HondoAudi Skrevet Oktober 28, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2007 Hei! Ny her jeg, og kjøpt meg en ´98 A4 nå.. En del småting er det jo med den, men har lyst til å prøve å fikse litt.. Første spm. er ang. frontfangeren. Tydeligvis fått seg en liten trøkk eller to (bildene)... Hjelper ikke bare å lakke opp igjen, må i såfall sparkle det. Problemet er at jeg aldri har gjort noe sånt noe før. Er i hvertfall en sprekk (synes på bilde), men det er vel ikke noe problem å bare sparkle over dette? Hvordan sparkel må jeg i såfall bruke? Polyester? Glassfiber? Regner med at det ikke holder med sånn spray.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Glassfiber sparkel er vel eneste som duger. Vanlig sparkel blir for hardt og sprekker opp. Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stianh Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 glassfiberspakkel er vel litt overklill hvis det kun er riper som det ser ut som... tror finspakkel er nokk i massevis.. veldig tongt og pusse glassfiberspakkel i forhold til fin Siter Nå: Audi 100 2,6 Quattro 93mod X: Audi 80 2,0 Quattro 93mod X: Honda Civic VTI 93mod X: Audi a4 1,8 turbo quattro 97mod X: Audi 90 2,3 20v quattro 89mod + masse anna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Forsåvdt sant det, kommer litt an på hvor hardt skada fangeren er. Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondoAudi Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Er nok mer enn bare riper... Skall har fallt av, og litt småbulker og sprekker. Prøver å legge ved ett nytt bilde, mulig det synes bedre. Vet ærlig talt ikke hvor mye en sånn fin-sparkel kan gjøre, men må i allefall sparkle ett par mm. Hva tror dere? Takk for svar forresten :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondoAudi Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Lurer forresten på hvor mye jobb dette egentlig er... Må jeg lakke om hele fangeren? Hva må jeg ha i mellom sparkel og lakk? Grunning? Primer? Takker for alle svar.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Spørs nok om du ikke må på med litt mer enn kun finsparkel hvis det er sprekker og sånt. Jeg sparkla noen greier med vanlig sparkel på en fanger i fjor og det har sprukket opp igjen. Tåler ikke så mye vibrasjoner som glassfiber sparkel. Du kan i første omgang prøve å lakke med sprayboks f.eks., er ikke sikkert du trenger å ta hele fangeren med mindre resten av lakken er falmet. Sparkel -> Grunning -> Lakk, aldri brukt noe mer jeg :) På plast kan det være greit å ha på litt plastheft å (iallefall myk bevegelig plast). Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondoAudi Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Jepp, må nok kanskje det... Skal se ganske bra hva det dreier seg om hvis dere forstørrer det siste bildet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Ripene og hakka holder det nok med vanlig sparkel i, litt verre med den sprekken i så fall. Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HondoAudi Skrevet Oktober 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Spørs nok om du ikke må på med litt mer enn kun finsparkel hvis det er sprekker og sånt. Jeg sparkla noen greier med vanlig sparkel på en fanger i fjor og det har sprukket opp igjen. Tåler ikke så mye vibrasjoner som glassfiber sparkel. Du kan i første omgang prøve å lakke med sprayboks f.eks., er ikke sikkert du trenger å ta hele fangeren med mindre resten av lakken er falmet. Sparkel -> Grunning -> Lakk, aldri brukt noe mer jeg :) På plast kan det være greit å ha på litt plastheft å (iallefall myk bevegelig plast). Hvordan skal jeg få dette til? Må finne fargekoden på lakken og finne en ferdig sprayboks med den samme fargen? Finnes dette altså? Hvordan skal jeg finne lakkkoden forresten? Regner med jeg bare stikker innom audi, men finnes det noe arkiv over sånt på nett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 Audi selger spraybokser med farge og klarlakk i de fleste fargene de produserer. Eller så kan du f.eks. dra innom et sted som blander lakk og få dem til å blande en boks til deg. Lakk koden står i serviceheftet og på en klistrelapp i bagasjerommet (som regel i reservehjulsbrønnen). Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stianh Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 jaja, gjør du det på det viset, så er det ikke rart at spakkle detter av eller flasser!!! hvis det er sprekker, så skal du bestandi plastsveise først!! den sprekken vrir seg og vibrer når du kjører, så da vil eventuelt alle sparkel som ligger over dette av!!! først puss ned, gjør veldig rent, plastsveis, bruk plastgrunning, og spakkle!! dette er jobben min... Siter Nå: Audi 100 2,6 Quattro 93mod X: Audi 80 2,0 Quattro 93mod X: Honda Civic VTI 93mod X: Audi a4 1,8 turbo quattro 97mod X: Audi 90 2,3 20v quattro 89mod + masse anna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Ja, nettopp derfor jeg foreslo glassfiber sparkel for han. Det tåler jo litt mere bevegelser. Og er jo lettere å gjøre enn å skulle begynne med plastsveising. Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg