Veivalsen Skrevet Oktober 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2007 Hei! Har en 244GL (Ikke injection) Lurte på om man må bytte ut hele ledningsnettet på bilen? Eller holder det med å bare skaffe det som skal være i motorrommet, det som er kobla på den "kontakta" til alt til motoren. Er det noe slags hjerne som man må ha? Takker for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Oktober 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2007 http://www.bilforumet.no/200-serien/101600-guide-fra-a-til-f-fk-ft-oppdatert-19-10-07-a.html Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Trenger kun den ledningpølsa som går fra hjernene under hanskerommet og inn rundt på motoren i volvo 240 med b230f motor og LH 2.4 innsprut. Hjerner tas fra volvo 940 med FK/FT. Se forøvrig nederste linje i min signatur;) Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Veivalsen Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 http://www.bilforumet.no/200-serien/101600-guide-fra-a-til-f-fk-ft-oppdatert-19-10-07-a.html Der står det ikke noen ting. @Sikkan: Men jeg har ikke sprut fra før av da :S Funker det ikke med det ledningsnettet jeg har nå da? Må jeg bytte ut nettet helt fra baklyktene og fram til frontlyktene og det? Hvor mye skal du ha for led.nett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Nej nej nej nej nej.. Du trenger kun motor nettet.. Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Veivalsen Skrevet Oktober 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2007 Nej nej nej nej nej.. Du trenger kun motor nettet.. Okay, er litt kjekt å vite for jeg driver å kobler på dashbordet og alt det der nå, og det er et helvette, så hadde vært dritt å måtte dra det ut igjen ;D I den guiden står det: "Det er viktig at man setter inn en motor som er 89.mod eller nyere. 88.mod motorene kjennes igjen ved at de ikke har svinghjulssensor, denne sitter i fordeler. Dette ledningsnettet er ikke kompartibelt med 940 sine FT motorer og umuliggjør en senere ombygning" Betyr det at hvis det ikke er svinghjulssensor på den motoren jeg allerede har i nå, (tror det er A eller K), så må jeg bytte HELE ledningsnettet? Åssen ser jeg at det er svinghjulssensor greier i fordeleren? Noen som har bilde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Oktober 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2007 Skal vi se, det du må gjøre er å finne en bil fra 89-> ta ut alt som har av ledninger med motor'n å gjøre, altså alt fra givere å akutatore til motoren, framotor å opp til instrumentet. Ta gjerne med selve instrumentet også. Når det gjelder svinghjuls føleren så sitter den montert rett bak toppen å "ser" ned på bakkanten av startkransen din. Vist den ikke er der så er det ikke et LH 2.4 nett du har fått tak på. Her di tro skrue hullene som er imellom der han har festa motor'n til motorbukken er der svinghjuls føleren skal sitte: Men uansett, du bør ikke bytte HELE nettet utansett hva du skal gjøre med motor'n. Du skal KUN bytte motor nettet. Nettet til frontlysa bare klipper du vekk fra motor nettet til LH 2.4. For det ligger i dem samme kabel samlerne. Men for å si det sånn, vist du er på skroten å finner en bil som har F motor. Så ta deg tid til å studere nettet litt. Så ser du hva som går til motor å hva som går til lysa.. Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det bedre uten å stå å vise deg det på en bil, men vist du fortsatt må ha mer hjelp så får jeg/vi bare prøve så godt vi kan:P Det er ikke en heksekunst å koble det opp iallfall. Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Oktober 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2007 Okay, er litt kjekt å vite for jeg driver å kobler på dashbordet og alt det der nå, og det er et helvette, så hadde vært dritt å måtte dra det ut igjen ;D I den guiden står det: "Det er viktig at man setter inn en motor som er 89.mod eller nyere. 88.mod motorene kjennes igjen ved at de ikke har svinghjulssensor, denne sitter i fordeler. Dette ledningsnettet er ikke kompartibelt med 940 sine FT motorer og umuliggjør en senere ombygning" Betyr det at hvis det ikke er svinghjulssensor på den motoren jeg allerede har i nå, (tror det er A eller K), så må jeg bytte HELE ledningsnettet? Åssen ser jeg at det er svinghjulssensor greier i fordeleren? Noen som har bilde? sorry at jeg sier det, men les den guiden litt bedre før du spør om dette. Det ligger et bilde av det kabelnettet du trenger i guiden, det er det du trenger, IKKE noe annet. Hele guiden handler om å bygge om biler med A eller K motor til f/fk/ft. Følg den og det kommer til å funke bilde av en blokk med svinghjulssensor ligger oxo i guiden. 88`mod motorene passer ikke fordi de har en hallgiver i fordeleren istedet for en svinghjulssensor som teller hull i svinghjulet. alle turbomotorene bruker LH 2.4 som har svinghjulssensor, mens 88`mod B230F motorer har LH 2.2 uten svinghjulsføler, men da hallgiver i fordeleren. Grunnen til at LH 2,2 ikke kan brukes er fordi styreenhetene som hører til turbomotorene fra 740/940 ikke passer i kontaktene i ledningsnettet. Derfor er det viktig at ledningsnettet som skal brukes er et LH 2.4 nett som da kjennetegnes ved at det har svinghjulssensor. Turbomotorene fra 740/940 styres oxo med LH 2.4, derfor passer alt sammen og gjør hele ombyggningen så enkel. Grunnen til at man BØR bruke et LH 2,4 ledningsnett fra en 240 med B230F motor fra 1989 eller nyere er at dette ledningsnettet inneholder kun motorstyringa. Det er et ledningsnett som ligger helt avskilt fra resten av bilen. Det gjør at det ikke kreves noen modifikasjoner annet enn å lodde inn formotstandene til dysene som beskrevet i guiden. På 740/940 er alt et stort ledningsnett. Motor, lys osv... ligger i samme kabelklase som da må klippes opp, skjøtes sammen osv, i tilleg så er det jo ikke laget for å stå i 240, så det passer heller ikke. Blir mye kabelrot hvis du velger å splitte et 940 nett. Det går jo, men er sinnsykt mye mer jobb enn å bruke et ledningsnett som allerede passer i den bilen det skal brukes i. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Oktober 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2007 Skal vi se, det du må gjøre er å finne en bil fra 89-> ta ut alt som har av ledninger med motor'n å gjøre, altså alt fra givere å akutatore til motoren, framotor å opp til instrumentet. Ta gjerne med selve instrumentet også. Når det gjelder svinghjuls føleren så sitter den montert rett bak toppen å "ser" ned på bakkanten av startkransen din. Vist den ikke er der så er det ikke et LH 2.4 nett du har fått tak på. Her di tro skrue hullene som er imellom der han har festa motor'n til motorbukken er der svinghjuls føleren skal sitte: Men uansett, du bør ikke bytte HELE nettet utansett hva du skal gjøre med motor'n. Du skal KUN bytte motor nettet. Nettet til frontlysa bare klipper du vekk fra motor nettet til LH 2.4. For det ligger i dem samme kabel samlerne. Men for å si det sånn, vist du er på skroten å finner en bil som har F motor. Så ta deg tid til å studere nettet litt. Så ser du hva som går til motor å hva som går til lysa.. Vet ikke helt åssen jeg skal forklare det bedre uten å stå å vise deg det på en bil, men vist du fortsatt må ha mer hjelp så får jeg/vi bare prøve så godt vi kan:P Det er ikke en heksekunst å koble det opp iallfall. Må rette opp en liten feil her: I 740 OG 940 SOM TURBOMOTORENE OPPRINNELIG KOMMER FRA SÅ ER LEDNINGENEN TIL MOTOR, LYS OSV I 1 STOR KLASE OG MÅ SPLITTES OPP. I EN 240 FRA 1989 ELLER NYERE SÅ ER LEDNINGSNETTET HELT SEPARAT FRA RESTEN OG DET ENESTE SOM SKAL GJØRES MED DET ER Å LODDE INN MOTSTANDENE TIL DYSENE. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Oktober 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2007 Nå har faktisk jeg et spørsmål. hehe Har en kompis som skal ha FT i740'n sin. Han må ha et 940 nett han da? Eller MÅ han ha et 740 nett?? Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet November 1, 2007 Rapporter Share Skrevet November 1, 2007 Nå har faktisk jeg et spørsmål. hehe Har en kompis som skal ha FT i740'n sin. Han må ha et 940 nett han da? Eller MÅ han ha et 740 nett?? skaff ett 740 FT nett eventuelt? Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fighter Skrevet November 1, 2007 Rapporter Share Skrevet November 1, 2007 skaff ett 740 FT nett eventuelt? hvorfor ikke bare et 240 lh2.4 nett om jeg tør spørre? lettere det? Siter Nissan Primera SRi 1996 X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet November 1, 2007 Rapporter Share Skrevet November 1, 2007 Øøøøøø. Jeg var på skroten om tirsdagen å skulle pelle ut et 2.4 nett. Men det stoppa jeg med pga. motor å lysnett å i et. Det var en 90 med B230F.. Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet November 1, 2007 Rapporter Share Skrevet November 1, 2007 Det er rart, for jeg pella ut nett av en -92 her om dagen. Den hadde ikke blanda inn lysnettet i motornettet.. (Kaldstartdyse hadde den også:p) Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet November 1, 2007 Rapporter Share Skrevet November 1, 2007 Ok, imorra skal jeg på overbevisnings tokt med kamera. Først tar jeg en tur på skroten å tar bilde av nettet.. SÅ tar jeg bilde av F motor'n å Fk motor'n. Høres det fint ut?;P Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.