Gå til innhold

Bil Norge våkne opp!!

Ranger emnet

DriftKing

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvorfor "de nye avgiftene" våre tar hensyn til effekt? Hva hvis min nye bil slipper ut 50g CO2, men har 500hk, da skal jeg fortsatt betale 750 000,- i avgifter!!

Har ingen forklaring på det jeg...Må du nok få av de som bestemmer i detta landet. Men er enig skjønner ikke hvorfor det er sånn. Det er en av grunnene til at jeg ville starte denne tråden.

Men burde heller vært sånn at man betalte avgift etter hvor mye en bil slipper ut med Co2, og ikke etter hvor mye hester, kubbik, vekt bilen har...

damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser ikke noe vits. Om det hadde blitt billigere biler så hadde det blitt dyrere mat, strøm eller høyere skatter. Eller alle tre. Det er jeg bombesikker på! Vi har det ikke ille her i det hele tatt.

Ok, bilene er dyre, vi har bompenger osv, men alle snakker så fint om Sverige?!? Der betaler man 50% skatt, tjener mye dårligere, og i tillegg er bensin og dieselprisene HØYERE enn her.

Tror ikke vi har det så ille jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å ha bil i Norge.

Det meste i Norge er dyrt.

Når man kjøper en bil betaler man masse skatter og avgifter.

Når man kjøper diesel eller bensin, betaler man også masse skatter og avgifter.

Dette er ikke ideelt.

Men om vi skal trekke dette litt lengre da, folkens, og ikke bare tenke på bil?

Det er ikke det eneste som koster oss dyrt.

Om vi arver penger må vi skatte mye av det, som allerede er skattet av.

Når vi kjøper matvarer så er det moms på 14%, når vi kjøper ting som ikke er spiselige, så er det moms på 25 %.

Vi nordmenn har som mange andre ikke har, faktisk muligheten til å betale (De fleste av oss)

Dersom du har så mye imot slikt, så gå inn i et parti, og stå for det du mener. DA kan DU gjøre noe med det.

Ikke bare sitte her og klage om det...

¤~DeviGirl~¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver jo faen meg på det. men det er jo ikkje så jævla lett å vete kossen du skal gripe det ann. er jo ikkje bare bare å starte sitt eget parti. (gå inn i eit parti er jo ikkje vitts, etter som det er ingen parti som meiner akuratt det vi gjer) einaste måtte vert FrP. men det får holde å stemme på dei.

dette er jo ikkje ein sutretråd, det er ein som prøver å starte ein diskusjon og få folk med seg på at det er for dyre biler her til lands. og finne ut måter og løsninger på å kunne få ned avgiftsnivået.

Trur det er mange der ute som syns akuratt dette men ikkje aner korleis ein skal gå fram for å oppnå ein avgifts-senkning. då kan vi vertfall gå sammen sånn at det er mange som meiner det samme.

Syns det er eit supert initiativ å starte denne tråden..

men syns det har vert veldig lite respons å få her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver jo faen meg på det. men det er jo ikkje så jævla lett å vete kossen du skal gripe det ann. er jo ikkje bare bare å starte sitt eget parti. (gå inn i eit parti er jo ikkje vitts, etter som det er ingen parti som meiner akuratt det vi gjer) einaste måtte vert FrP. men det får holde å stemme på dei.

dette er jo ikkje ein sutretråd, det er ein som prøver å starte ein diskusjon og få folk med seg på at det er for dyre biler her til lands. og finne ut måter og løsninger på å kunne få ned avgiftsnivået.

Trur det er mange der ute som syns akuratt dette men ikkje aner korleis ein skal gå fram for å oppnå ein avgifts-senkning. då kan vi vertfall gå sammen sånn at det er mange som meiner det samme.

vel. Nå bruker biler en viss ikke akkurat evig substans laget av døde dyr påvirket av 10000 års trykk.

Dette tilsier at om noe skjer med tilgangen eller om ting blir forsinket så vil det automatisk bli høyere bensin priser.

Det meste ble sagt av andre og jeg drar bilen min til oslo (tar et par dager fri av sjefen min). Om noen arrangerte et protestkor av styla rånebiler (samt vanlige biler) til å markere at ungdommen er utifredse med hvordan ting forholder seg når det gjelder det å være ung og ha bil.

Poenget er jo som andre og har sagt at politikerne vil nok gjøre hva dem vil uansett hva man gjør for å få oppmerksomhet. Nå hadde det da vært kult om man fikk tillatelse av politiet til å spinne rundt på rådhusplassen i protest mot at man ikke fikk den firkanta "parkeringsplassen" av asfalt og/eller grus (som blir brøytet) i vær by.

at man lettere får markert behovet og kansje får gjort inntrykk over at noe er galt (noe må gjøres). Man kan iaffal friste med beite på den lange lista med det dem ska gjøre over en 4 års periode plan som aldri blir jobbet med uansett når det nærmer seg valg.

desverre er dette også bare et forum. Men poenget er at ingenting skjer før man går til politiet og spør om man kan få lov (evt hva man må gjøre for at det ska bli lovlig). OG SÅ MÅ MAN SI IFRA TIL MEDIA (vennligst en eller annen "råne politiker". en som har fakta, looksa etc.etc).

Jeg er med jeg. Og jeg er sikker på at flere 10.000 ungdom med bil også er det. Problemet er hvordan man får sent informationen til alle sammen. Enkleste måten er jo med Tv og internett. Aka Nettby, tv2, vg.no. Det hadde vært no det. Men som vanlig skjer det lite her i landet ;<

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bilene er dyre, vi har bompenger osv, men alle snakker så fint om Sverige?!? Der betaler man 50% skatt, tjener mye dårligere, og i tillegg er bensin og dieselprisene HØYERE enn her.
Og her i Norge betaler vi rundt 65-70 % skatt,hvis man da regner "skatt" som "skatter/avgifter/moms/gebyrer/bompenger". Norge har mange fancy navn på skatt,for at "skatten" alene ikke skal se så høy ut på statistikkene. Sverige har statistisk "høyere skatt..dyrt drivstoff..uff da...".

So what. De har betraktelig færre "gebyrer og avgifter",sett med bilinteresserte øyne.

Og,for å bilrelatere det,hvis en bil koster meg rundt halvparten så mye i Sverige som her, og jeg vet at jeg ikke kommer til å måtte hoste opp mer enn 15-20000 kr før den er lovlig å bruke (les:bygget slik jeg vil ha den og lovlig godkjent...byggesummen i seg selv blir omtrent den samme på begge sider av grensa) og her ville jeg måtte hoste opp 10 ganger den summen... for et greit utgangspunkt i en ny bil da,så ville jeg grovt sett stått igjen med: halve kjøpesummen,si 200 000 i sverige og 400 000 her. 200K "spart". Og godkjenning av ferdig moddet/trimmet bil = spart omtrent det samme på hk-avgiften. Da har jeg 400K å betale den "dyre svenske skatten og drivstoffet" med... Eller,så kan jeg bare flytte litt ut av mølja og handle meg et helt småbruk for pengene jeg "sparte" på den bilen alene..

Seff,man kan bygge den og ikke betale avgiften her i landet,og derfor si at sammenligningen over ikke stemmer...men skal man sammenligne,så må man se på hva det koster å faktisk få den bilen lovlig i begge land.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som en hyggelig kar som liker bil og ting med motor, som jeg og mange andre oxo gjør...Det som er vanskelig er jo at de fleste, deriblant meg og kanskje deg ikke vet hvordan vi skal gå fra med dette. Men er vært noen forsøk å prøve og jobbe for å få ned avgiftene på bil.

Det som er teit er at de skal ha penger for hvor mye hester og hvor mye kubik, vekt osv en bil har. Burde heller vært avgift etter hvor mye CO2 en bil slipper ut.

Men en måte jeg vet om å gå fram på imot avgiftene, er jo en underskriftkampanje. Jeg og noen andre har meldt oss inn hvertfall, og her er en link til dere andre som vil ha lavere avgifter og til dere som vil støtte oss i kampen mot avgiftene

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1425

:angelsmili:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode poenger i denne tråden.

En ting er helt bombesikkert, jeg løfter ikke en finger for miljøet inntil vi får lover og avgifter som står i forhold til hva slags belastning man påfører samfunnet.

Den dagen det går ann å drive politikk på et normalt plan, med sunn fornuft, ja da skal jeg melde meg inn. Lokalpolitikk og rikspolitikk er omtrent svart hvitt så fort man kommer seg 10 mil utenfor nærmeste storby.

Private flyreiser i en ikke-jobbsammenheng kan de godt dytte avgiftene over på. Forventer at flere hopper opp av agressjon nå, værsågod. Snakk om å reise mye unødvendig, der er vi nordmenn BEST. Og fly forurenser heller ikke i det hele tatt. Noen som vet hva flyselskapene betaler for flybensin?

Det finnes så utrolig mange ting å ta tak i Norge at jeg vet ikke helt for jeg skal begynne. To av de verste avgiftene (graden av innvirkning på ditt dagligliv) må være bil og arveavgiften. Mer råtne avgifter finnes ikke i stor skala.

My 2 cents.:smilbmw:

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke løfte en finger for miljøet pga det, blir teit.

Vi må ta vare på Moder Jord om Moder Jord skal ta vare på oss.

Gjør en innsats for miljøet, ikke hiv klærne deres, lever dem til noen som tar imot. Å kildesortere er det liten vits i, alt havner på samme dynga. Og dersom dere skal kjøpe ny bil, kjøp en som forbruker og forurenser litt mindre enn den dere har nå, så gjør dere allerede mye.

Bruk sparepærer, slå av vannet når dere pusser tennene.

Gjør noe for miljøet, ikke for Norge, ikke for politikerne, ikke for deg selv, men for MODER JORD!

¤~DeviGirl~¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider