Gå til innhold

Motoren kveles! Automatgir..

Ranger emnet

wolfdog

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp.

De siste dagene har jeg hatt problemer med at motoren på min Opel Kadett -88 slår seg av plutselig, under kjøring, som oftest ved krypekjøring i rushtrafikken. Jeg kjører uten problemer vanligvis, helt til dette plutselig oppstår. Motoren/bilen "hoster" litt, da VET jeg at nå er det like før det skjer. Og det skjer jo selvfølgelig da. Så jeg må jo stoppe helt opp, starte bilen på nytt, og forhåpentligvis får jeg kjørt videre da. Utrolig irriterende når dette skjer på vei inn i en rundkjøring eller ut av et kryss :)

Det har også oppstått ved kjøring i 60 sone, plutselig. Mister helt kontakt med bilen, ingen virkning av å trykke på gassen. Akkurat som om motoren bare slår seg av. Så da må jeg stoppe opp. Sette giret i Parkering, og starte på nytt.

Har automatgir, så det er ikke pga dårlig giring fra sjaførens side at dette skjer :-)

Lurer på hva det kan være som forårsaker dette. Derfor hendvender jeg meg hit. Noen som kan hjelpe meg? Vet ikke hvor jeg skal begynne å se etter feilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka oljekvaliteten på automatkassa?

Var ute for en bil, en gammel Mustang, som ikke gikk helt rent på tomgang. Grunnen var havarert automatkasse.. Rutinemessig skulle jeg skifte olje på kassa, og oppdaget et én cm tykt lag av metallspon i bunnpanna på automatkassa. En automatkasse bruker samme olja i momentforsterkeren (konverteren - det man kan kalle "clutchen") som den som sirkulerer i selve kassa. Om olja er meget tyktflytende av en eller annen grunn (forurenset pga metallspon e.l.) så må motoren jobbe mer en normalt for å dra med seg automatkassa rundt. På turtall og under kjøring så merkes ikke dette like godt som på tomgang. Og i og med at denne Mustangen var utstyrt med en særdeles overdreven V8'er så merket man bare en liten ujevn tomgang. Motoren på Opelen din vil nok kanskje kveles som følge av dette :)

Men dette er "worst case!" Ikke la deg skremme. Du har kanskje bare en feil justert motor? Automatbiler skal gjerne ha en litt høyere tomgang enn andre biler. Testet dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka oljekvaliteten på automatkassa?

Var ute for en bil, en gammel Mustang, som ikke gikk helt rent på tomgang. Grunnen var havarert automatkasse.. Rutinemessig skulle jeg skifte olje på kassa, og oppdaget et én cm tykt lag av metallspon i bunnpanna på automatkassa. En automatkasse bruker samme olja i momentforsterkeren (konverteren - det man kan kalle "clutchen") som den som sirkulerer i selve kassa. Om olja er meget tyktflytende av en eller annen grunn (forurenset pga metallspon e.l.) så må motoren jobbe mer en normalt for å dra med seg automatkassa rundt. På turtall og under kjøring så merkes ikke dette like godt som på tomgang. Og i og med at denne Mustangen var utstyrt med en særdeles overdreven V8'er så merket man bare en liten ujevn tomgang. Motoren på Opelen din vil nok kanskje kveles som følge av dette :)

Men dette er "worst case!" Ikke la deg skremme. Du har kanskje bare en feil justert motor? Automatbiler skal gjerne ha en litt høyere tomgang enn andre biler. Testet dette? :)

Takker for et utfyllende svar, har ikke sjekket det med oljen, men skal gjøre det nå. Så får jeg se hva det medfører.

Det siste du skriver vet jeg ingenting om, justering av motor. Vet ikke hva det vil si, men hvis det blir forklart får jeg det sikkert til. Har løst en del problemer før på bilen så det kan jo hende. Ellers får jeg spørre en bilkyndig nabo.

Så hvordan gjør man det med justeringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justering av motor, dvs: få justert tenningstidspunkt, tomgang og CO, må gjøres ved å koble på et 4-gass apparat. Dette er ikke noe man vanligvis har tilgang til på "hobbybasis," men etthvert verksted med litt respekt for seg selv fixer denne justeringen på rundt en halvtime. Ekstra tid vil komme på om man må skifte plugger, pluggkabler og/eller til og med overhale forgasser/justere flottørnivå i forgasseren.

En forgasserbil bør i alle tilfeller justeres én gang hvert år. Det koster lite, og holder bensinforbruket nede, samtidig som plugger og pluggkabler lever lengre

Håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider