Gå til innhold

HaavardPYA: Ford Granada

Ranger emnet


HaavardPYA

Anbefalte innlegg

Hei. Da synest jeg tiden va inne for at jeg skal lage en tråd om bilen min og her :) Prosjektet var egentlig bare tengt som bruksbil. Sette i 2,8i og manuell kasse. Det ballet litt på seg da, for og si det sånn.

 

Bilen var en Ford Granada 2,8 Lincoln med div. Ghia stasj, 26mm stabstag med polyuretan foringer, 3,45:1 utveksling på bakakselen, C3 automat kasse, slissede skiver foran og litt orginal plast fra Ford.

Det var altså bilen slik den var før jeg kjøpte den.

 

Bilen er nå kun et skall som skal skrapes og pusses helt ned, sveises for rust. Noe det er MYE av. En snøse har forsøkt seg på rustsveising på bilen før, men kun lagt plate utenpå, pungtet fast og hatt på 100kg sicaflex.

Bilen skal legges på siden fortløpende, for lettere tilgang til dritten under bilen. Alle foringer i forstilling og bakstilling skal byttes ut med polyuretan og aluminium.

Bremser vil bli ombygd med større skiver foran, trolig fra Audi S6 og skiver bak.

Fjører dempere er ikke bestemt enda, men AVO er en mulighet.

Bur vil bli montert med tiden.

Men vet ikke helt om jeg skal gå for strippet eller orginalt interiør enda.

 

 

Videre så er motor og diff innkjøpt. Diffen er Quaife ATB, speller ny.

Motoren er en 2,8 med lettere modifiseringer.

 

Ford 2,8 V6 Turbomotor

Blokk:Borret 1mm til 94mm (2852ccm) . Smidde mahle lavkompstempler m/ringer. Smidde eagle stålråder tilpasset til fordveiva

ARP rådebolter. Slipt veiv (råde og rammelager). Forsterkede rammelagerbolter. Aluminium kamdrev. Alt avbalansert

Nye blybronse racing kamlagere. Nye blybronse racing rammelagere. Nye blybronse racing rådelagere. Planslipt blokk, frest spor og lagt i pianotråd. Komplett felpro pakningssett med gummipakninger til toppdekseler og bunnpanne. Felpro turbotoppakninger. Oppgradert oljepumpe fra 2,9V6. Denne gir mer olje og er shimset for høyere oljetrykk.

 

Topper:

2,8 topper er overhalt. Nye tettninger. Slipte ventiler og ventilseter.

Portet innsug og eksoskanaler. Forbrenningsrommene er slipt og designet for ikke å få tenningsbank. Planslipt og borret opp ekstra kjølekanaler.

Forsterka og nitrerte topplokksbolter.

Turbo:

2stk Mitsubishi TD04 14T m/innebygd wastegate.

 

Datasprut: Link LEMv3. Fordeler med triggerhjul. Fordelerløs tenning med tre dobble coiler, dyser og ledningsnett.

 

 

Dette er hardt budsjett for en student på 16 år, men det skal altids gå bra. Bare at det tar litt tid når jeg kun har arbeid i helgene, så har ikke allverdens og rutte med. Pluss at jeg og må handle inn verktøy i tillegg til bildeler. Er godt pappa er lærer så jeg har tilgang til verkstedet på skolen for dreiing, fresing etc.

 

Her er litt bilder:

 

Nedplukking påbegynt

Granada023.jpg

 

VinterogvrpSylte112.jpg

 

IM001144.jpg

 

IM001149.jpg

 

Rust. Dette finnes over alt:P

Granadaogbt028.jpg

 

Granadaogbt004.jpg

 

Granadaogbt007.jpg

 

Granada017.jpg

 

Granada003.jpg

 

Om noen trenger dregg i båten så er det bare og sende en PM

C3.5.jpg

 

Her har jeg begynt skraping og kappet bort inne i hjulhuset for bedre plass til breiere gummisålær.

IM001173.jpg

 

IM001176.jpg

 

IM001178.jpg

 

IM001197.jpg

 

Dagens tilstand på bilen.

IM001205.jpg

 

IM001204.jpg

 

IM001207.jpg

 

IM001201.jpg

 

Turbo motoren.

IM001162.jpg

 

IM001166.jpg

 

IM001167.jpg

 

IM001165.jpg

 

IM001164.jpg

 

100_2422.jpg

 

100_2416.jpg

 

IM001184.jpg

 

Diffen.

IM001187.jpg

 

IM001189.jpg

 

IM001190.jpg

 

 

Beklager rotet i garasjen.

Ford Granada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er en liten update fra gårsdagens økt.

Hentet en jekketralle i går for å ta ned forstillingen med. Tok ut de fire boltene som er i vangene. Forstillingen hadde ikke lyst å forlate den kjempe gode og fine bilen :wink: Men var bare og riste litt så kom den.

 

IM001208.jpg

 

IM001210.jpg

 

IM001212.jpg

 

IM001213.jpg

 

IM001214.jpg

 

Blir vel en tur opp i syra med forstillinga når den tid kommer.

 

Takker for komentarer som blir skrevet:)

Ford Granada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ha gjettet du var 16 om du ikke hadde skrivd det, kjembra det du har fått til, respekt!

Lærer av far din eller?

 

Ser ut til at du har litt å styre med med tanke på rust, men blir bra når det er vekke!:afro

 

351RS har jo virkelig bevist hvor fort de slæædene her kan kjøre, jeg som trodde granada var håpløse biler;)

 

Blir gøy å følge med videre her, stå på!

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, så du veit ikke ca verdi? :)

 

Nei vet ikke verdi. Men vet at det ikke er nytt. RaceFix selger vel Link sprut.:)

 

 

Ville aldri ha gjettet du var 16 om du ikke hadde skrivd det, kjembra det du har fått til, respekt!

Lærer av far din eller?

 

Ser ut til at du har litt å styre med med tanke på rust, men blir bra når det er vekke!:afro

 

351RS har jo virkelig bevist hvor fort de slæædene her kan kjøre, jeg som trodde granada var håpløse biler;)

 

Blir gøy å følge med videre her, stå på!

 

 

Kunskapen er stort sett selvlært pluss grunnkurs mekaniske fag. Pappa er lærer på helse og sosialfag så lærer ikke så mye bil av han. Tror han sa noe en gang i tiden mens jeg var sneip, om at jeg måtte kjøpe meg Granada:win Eller er jo oppvokst med Granada, så det gikk vel av seg selv da:wonder:

Angående bilen så er det jo mange muligheter. Ting må sikkert ofte lages selv, men sånt lærer man av, og det er jo bra:)

 

Takker for hyggelig tilbakemelding:)

Ford Granada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her må bli bra! Tøff granada med mye gromdeler. :)

 

Kul den Scorpioen din og!

 

Tøft prosjekt det her! Har litt sansen for Ford Granada asså!

 

Hvilken bil kommer motoren du bygger på fra? Såg ikke ut som noe Granada innsug og toppdeksel det der.. hehe

 

den motoren kommer nokk fra en scorpio 2,8 efi

 

Må skuffe deg her Rekord 2,2i. Motoren er orginalt en 2,8i fra Sierra med K-jet sprut. Så senere ombygd til dataskvett og 2,8EFI insug fra Scorpio. Men dette er jo umulig og se så i cant blaim you;D

 

 

Her er et bilde fra når motoren stod i en Sierra XR4X4. Før den ble ombygd til dataskvett.

Sierra.jpg

Ford Granada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleiet litt omsorg for den gamle brakka i dag og.

Begynt og skille fra hverandre gammelt motor-ledningsnett og "cupè-ledningsnett". Dette var litt innviklet, men det var jo faktisk en kosejobb da :)

Hadde vært til stor hjelp om jeg hadde en Haynes bok eller lignende til Granada. Har spurt på utallige Biltema butikker og lignende men ingen har :( Visst noen har og vil selge så send en PM.

Ble noen timer med undring og fjerning av utallige meter tape der.

 

Ryddet litt i motorrom, neste der blir sikkert fjerning av batterikasse o.l.

Kostet bort den grøvste lorten med en børste. Vasken blir senere:)

 

 

Slik ser det ut i dag.

IM001222.jpg

 

Om noen har en ny gjennomføring for gasswiren i torpedoveggen så vil jeg kjøpe den.

IM001218.jpg

 

Er vel et eksempel på hvordan foringer ikke skal se ut. Trekantet i et rundt hull og myke som gelè.

IM001220.jpg

 

Her er nippelen for oljetrykksmåleren. På Sierra er det sikker elektrisk. På Granadaen kjører vi hardcore oljeslange inn i cupèen B)

IM001224.jpg

 

IM001225.jpg

Ford Granada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår