Gå til innhold

Ikke kjøp biltema dynamo til b230f

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Jada, feiltema..

 

Selger deg feile deler!!

Jeg kjøpte en dynamo til "b230f" der.. Tror dere den passet?

 

1) Originaldynamoen hadde tre polsko, mot biltema sin som hadde en polsko og to stikk'er, (hunn og hann)

2) Originaldynamoen var bredere i nedre feste enn biltema-dynamoen (så den ville jo slarket ca 3-4cm).

3) Originaldymamoen hadde en slags sort greie koblet på, muligens en støydemper? Denne manglet på feiltema-dynamoen.

 

Så, ja.. b230f? ikke kjøp på feiltema, da får dere bare feil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da strengt tatt bare + fra dynamo til starter/batteri for at den skal fungere.

 

Men hvorfor kjøpe ny dynamo? Ta ut børstene og se på de. Er det lite igjen av de så bytter du de, holder i 95% av tilfellene.

 

må jo ha jord??? festet jorder ikke akkuratt idèellt tror jeg..

 

Men ja.. den hadde også bare 1 reimhjul :O Men nedre festet var for smalt, så den ville "danset" inn og utover og belastet den "justeringsstangen" som går på øvre festettil motoren (fleks). Tipper en reim ville vart kanskje 1 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo ha jord??? festet jorder ikke akkuratt idèellt tror jeg..

 

Men ja.. den hadde også bare 1 reimhjul :O Men nedre festet var for smalt, så den ville "danset" inn og utover og belastet den "justeringsstangen" som går på øvre festettil motoren (fleks). Tipper en reim ville vart kanskje 1 uke.

 

 

Jorder fint gjennom justeringsmekanismen. Det doble reimhjulet kan du også sette over fra den gamle dynamoen, og du kan bygge ut med skiver for å få dynamoen senterert riktig :D

 

Men jeg skal ikke sitte her og forsvare biltema, er som sagt trolig greiere å bare bytte børstene på gamle dynamoen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg fortelle en liten historie som hendte meg for noen år siden.'

 

På min gamle 244 fra det herrens år 1980, med B21F, så fikk jeg endag i februar et eller annet år før 2003 problemer med lading underveis til Bergen Lufthavn Flesland. Jeg kom meg opp dit med et nødskrik, og jeg skjønte først ikke hva som foregikk. Måtte skubbe bilen siste stykket. Hentet min bror og vi satte så kursen hjem.

 

Jeg hadde ingen indikasjon om hva som var galt, men vi kom ikke lenger enn til Telenorbygget(for lokalkjente), mindre enn 5 min fra flyplassen. Når vi da kikket under panseret så var dynamoens jordingsledning røket i kabelskoen. Dette gjorde at bilen ikke ladet. Og i og med at dynamoen da ikke lå til jord så fikk heller ikke ladelampen jordsignal. Derav kunne jeg heller ikke se noe galt(da ladelampen testes når tenning slåes på.)

 

Så med andre ord så trenger du jording i tillegg, da mange dynamoer er opplagret i gummiforinger, og fordi at man ikke alltid skal stole på at justermekanismen funker.

 

Dette er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke forsvare biltema.. hehe

Men er du sikker på at du fikk riktig dynamo fra biltema? (om det var flere valg, vet ikke noe om dynamo utvalg fra biltema)

Hvis ikke kan du ha fått feil, selv om art nr og detta stemmer. Har opplevd en gang at de hadde satt feil art nr på feil vare, der sto H kalipter i boka og internett til art nr, men kalipteren i esken var en V kalipter.

Alle gjør feil vettu ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke forsvare biltema.. hehe

Men er du sikker på at du fikk riktig dynamo fra biltema? (om det var flere valg, vet ikke noe om dynamo utvalg fra biltema)

Hvis ikke kan du ha fått feil, selv om art nr og detta stemmer. Har opplevd en gang at de hadde satt feil art nr på feil vare, der sto H kalipter i boka og internett til art nr, men kalipteren i esken var en V kalipter.

Alle gjør feil vettu ;P

 

Ja, jeg ringte de og de sa de bare hadde en type dynamo.. Den passet "de fleste volvo".

 

Greit nok, jeg kunne kjøpt 5 kg med skiver og bygget meg et sirkus med skiver.

 

Jeg kunne også klippet to av ledningene og krympet på kabelsko (hann og hunn), men.. ja.. Jeg ville ha en dynamo som var som org... Må si jeg ble irritert, da jeg spurte TO ganger om denne passet på b230F, 1989.. og han bare "jada".

 

jeg tok etterpå ut spenningsregulatoren av orgdynamoen.. Var rusten som fan på kontaktflaten.

 

Jeg pusset på den, pusset på kontakten inni dynamoen og skrudde på plass.. så reiste jeg på feiltema og levert inn dynamoen og kjøpte en ny spenningsregulator der oppe.

 

Det jeg så på den de solgte meg, er at den har en motstand.. Men ja.. Jeg klarte seff å knekke ene magneten :P hehe.. så jeg bare skrudde inn igjen den jeg hadde pusset på..

 

Den lader nå 12.5V på batteriet, når ALT er slått på.. dvs. varmeseter, varmetråder i ruten, fjernlys, tåkelys, kupèvifte og to ekstra brytere jeg ikek vet hva er til :P (tusenmeter brytere).

 

Når jeg hadde alt av, men kjørelys på, viste den 13v på batteriet.

 

I morgen skal jeg måle på dynamoen, da det kan være dårlig jord eller +.. Så lenge den klarer å opprettholde spenningen sin til eukontrollen mandagen, så kan jeg forsåvidt bytte dynamoen senere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår