Gå til innhold

xsos/lyd

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kommer an på potten det da vettu.

 

Skal bli helt grei lyd med 2.5" og et par flowmasters, en jeg kjenner hadde 3" med flowmaster på en 350 stroker (390), der var det syk lyd, kunneknapt snakke i bilen, men der var det jo heftig kam og 500 hester ute å gik og da...

 

 

Jeg har headers og 2.5" med en potte på hver på 305en min, ikke noe spesielt høy lyd, den er akkurat sånn den bør være, så jeg vil anbefale en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

headers?

 

vill ikke ha så høy lyd!

men jeg vill ha motor lyd ikke xsoss lyd.

så jeg tror jeg tar 2,5" med en flowmester på hver!

eller kanskje 3" eller er det overkill.

 

 

Motor, ikke eksos lyd? Hva i alle dager er det du babler om?

 

Headers er ikke noe å tvile på, headers og 2.5" med flowmaster blir helt konge. Du får ikke noe effekt uten headers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

hehe lurte på hva headers er... hakke så peiling

 

 

Åja, hehe, trodde du mente at lyden skulle bli så ekstrem med headers, der ser du :) Headers, eller grenrør, er at du bytter ut de restriktive originale eksosmanifoldene med 4 seperate rør som møtes lenger bakover, gjerne med et ledd hvor 2 møtes først så alle 4. Dette koster ca 2000kr, og er en fin start på trimmingen. Kun rør har lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må ikke de grenrøra tilpasses nøyaktig til motoren, må finn et firma til å gjøre det.

 

tror neppe jeg kan sveise det.

 

men hvis noen bare tar 2000kr for å mekke det er det jo ikke mye....

 

--------------

hvet du hvor mye Hk det er i en 302? og hvor mye jeg kan få ut av den. (vill ha 300hk+, men ikke så mye mer)

bil

 

[x] BMW 318IS M-Tech 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

må ikke de grenrøra tilpasses nøyaktig til motoren, må finn et firma til å gjøre det.

 

tror neppe jeg kan sveise det.

 

men hvis noen bare tar 2000kr for å mekke det er det jo ikke mye....

 

--------------

hvet du hvor mye Hk det er i en 302? og hvor mye jeg kan få ut av den. (vill ha 300hk+, men ikke så mye mer)

 

 

Headers til alle biler, 1790 hos amerikanske bildeler.

 

302 har vel ca 200 hester, spørs litt hvilken årsmodell du har da..

 

300 hester krever litt, porting, kam, forgasser og insug, headers, eksos og høykomp stempler skulle gi deg ca 300, men det er nok dyrere enn å kjøpe 351.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har headers og dobbelt 2,5" fram til bakaksel, deretter går det over til enkelt 3" med en stoor 3" Simons potte på 302`n sin og den er det utrolig fin lyd i! Den bråker ikke spesielt(nesten litt for lavt mener jeg) men har fet lyd når det gasses. Det skal legges til et det er en standard slutten av 70-talls motor i fra en LTD, det vil nok være mer lyd i en sintere 302.

Jeg ville ikke kjøpt 2 eller 3 kammers potter slik som flowmaster ol. blir feter lyd i fra litt store "rett igjennom" potter. Vet at ett firma i trøgstad er forhandler av Apple-Racing potter og de har meget bra fløde og lyd. Tror firmaet heter Minges universal service eller noe liknende.

Men det er ikke bare konstuksjonen av potta som har noe å si, plasseringen har vel så mye å si. Min erfaring er at "rettigjennom-potter" liker seg best helt i enden av eksos anlegget.Blir det 1,5 meter med rør etter potta blir det ofte litt sprake lyd ved pådrag.

 

 

Potter man ikke kan se igjennom vil ikke jeg ha på min bil lenger hvertfall.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra headers til standard manifolder på motoren min i vår, fordi headers skrapte nedi, så skulle jeg bare kjøre ut denne sommeren med motoren, merka ikke særlig forskjell i lyd eller effekt på det, men nå er ikke motoren veldig trimma heller, ca 0-100 på 8.5 med 3 trinns automat (327 cid)

 

2.5" dual ekshaust (et anlegg for hver side av blokka) har jeg på bilen min, og jeg syns det lager bra lyd, så det kommer jeg til å fortsette med på den neste motoren. Lyden blir litt kjedelig hvis røra går sammen i et rør syns jeg, har hørt at man kan få litt effekt på å ha et rør som kobler de to røra mine sammen mitt under bilen, men det demper jo også lyd, og er sikkert veldig marginalt, h-connection eller noe.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raka Rör AB i Sverige lager svært bra effektanlegg i rustfritt. Priseksemplene deres ser heller ikke avskrekkende ut.

 

De har også utviklet en spesiell effektpotte der eksosen går inn i en spiral inne i potta før den går ut igjen. Se bilder av det på hjemmesiden deres.

http://www.rakaror.o.se/

 

De har visstnok prøvd ut dette masse både på racing biler og standardbiler.

Prinsippet er ikke noe hokuspokus. Er brukt på flere effektpotter til MC ihvertfall.

 

Noen som har prøvd Supertrapp på V8 bil? De som har dette systemet med discer som kan settes på /tas av for å gi mer/mindre demping?

Hadde det på motorsykkel engang. Der gav det svært skarp, bråkete lyd.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Raka Rör AB i Sverige lager svært bra effektanlegg i rustfritt. Priseksemplene deres ser heller ikke avskrekkende ut.

 

De har også utviklet en spesiell effektpotte der eksosen går inn i en spiral inne i potta før den går ut igjen. Se bilder av det på hjemmesiden deres.

http://www.rakaror.o.se/

 

De har visstnok prøvd ut dette masse både på racing biler og standardbiler.

Prinsippet er ikke noe hokuspokus. Er brukt på flere effektpotter til MC ihvertfall.

 

Noen som har prøvd Supertrapp på V8 bil? De som har dette systemet med discer som kan settes på /tas av for å gi mer/mindre demping?

Hadde det på motorsykkel engang. Der gav det svært skarp, bråkete lyd.

 

Så superttrap på en bil på ekeberg, fet lyd der ja, så ser det rått ut og, han hadde big block da, skikkelig frese/luft blåse lyd i potta med herlig buldring, skikkelig kunstnerisk

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en reklameannonse i Amcar viser Supertrapp for biler. Ser tøft ut!

En ting jeg lurer på i så henseende:

Et slikt anlegg vil jo ha lyddempingen helt i bakkant av eksosanlegget. Denne Supertrapp demperen ser jo nærmest ut som en litt avansert endestuss.

 

Har man ikke andre potter lengre framme på anlegget da? Blir det alene nok lyddemping?

 

Eller kan man ha feks Trush-potter midt under bilen kanskje?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår