AWD (ikke XC70!)2001 modell som har begynt å tulle litt med giringa på automaten.

Første gangene var det når jeg dro den ut på gira så var det akkurat som om kassa bomgira og motoren ruset seg opp før nytt gir smalt inn..

Nå har det skjedd et par gangen med rolig kjøring også...

Har blitt tipset om å skifte olje og evt laste inn ny programvare, men dette blir jo fort 5-6000 i følge Volvo - frister ikke helt..

Har også blitt tipset om å helle på litt Omega 917... Har selv brukt denne med stort hell på både servoer og motorer, men jeg er litt usikker når det gjelder å helle den på en automatkasse.

Andre tips og synspunkter tas i mot med takk!!

hadde det samme problemet med en crysler neon som modern kjørte for 4 år siden. en flaske omega 917 gjorde susen 1 gang i året....

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper mitt svar kan hjelpe. HAdde akkurat helt dønn samme problem på min caravelle ei gang. giringen var helt ut å kjøre og ruste seg som du sa før nytt gir smalt inn. Problemet på min var at MOP føleren var gåen. etter jeg byttet den ble den en god del bedre. byttet oljen også... det er viktig, når du skal bytte oljen må du bruke spesialverktøy for å få ut alt. eller får du kun ut halvparten og setter kun på halvparten ny olje. dette må gjøres på verksted helst. men det hjalp ingenting. så viste det seg at det rett å slett var noe fysisk galt med kassen så jeg byttet den til en fabrikkoverhalt en. da ble den som ny. Kan godt hende at det hjelper å skifte olje på din, men det gjør de på servicer når det trengs så tipper at det ikke er det som er problemet. men søk etter feilkoder, bytt olje for sikkerhetsskyld, hør med volvo selv, sjekk om det er mop føler på den, sjekk om hjernen funker helt fint også. for den styrer timingen med giring og gass osv. håper dette hjalp deg litt i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider