Gå til innhold

Sparkle ?

Ranger emnet

HondoAudi

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny her jeg, og kjøpt meg en ´98 A4 nå.. En del småting er det jo med den, men har lyst til å prøve å fikse litt..

Første spm. er ang. frontfangeren. Tydeligvis fått seg en liten trøkk eller to (bildene)... Hjelper ikke bare å lakke opp igjen, må i såfall sparkle det. Problemet er at jeg aldri har gjort noe sånt noe før. Er i hvertfall en sprekk (synes på bilde), men det er vel ikke noe problem å bare sparkle over dette?

Hvordan sparkel må jeg i såfall bruke? Polyester? Glassfiber? Regner med at det ikke holder med sånn spray..

DSC00800.jpg

DSC00798.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glassfiberspakkel er vel litt overklill hvis det kun er riper som det ser ut som... tror finspakkel er nokk i massevis.. veldig tongt og pusse glassfiberspakkel i forhold til fin

Nå: Audi 100 2,6 Quattro 93mod

X: Audi 80 2,0 Quattro 93mod

X: Honda Civic VTI 93mod

X: Audi a4 1,8 turbo quattro 97mod

X: Audi 90 2,3 20v quattro 89mod + masse anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok om du ikke må på med litt mer enn kun finsparkel hvis det er sprekker og sånt. Jeg sparkla noen greier med vanlig sparkel på en fanger i fjor og det har sprukket opp igjen. Tåler ikke så mye vibrasjoner som glassfiber sparkel.

Du kan i første omgang prøve å lakke med sprayboks f.eks., er ikke sikkert du trenger å ta hele fangeren med mindre resten av lakken er falmet.

Sparkel -> Grunning -> Lakk, aldri brukt noe mer jeg :) På plast kan det være greit å ha på litt plastheft å (iallefall myk bevegelig plast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok om du ikke må på med litt mer enn kun finsparkel hvis det er sprekker og sånt. Jeg sparkla noen greier med vanlig sparkel på en fanger i fjor og det har sprukket opp igjen. Tåler ikke så mye vibrasjoner som glassfiber sparkel.

Du kan i første omgang prøve å lakke med sprayboks f.eks., er ikke sikkert du trenger å ta hele fangeren med mindre resten av lakken er falmet.

Sparkel -> Grunning -> Lakk, aldri brukt noe mer jeg :) På plast kan det være greit å ha på litt plastheft å (iallefall myk bevegelig plast).

Hvordan skal jeg få dette til? Må finne fargekoden på lakken og finne en ferdig sprayboks med den samme fargen? Finnes dette altså?

Hvordan skal jeg finne lakkkoden forresten? Regner med jeg bare stikker innom audi, men finnes det noe arkiv over sånt på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi selger spraybokser med farge og klarlakk i de fleste fargene de produserer.

Eller så kan du f.eks. dra innom et sted som blander lakk og få dem til å blande en boks til deg. Lakk koden står i serviceheftet og på en klistrelapp i bagasjerommet (som regel i reservehjulsbrønnen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, gjør du det på det viset, så er det ikke rart at spakkle detter av eller flasser!!!

hvis det er sprekker, så skal du bestandi plastsveise først!! den sprekken vrir seg og vibrer når du kjører, så da vil eventuelt alle sparkel som ligger over dette av!!! først puss ned, gjør veldig rent, plastsveis, bruk plastgrunning, og spakkle!! dette er jobben min...

Nå: Audi 100 2,6 Quattro 93mod

X: Audi 80 2,0 Quattro 93mod

X: Honda Civic VTI 93mod

X: Audi a4 1,8 turbo quattro 97mod

X: Audi 90 2,3 20v quattro 89mod + masse anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider