Gå til innhold

hvilken type bensin? (volvo motor)

Ranger emnet

tnrfd

Anbefalte innlegg

Originally posted by Jens

Jeg har 230k og fyller 98 blyfri. Det er vel "det riktige"?

Regner ikke med at den er særlig glad i 95 ihvertfall...

Jeg har alltid fyllt 98, men så har jo jeg litt høvlet topp og da..

Men blyfri ødelegger ventilene, har sett det før.. På bilcrossbilen måtte jeg slipe dem halvt ihjel, der hadde tidligere eier kjørt på blyfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tnrfd

hmm. Er vel smart å kjøre med blytilsetning da. Koster jo nesten ikke noe ekstra uansett. Det jeg lurer mest på er om 95oktan er bra nok eller begynner den å banke osv? Fyller 98 vanligvis, men 95 er jo en del billigere.

'

Skal vel gå med 95 om du har svak fortenning, bare å prøve det vel.. Jeg kjører max tenning litt høy komp osv, så jeg har aldri hvert inne på tanken om 95 engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

'

Skal vel gå med 95 om du har svak fortenning, bare å prøve det vel.. Jeg kjører max tenning litt høy komp osv, så jeg har aldri hvert inne på tanken om 95 engang...

ok. Bare å fylle en tank med 95 og høre etter bankelyder når jeg belaster motoren da?

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er fra 90' Den går fint på 95. Å B230 motorserien ble jo kontinuerlig utviklet helt til B230FK som siste (Tror jeg) Å påstå at min bil bør gå på bly er bare tull og fanteri. Er den original så trenger den ikke høyere oktan en 95. Den er faktisk LAGET for det...

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Se i instruksjonsboka, tror det står at den skal gå på 95 blyfri der..

Har ikke instruksjonsboka til bilen min, men plukket med meg en fra 1982 på høggern. Dog kom jo k-motoren i 1987, så den er jo ikke så gammel.

Da har jeg tapt uhorvelig med kr på å fylle 98-bensin noen mnd da :D På sørumsand fylte jeg for 9.99kr pr. liter, holdt på å gå i bakken når jeg oppdaget det mens jeg fyllte :D

Men da stoler jeg på deg, Ascona, så går jeg over til 95 blyfri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen din laget for å gå på blyfri så er ventilsetene laget også deretter. Er bare biler som trenger bly som får det problemet når man kjører på blyfri, derfor får man kjøpt tilsetning.

Hva er problemet da? Enten står det på tankmålermeteret at det skal være unleaded, bensinlokket/luka og det står i tillegg i instruksjonsboka..

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider