Gå til innhold

Lov med bur i gatebilen?

Ranger emnet

Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Originally posted by tekNetium

Jeg har lett og lett på forumet, men kan ikke se at jeg har funnet noe angående lovligheten med bur i gatebilen sin. Kan noen kloke hoder opplyse meg om det er lov eller ei?

EDIT: Og eventuelt hva man må ta med i betraktningen når man bygger det.

Jeg tror bur er godkjent ja. Vet ikke dette er bare halvebur og ikke helbur. Men, det er da mange som kjører rundt med bur så.

Men, en ide er jo da og polstre buret på plasser du vet du kan komme til å skalle hodet. For det er vel ikke akkurat herlig å dunke "æska" i metallstenger som går på kryss og tvers :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for synspunktene, Jonte.

Planen er å bygge halvbur (halvbur = bare bur bak stolene fremme). Når jeg tenker meg om har jeg jo sett biler med halvbur i, og i tillegg Norske skilter.

Tro om man må til Bilhaterne A/S (Biltilsynet) for å få skrevet buret inn i vognkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Takker for synspunktene, Jonte.

Planen er å bygge halvbur (halvbur = bare bur bak stolene fremme). Når jeg tenker meg om har jeg jo sett biler med halvbur i, og i tillegg Norske skilter.

Tro om man må til Bilhaterne A/S (Biltilsynet) for å få skrevet buret inn i vognkortet?

Det finnes sikkert noen bur som er produsert av diverse produsenter. Og noen er vel TUV godkjente eller noe. Vet at pIMp hadde bur i en Golf 2. Einserfreak hadde i en Golf 1. Og der er nok flere. Du må vel bare vente til alle våkner opp vet du! :)

Halvbur er sikkert lettere å få godkjent uansett. Og å få det inn i vognkortet er nok ikke dumt heller. For du treffer nok på en idiot som mener det er uforsvarlig last eller noe! :)

Natta.

- Jonte

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørte om en som fikk beskjed av biltilsynet om at han måtte ha bur i bilen for å få bilen godkjennt med bytte av motor, så det skulle nok ikke være no problem. Kjenner også en som har vært å godkjent bilen på biltilsynet med fullt bur. Eneste var at det skulle ikke hindre enkel utstigning av bilen.. :)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det Silverboy skriver det skal ikke hindre utstigning av bilen. Viss jeg ikke tar helt feil så er det en viss tid du ikke skal overstige snakk om et par sek.

Så det er bøylen ved låret/døra det kommer ann på. Tror ikke man for godkjent med kryss i døra.

One life. Live it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

På nyere biler så ødelegger man vel deformasjons prossessen ved å sette inn bil... så jeg veit ikke hvor populært det blir da...

Dette gjelder selvfølgelig ikke halvbur.

Ja du er jo inne på noe der men det er vel ikke for mange av oss som kommer til å sette bur i "nye" biler

One life. Live it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

På nyere biler så ødelegger man vel deformasjons prossessen ved å sette inn bil... så jeg veit ikke hvor populært det blir da...

Dette gjelder selvfølgelig ikke halvbur.

deformasjonssonen skal vel helst stoppe når man er inne i kupeen skal den ikke det da? med bur helt fram til dempertårn osv blir det kanksje litt anderledes.. bilen kan godt deformere så mye den vil for meg, bare bra det, men fra torpedoveggen og bakover vil jeg helst se for meg minst mulig deformasjon :) blir halvbur uansett for min del, blir litt dumt med noe annet i en cab synes jeg..

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider