Gå til innhold

Lambdasonde, katalysator, varsellampe

Ranger emnet


Gustav34

Anbefalte innlegg

La dennne saken opprinnelig inn under Volkswagen/Passat, men det er mulig den passer bedre her. Moderator får bestemme. Saken:

 

Hei! Har en 2001-modell Passat 1,6 der en varsellampe begynte å lyse. Satte den inn hos Møller og de ville skifte en lambdasonde. Det gjorde de og lampen var slukket. Etter en uke begynte lampen å lyse igjen, og jeg satte bilen inn hos Møller igjen. Da ville de skifte enda en lambdasonde, nå en som ligger bak katalysator. Den første var foran. Hvis ikke dette fører til at varsellampen slutter å lyse vil de skifte katalysatoren. Da er mitt spørsmål: Er det ikke mulig å finne ut om det er lambdasonden foran katalysator, lambdasonden bak katalysator eller selve katalysatoren som er defekt? Er det virkelig nødvendig å skifte ut tre dyre deler i "mange-tusen-kroners-klassen" for å finne ut hva som er galt? Går det ikke an å finne ut om en lambdasonde eller en katalysator er defekt? Må man skifte ut delen, for så å vente og se om varsellampen slutter å lyse? Noen som kan hjelpe meg med dette før jeg skifter lambdasonde nr. 2? Kan det kanskje være noe helt annet som er galt? Hva med elektronikken eller selve varsellampen?

 

Er meget takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg VAG godt, men på de merkene jeg jobber med får vi beskjed om det er nr 1 eller 2 som er problemet. Er ikke så godt å vite bestandig. Det kan være f.eks luftmasseføleren som gir feil signaler slik at motoren får feil blanding, uten at man får feilkode på denne. Det er ikke bestandig slik at man bare kan skifte en del det er feilkode på, koden kan ofte skyldes andre komponenter. Men man får vanligvis en indikasjon. Er det f.eks mager blanding kan det f.eks skyldes feil verdier på en tempføler

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta den inn på merkeverksted og be de sjekke feilkoder. Det kan være følgefeil. Dvs at hvos luftmengdemåleren er i stykker kan det hende at du får feilkode på lambda for eksempel. Jeg ville satt den inn til time hvor de prøvekjører bilen mens de måler feilkoder, avgasser osv. Merkeverksteder har som oftest god peil på hva det er som er problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta den inn på merkeverksted og be de sjekke feilkoder. Det kan være følgefeil. Dvs at hvos luftmengdemåleren er i stykker kan det hende at du får feilkode på lambda for eksempel. Jeg ville satt den inn til time hvor de prøvekjører bilen mens de måler feilkoder, avgasser osv. Merkeverksteder har som oftest god peil på hva det er som er problemet

Mulig jeg tar feil, men er ikke Møller merkeforhandler a???:assman

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeverksted med stort delelager feilsøker ofte ved elimineringsmetoden. Skifter komponenter til di tilsutt finner det den er. No offence, men slik har jeg opplevd det.

 

Lambdasonden kan måles, med voltmeter og oscilloscope.

Sondesignal(som regel svart ledning) skal ligge og pendle mellom 0,1v(mager) - 0,8v(fet). Ellers er det vel jording, 12v og 5v som kan måles (tror jeg).

 

Og om katalysatoren er gåen vil du merke det. Om inmaten løsner hører du det som skrangling under bilen, er den brent vil du se det på avgasmåling. og er den tett vil bilen gå ræva eller i verste tilfelle ikke starte

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er jo like greit å bytte begge samtidig. De har jo gått like langt, og er ganske sannsynlig at den andre ryker snart den også. Tar jo ikke lange tiden å skifte selv heller om du vil det, er jo bare en skru pr sonde pluss en kontakt. Ikke vanskeligere enn å skifte tennplugger. Kjenner du noen med VAGcom kan de slette kodene for deg etterpå, slik at lampen slukker

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg også skiftet katalysator. Trodde alt var vel og bra og at Møller hadde gjort gjobben sin, men nei. Det er tre uker siden jeg skiftet katalysatoren, og nå lyser lampen igjen. Altså var det ikke katalysatoren som var ødelagt og ikke lambdasonden. Hva nå? Jeg ringer Møller på mandag. Er de ikke i stand til å finne feilen? Bilen går som ei klokke, og har gjort det hele tida. Bør jeg bare avslutte og kjøre videre med lysende varsellampe? Eventuelt koble ut lampen, sklik at jeg slipper å se på den! Hva med de 9500 kr jeg har lagt ut? Jeg har vel krav på å få de tilbake?

 

Er meget takknemlig for svar og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i hvert fall spørre Møller hva slags feilkode de fant. Jeg synes det høres ut som om de har jobba helt i blinde. De har jo antagelig fått en kode på eksosrensinga, men siden alt der bør være i orden nå har jeg mer tro på at det er en følgefeil av f.eks. LMM, kjølevannstemperatursensor eller noe i den dur. Sånt BØR Møllerfolka undersøke ved å se på livedata fra sensoren før de begynner å bytte dyre deler på måfå.

 

Takke meg til å mekke Opel, og å gjøre det selv;-)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jo mer Møller kan bytte jo mere penger får de ;)

 

Er jo bare å sjekke hva feilkoden sier og bytte det. Det er jo ikke all verden å få feilkoden, plugge til apparatet til pluggen vri om nøklen (ikke starte), trykke på apparatet at den skal finne feilkode, vente 10 sek, høre ett pip og lese feilkode. Har gjordt det en del ganger siden jeg har apparatet selv.

Så har jeg bytta sensor'n eller hva det var or vips ikkeno mere feil :)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jo mer Møller kan bytte jo mere penger får de ;)

 

Er jo bare å sjekke hva feilkoden sier og bytte det. Det er jo ikke all verden å få feilkoden, plugge til apparatet til pluggen vri om nøklen (ikke starte), trykke på apparatet at den skal finne feilkode, vente 10 sek, høre ett pip og lese feilkode. Har gjordt det en del ganger siden jeg har apparatet selv.

Så har jeg bytta sensor'n eller hva det var or vips ikkeno mere feil :)

I en idiell verden er det sånn, men, som tidligere sagt, det er ikke bestandig det er sensoren som er problemet, selv om det er den som gir koden. Feil forbrenning over tid skader en lambda sonde, og jeg vil tro det er det som skjer her. sannsynligvis går bilen for fett fordi en kjølevannsføler eller lufttempføler "tror" det er kaldere enn det er

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ganske kjipt ut... Men bunnlinjen er nok den at Møller som de fleste andre merkeverksteder jeg kjenner til ikke kan nok (knapt noe) om motorstyrings elektronikken. De bruker (som nevnt tidligere) elemineringsteknikken etter en liste over kjente løsninger på problemene. Det problemet du kan ha mange årsaker. Jeg ville klaget til møller å sett hvordan det gikk så får du anngripe saken bidere derfra.

 

Espen

Pyro_smurf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår